IC-756 död??

SM7EIC

Member
Jag kollade upp hur jag skulle öppna min 756 för 60 meter. Monterade bort det X-tra kretskortet men inget mer. För att få trancivern att fungera måste jag byta några kondensatorer på filterplattan så jag avbröt operationen. Ingen lödkolv eller tång behövdes. Nu är radion DÖD. I mottagning står mätaren på fullt och i FM läget hörs ett mycket lågt brus. Vid sändning i FM syns det på displayen men ingen uteffekt. I andra lägen, SSB och AM = ingen reaktion. Mätaren går ner till 0. VFO´n verkar fungera men det andra = 0.
Jag har vridit på alla rattar och tryckt på alla knappar.
Har jag ett båtsänke?

SWM7EIC
 
När du säger död tänker man i första hand på att den varken lyser eller pyser. Matningsspänning, säkringar etc.
Men tydligen finns livstecken ändå. Så död är fel utryck här.
När S-metern står i bott, är "felet" oftast att man har ställt RF-gain till minimum.
Men du skriver stt du skruvat på alla rattar.
Förmodligen har inte några rattar ställt om sig under din operation, men det händer att man råkar skruva på något när man vänder och mekar med radion.
I handboken finns någon instruktion för normalinställningar, (läs). eller gå från ratt till ratt och tänk igenom hur vaarje ratt och kanpp skall stå.
Reset ja kanske ......står i bokn, men då måste du ställa in för alla filter och tillbehör som finns i radion.
Att radion skulle ha gått sönder just när du försökte modifiera den är ganska osannolikt.
Så man måste nog ändå tänka sig att du själv har åsadkommit skadan eller problemen.
Gå igenom allt du har gjort, besikta noga hur allt sitter och kanske du glömt en kabel eller satt en kontakt fel, förskjuten eller bakvänt.
Det förekommer de tunna vita bandkablarna i en sån här radio, olika bredd och olika avstånd mellan kontakterna.
Dessa skall egntligen bytas om man tar loss dem, dvs de är avsedda att användas en gång.
Men rent praktiskt om man är försiktig funkar de minst tio ggr.
Det går att sätta en sådan förskjuten i sidled, kannten stukas med milt våld, och då blir ju många funktioner felanslutna.
Med god vilja kan man sätta in en sådan flatkabel bakvänt oxo....

Okulärbesiktning med lupp och god belysning, dra dig till minnes allt du har gjort och kolla noga eller gör om, (gör om rätt)

I värsta fall om någon anslutning blivit fel kan saker skadas och då är det avancerad felsökning som gäller.
Eller se den som att du måste köpa nåt nytt..... kul det oxo.

SM4FPD
 
OK den är inte död men i ett palliativt tillstånd. Jag har naturligtvis kollat upp RF/SQL knappen. Även balansen mellan mottagarna. I FM läget hörs ett svagt brus, inget mer. Jag får ingen indikering på displayen av någon bärvåg i mottagningsläget. Ingen uteffekt vid sändning. Flatkablarna har inspekterats och de verkar friska. Någon modifiering har jag inte gjort, bara tittat var den ska göras. Överdelen där filtren finns har jag kollat
upp 5 A säkringen, inget mer. Frekvenslogiken verkar fungera. Ska kolla upp spänningarna om något har fallit ur. Det blir till att studera servicemanualen.
Vad det gäller att köpa nytt så har jag IC-706, 7000, 7200, 7300 och 910 så jag klarar mig.
 
Back
Top