IC-7400

SM6VVG

Well-Known Member
Min IC7400 display bråkar. Inte det vanliga felet med dålig jordning utan nu enbart ljus display. Någon som vet vad som hänt och man fixar det hela?

Mvh Jan
 
Mellan displyen och kretskortet finns gummiledande kontaktdon som trycks fast med en metallram. Kanske den har börjat lossna. Skall lite titt (när det väl händer, dock ovanlig).
 
1. Är du säker på att det inte bara är bakgrundslyset som slocknat. Om så sker ser man inga tecken på bildskärmen. den blir svart.
2. Lyser skärmen, och dess ljudstyrka går att justera i den menyn, ja då är ju lyset ok, men det kommer inga siffror?
3. Om det börjar lossna, enligt SM7UZY, blir det sällan heldött utan det kan börja med att vissa symboler blir halva och fattas. Dock detta har aldrig hänt under min tid med ICOM på SRS.

Kolla dessa frågor först så får vi en uppfattning om felets art.

de
SM4FPD
 
1. Är du säker på att det inte bara är bakgrundslyset som slocknat. Om så sker ser man inga tecken på bildskärmen. den blir svart.
2. Lyser skärmen, och dess ljudstyrka går att justera i den menyn, ja då är ju lyset ok, men det kommer inga siffror?
3. Om det börjar lossna, enligt SM7UZY, blir det sällan heldött utan det kan börja med att vissa symboler blir halva och fattas. Dock detta har aldrig hänt under min tid med ICOM på SRS.

Kolla dessa frågor först så får vi en uppfattning om felets art.

de
SM4FPD

1) Skärmen är helt ljus och man har inga bakgrundstecken. Om man kikar väldigt noga kan man skönja tecken men inte uttyda vilka dom är. När man startar upp radion så hörs ett svagt surrande ljud ungefär en 2 sekunder men inget händer på skärmen förrutom ljuset. Viss trafik kan höras men var den är vet jag inte eftersom jag inte kan läsa av skärmen. Jag har samma problem med PS15 nätaggregatet ansluten som när jag ansluter ett bilbatteri som strömkälla.

2) Helt ok, men går inte att justera eftersom jag inte ser några menyer.

Som sagt raka motsatsen till grundfelet med dålig jordning till den transistorn som sköter skärmen som var det vanliga felet när IC-7400 kom.

Mvh Jan (SM6VVG)
 
Något jordfel som du nämner har jag aldrig hört talas om. Det får nog mer anses som en myt. Mytbildningen är stark inom dessa områden.
Det fel som kunde uppträda var att transistorn som reglerar spänningen vid dimning, till likspänningsomvandlare för lysröret kunde gå sönder, eller smälla loss från kortet. Men nu tyx det lysa i alla fall. Och var det enda fel jag varit med om.

Då du tydligen ändå kan se svaga tecken, så undrar om du har provat att justera i menyn för LCD ljus, LCD kontrast etc. Kolla där som nästa steg.

De
SM4FPD
 
Försökt något men det går inte. Har också gjort en reset på radion men ingen succe. Jag vet alltså inte var i menyerna jag är.

Jan
 
OK efter reset bör LCD inställningar vara i default, dvs "lagom" och synas. Gör de inte de tär något felaktigt.
Annars står det utförligt i handboken hur man kommer till alla menyer.

Ja vad göra då?
Först gäller då att försöka konstatera om det andra fungerar. Kan du trots ingen display höra något, i handboken framgår vilka defaultfrekvenser radion hamnar på vid reset. Med ledning av detta kanske du kan ratta lite och finna stationer som går att hör, dvs på så vis testa mottagaren. Likaså testa sändaren, kan du mäta upp effekt, kan du svara någon som du hör. Du kan även höra om det finns brus från antennen. finns något fel vid dessa tester kan felet vara något som är gemensamt för RX, TX och LCD. vilket är en värdefull kunskap vid den fortsatta felsökningen.
Sen:
1. Första taget är väl att öppna och titta noga överallt. Se om något ser fult ut, röra lite lätt på kontakter och flatkabelanslutningar. Obs röra lätt inte dra ur och riskera att sätta i dem snett.
2. Dra efter alla skruvar som håller kort, även de kort som sitter mot panelen.
3. Mäta upp spänningar.

Man kan även noga besikta allt för att se om det kan finnas något som tyder på att åskan har slagit sönder radion, brännskador......lukta, nosa kika med lupp.

Som sagt, jag har aldrig haft något liknande i någon liknande ICOM-radio med LCD skärm.
IC-7400 är en utmärkt radio, dock börjar åren gå, riggen lanserade s 2002. Så knappat lönsamt att låta någon felsöka och laga för betalning.
Att försöka själv kan vara lärorikt, och ett misslyckande ingen större förlust.

SM4FPD
 
Observera för att testa mottagare och sändare utan att se bildskärmen, kan du använda tangentbordet. Att knappa in en frekvens, efter att först ha valt trafiksätt. Knappa in en känd frekvens exvis en ring du brukar vara med på vänta till du hör trafik försök sända för att se om TX funkar.
det är av stor vikt att försöka utröna om det finns fler fel än det du inte ser i displayen.

SM4FPD
 
Back
Top