IC-756 periodiskt låg uteffekt

SA4BUK

Well-Known Member
Någon som känner till detta fenomen där radion plötsligt bara lämnar 10% av önskad uteffekt.
Det är lika på am.fm.rtty.cw.ssb och återgår oftast till full effekt efter att man slår av/på radion igen.
Tuner är urkopplad och jag testar mot en analysator och med bra kraftkälla.
Ic 801 är ju ett vanligt fel men då brukar de bli ingen effekt alls(eller?),predrivern 2sc1971 förekommer också men vet inte hur det yttrar sig.

Någon har kanske haft liknande fel och löst detta så jag är tacksam för tips.
Mvh/Mats

Kollat DC-kabeln mellan strömkälla och radio, ingen glappkontakt eller så?

Andra fel som kan strypa uteffekten kan vara dåliga/defekta koaxialkablar, dito kontaktdon, koaxial-omkopplare och annat mellan radio och antenn, det är ju för att skydda radion som uteffekten kan strypas.

Dc-kabeln åtgärdad före felsökning och last med tillhörande kablage ok.
Radio kommer från annan ägare som fått diagnos fastställd på komponentfel men den informationen finns inte kvar då den blev hyllvärmare istället.
/Mats

Konstaterat att POCV signalen från ic 809 pin8 är för låg.Mätt på comparator ic 602 pin 3 är den 0,27v vid fel och 1,5 v när den funkar (max power).Denna spänning kontrollerar önskad uteffekt och skall vara lika stor som FOR spänningen på ic 602 när allt är ok.
Felet försvinner vid omstart av radio så då kan man undra om felet ligger på den digitala sidan in på ic 809 eller om det är kretsen i sig som fallerar i bufferutgången?
Har fabriksresetat den nu få se vad det ger.

Någon som jobbat med dessa I/O expander kretsar som vet om de kanfallera intermitent(M62352GP)?

/Mats

Ingen erfarenhet av kretsarna men du kan kolla referensspänningen på pin 10 o 1 (hög resp låg (0V?)). Dyker Vref dyker resten.

Bara en tanke.

Har klockan in på pinne 16 eller indatan på pinne 17 försvunnit i samband med att kretsen dyker?

Fungerar RX, hur mycket ström sänks vid en CW-tuning relativt uteffekt? Har du konstlast inkopplad eller en antenn du "tror" fungerar?

/ Sven.

Last edited:
Har klockan in på pinne 16 eller indatan på pinne 17 försvunnit i samband med att kretsen dyker?

Kommer inte åt kretsen då den sitter på undersidan men de andra utgångarna fungerar felfritt så det är bara POCV styrningen som fallerar.
Det finns en diod samt ett motstånd +zenerdiod på vägen till ic 602 som ev kan dra ner nivå om z-dioden fallerar men de är också på undersida.ska lyfta kortet och ockulärbesikta.
/Mats

Fungerar RX, hur mycket ström sänks vid en CW-tuning relativt uteffekt? Har du konstlast inkopplad eller en antenn du "tror" fungerar?

/ Sven.

Hej Sven. enligt trådens första inlägg så kör jag mot analyzator med konstlast (kör aldrig ut något i antenn vid felsökning)och god kraftkälla.
Alla andra funktioner är ok.
Mitt problem ligger före skyddskretsarna så den drar inte ner effekt pga dem.
Se även mitt citat till XUN.
/Mats

När något sådant här förekommer ställer jag mig några frågor att testa som första åtgärd.

1. Är det 10 W på alla band när felet finns? Om felet är analogt i sändarens förstärkarsteg är det knappast så att förstärkningen blir lika över 1,8 - 30 MHz.

2. Visar ALC mätaren något när effekten är 10 W ? Om den gör det, betyder det ju att reglersystemet, ALC, har bestämt att det skall vara just 10 W. Om inget ALC utslag, då får man antaga att förstärkningen i sändarens analoga steg är för låg någonstans, men då bör oxo effekten vara olika per band. Drivtransistorn 2SC1971 kan göra så här... Och då sjunker ju förstärkningen så att det inte blir något ALC utslag.

3. Vad visar SWR mätaren när felet finns? Om den visar att det finns SWR, så kommer då ALC systemet att dra ner effekten. Att SWR bryggan periodiskt kan visa fel är fullt möjligt, och därmed få ALC att göra "effekt ner".

4. Mät alla spänningar, det finns många DC-DC omvandlare i en sådan här radio, switchade och kondingarna kan åldras. På varje kort finns kontakter med spänningar angivna, exvis 5 V, -5V, 3 V, 10 V R10V etc. En felaktig spänning kan få ALC-systemet att göra fel, ex dra ner effekten och komma tillbaka en stund efter frånslag. de tär relativt lätt att mäta upp olika spänningar, helst med oscilloskop för att se om det finns ripple någonstans.

5. Är felet termiskt ? Ta tid på hur lång tid det tar för felet att komma. Nästa dag provar du samma sak med avskruvade kåpor, det bör då ta längre tid för temperaturen att komma upp. Visar det skillnad ja då blir det hårtorken, kylspray etc för att se på vilket kort det termiska felet finns på. För att sedan ringa in det närmare.

