Ic-756 pro 3 swr mätarfel

SA4BUK

Well-Known Member
Swr mätning tokig utan särskild anledning både analogt och i display och med Hrd remotekabel.
Forv och refv spänningar rätt från controlmodul,antenn tuner fungerar och alc och uteffekt är ok.
Vrider man ner effekt till min visar swr max och höjer man effekt sjunker swr indikering,kört mot 50 ohm konstlast.

Nån som haft nåt liknande?
Känns som nåt strul runt ic-571 på mainunit?
 
Swr mätning tokig utan särskild anledning både analogt och i display och med Hrd remotekabel.
Forv och refv spänningar rätt från controlmodul,antenn tuner fungerar och alc och uteffekt är ok.
Vrider man ner effekt till min visar swr max och höjer man effekt sjunker swr indikering,kört mot 50 ohm konstlast.

Nån som haft nåt liknande?
Känns som nåt strul runt ic-571 på mainunit?


Det var nog flatkabelglapp till kontakt J741 på mainunit,hoppade igång vid mätning då jag kom åt kablaget.
 
Det låter rimligt, kontrollspänningen för SWR går ju genom dem kabeln till Control Unit-A. där har du också testpunkterna CP8 och CP9 där du kan mäta spänningarna igen och då borde du se där om det är dålig kontakt i kabeln.
73 de SM6POP
 
Prova först med antennjack 2 för att se om det skiljer något.
Prova sen med separat RX antenn, dvs tryck antennväljaren länge så du får 1/R eller 2/R.
När det blir så här finns en viss anledning av misstänka att sändaren självsvänger, då kommer det att bli felktiga mätresultat,
Kolla då strömmförbrukningen, åker den upp även vid låg effekt kan det busa.

Jag har varit med om att åskakydden spelat spratt, de är i form av små vita saker med metallväggar, ser ut som mindre gnisskydd.
Man kan i vissa fall till och med se hur det glöder i dessa vid sändning eller själkvsvängning.




OJ, detta inlägg kom aldrig in.
Men tydligen har du en lösning redan.
Men mina exempel på tester kan ändå vara nyttiga för någon som felsöker riggen.
Så jag lägger in inlägget nu försenat.

SM4FPD
 
Nu ska jag kalibrera om tx nivåer men får swr indikeringen att bli för låg trots försök enligt manualen och jag har 100 ohm i antennuttag 2
 
Nu har jag tömt alla ideer,radio funkar för övrigt utan anm utom för lågt utslag på swr-mätarna.
Forv spänning från 0 volt till 1,9 volt vid max effekt,Refv spänning från 0 volt till 0,7 volt vid hög swr.
Är det bara 10mv rms man ska modulera med vid kalibreringen? tycker det verkar lite för det resulterar i för låg uteffekt för att genomföra
Tx kalibreringen,jag använde 0,1 volt.
Har inga kablage för att vända upp main board och kolla ic 571.
Antenntunern använder ju Refv och den jobbar fint så självsvängning är det inte.
Får lita på extern swr mätning istället.
 
Visst är det 10mv och 1,5KHz som du ska använda.
Det går ju även att justera SWR-detektorn (couplern) men varför skulle den ha ändrat sig, har för visso varit med om trimkondingar som inte funkar som de skall eller behöver motioneras men tunern gillar ju vad den får.
 
Om jag förstår dig rätt så är du i den menyn där du justerar mätarna på radion.
Det är i så fall alltså mätarutslagen som inte stämmer, hur stämmer det i rumpan på radion om du mäter där?
Är det så att allt verkar stämma om du mäter externt men att mätaren på radion visar fel?
 
Om jag förstår dig rätt så är du i den menyn där du justerar mätarna på radion.
Det är i så fall alltså mätarutslagen som inte stämmer, hur stämmer det i rumpan på radion om du mäter där?
Är det så att allt verkar stämma om du mäter externt men att mätaren på radion visar fel?
Precis allt stämmer utom mätarutslag för swr,började med att den var helvild och sen blev den stabil men för lågt mätarutslag
 
Ok, kom hem från jobbet för en stund sedan. Det var ett tag sedan som jag kollade närmare på PRO3:an så jag tog en titt i manualen.
Som jag fattade så hände något när du rörde flatkabeln som går mellan control och main unit, kolla alla kablar mellan berörda kort först så det inte är ett skitfel som dålig kontakt innan du felsöker djupare.
Om det inte hjälper så skulle jag börja med en krets som heter IC571, den sitter som förstärkarkrets till SWR och effekt mätarutslag, kanske en koll på den först.
A-delen av kretsen till effekt och B-delen till SWR.
 
Ser också att IC5 som du misstänkte först styr tunern och inte mätarna, signalen går efter förstärkning av IC571 till en en analog switsh (IC3631) och vidare till Main CPU (IC3501) som är kretsen som styr mätarna.
 
Ok, kom hem från jobbet för en stund sedan. Det var ett tag sedan som jag kollade närmare på PRO3:an så jag tog en titt i manualen.
Som jag fattade så hände något när du rörde flatkabeln som går mellan control och main unit, kolla alla kablar mellan berörda kort först så det inte är ett skitfel som dålig kontakt innan du felsöker djupare.
Om det inte hjälper så skulle jag börja med en krets som heter IC571, den sitter som förstärkarkrets till SWR och effekt mätarutslag, kanske en koll på den först.
A-delen av kretsen till effekt och B-delen till SWR.
Se mitt inlägg tidigare i tråden ang ic 571
 
Hopps, där ser man, kanske skall läsa lite bättre nästa gång:)
Då är du på samma krets som jag, sitter på undersidan ser jag så då förstår jag att du har svårt att komma åt den, fixade du att justera rätt mätarna nu när du har rätt probe?
 
Last edited:
Hopps, där ser man, kanske skall läsa lite bättre nästa gång:)
Då är du på samma krets som jag, fixade du att justera rätt mätarna nu när du har rätt probe?
Jodå allt annat är rätt nu.
Låter detta vila lite nu , kör med extern mätare tills jag får lust att byta 571 på chans
 
Japp, den är ju huvudmisstänkt för mig också och var switshkretsen trasig så skulle du troligen inte ha något utslag alls.
IC571 delar ju Spänningen REFV med IC551 som styr ALC så ett fel där skulle kunna tjuva en del av spänningen för IC571 men det verkar väldigt långsökt med tanke på att ALC funkar som den skall.
Det är bara ur med kortet och plocka fram lödkolven, såg att kretsen kostar 4-spänn och är 5x5mm så inte superliten heller så det är bara att spotta i nävarna och köra igång.
Good luck!
 
Back
Top