6. Vilket ursprung har radion? Är det en FCC typad radio? Då är den med största sannolikhet utrustad med billigast möjliga kondingar, och dessa blir ofta överkänsliga för temp. Då har du jobb.... Är radion CE märkt, och avsedd för EU marknaden har man kört med komponenter av högre kvalitet, och det är extremt sällan komponentfel, på kondingar i alla fall.

7. Har du mätt upp strömförbrukningen vid TX? Med sådana fakta kan du se om den drar motsvarande lägre ström vid 10 W. Drar den lika eller mer ström när den lämnar 10 W, ja då bör ju felet vara PA till Antennjack. kanske oxo då bandberoende. Överström kan påverka ALC att dra ner effekten, dvs lura ALC att det drar mycket ström, strömshunten kan vara dåligt lödd och ge fel värde.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl

När något sådant här förekommer ställer jag mig några frågor att testa som första åtgärd.

1. Är det 10 W på alla band när felet finns? Om felet är analogt i sändarens förstärkarsteg är det knappast så att förstärkningen blir lika över 1,8 - 30 MHz.

2. Visar ALC mätaren något när effekten är 10 W ? Om den gör det, betyder det ju att reglersystemet, ALC, har bestämt att det skall vara just 10 W. Om inget ALC utslag, då får man antaga att förstärkningen i sändarens analoga steg är för låg någonstans, men då bör oxo effekten vara olika per band. Drivtransistorn 2SC1971 kan göra så här... Och då sjunker ju förstärkningen så att det inte blir något ALC utslag.

3. Vad visar SWR mätaren när felet finns? Om den visar att det finns SWR, så kommer då ALC systemet att dra ner effekten. Att SWR bryggan periodiskt kan visa fel är fullt möjligt, och därmed få ALC att göra "effekt ner".

4. Mät alla spänningar, det finns många DC-DC omvandlare i en sådan här radio, switchade och kondingarna kan åldras. På varje kort finns kontakter med spänningar angivna, exvis 5 V, -5V, 3 V, 10 V R10V etc. En felaktig spänning kan få ALC-systemet att göra fel, ex dra ner effekten och komma tillbaka en stund efter frånslag. de tär relativt lätt att mäta upp olika spänningar, helst med oscilloskop för att se om det finns ripple någonstans.

5. Är felet termiskt ? Ta tid på hur lång tid det tar för felet att komma. Nästa dag provar du samma sak med avskruvade kåpor, det bör då ta längre tid för temperaturen att komma upp. Visar det skillnad ja då blir det hårtorken, kylspray etc för att se på vilket kort det termiska felet finns på. För att sedan ringa in det närmare.

6. Vilket ursprung har radion? Är det en FCC typad radio? Då är den med största sannolikhet utrustad med billigast möjliga kondingar, och dessa blir ofta överkänsliga för temp. Då har du jobb.... Är radion CE märkt, och avsedd för EU marknaden har man kört med komponenter av högre kvalitet, och det är extremt sällan komponentfel, på kondingar i alla fall.

7. Har du mätt upp strömförbrukningen vid TX? Med sådana fakta kan du se om den drar motsvarande lägre ström vid 10 W. Drar den lika eller mer ström när den lämnar 10 W, ja då bör ju felet vara PA till Antennjack. kanske oxo då bandberoende. Överström kan påverka ALC att dra ner effekten, dvs lura ALC att det drar mycket ström, strömshunten kan vara dåligt lödd och ge fel värde.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl

Hej Roy.
Lämnar korta svar på dina frågor.
1.oberoende av band
2.alc ger utslag som om man dragit ner uteffekt med power ratten.
3.ingen swr .
4.spänningar mätt analogt (oscilloskåpet trasigt fn)
5.felet kan komma väldigt olika i tid och inte varit möjligt att värma fram,radio stått öppen och sluten utan att kunna påvisa någon skilnad.
6.CE märkt
7.strömförbrukning sjunker med uttagen effekt.

Som jag skrev tidigare så är det inte APC-funktionerna(swr och ström) som drar ner effekt utan den analoga effekt regleringsnivån POCV
från ic 809 p10 till comparator ic602a som dyker från 1,5 v på pin3 till 0,25v(power ratt max medurs).
De övriga utgångarna MON,AFG,VOX,AVX,RFG,MIG fungerar felfritt.
Undrar lite på vad som händer om D601(z-diod) släpper/ger avbrott,då lastar ju r615(330ohm) POCV till jord?
Svårt att mäta baksidan på Main unit där dessa sitter då jag saknar erf.kablage men ska ockulärbesiktas .

Gjorde reset av radio och felet har ej visat sig än på 3 dagar vilket hände flera gånger dagarna före det.Ytterligare långtest får visa om det
kommer tillbaka.

Mvh/Mats

Naturligtvis hade den falerat när jag kom ner till radion och kunde konstatera att max POCV funktionen via d601 och r615 försvinner och då lastar den POCV till jord.Rättnivå finns på POCV före r641(0-5v)

Enligt min slutledning har jag periodiskt avbrott i z-diod 601.
Byte sker imorgon ,tack för din medverkan i mitt problem.
/Mats

Case closed!!!!
Vid byte av d601(smd 3 pinar) så släppte katoden från kortet utan värmning så där var felet pga dålig lödning.Diod byttes ändå medans jag var där så nu är allt ok.
Mvh/Mats

Skönt, då var det ju ett "lätt" fel ju :D

Skämt åsido, skönt att du hittade felet och räddade en trevlig radio från hyllvärmardöden!

Back