IC-7TH Batteri Pack

SM6MUY

Well-Known Member
Jag har en gammal handapparat jag vill få liv i. Batteripacken (BP-180) är död sen länge. Kan man få isär den och byta celler ?

1) Kan man då sätta i Ni-Mh istället, nu Ni-Cd ?
2) Funkar laddaren då ?

IMG_20180821_185615.jpg IMG_20180821_185528.jpg
 
Som du ser finns inga skruvar, dvs det krävs våld för att få isär den.
Att få ihop den kan vara svårare då duger inte våld.......

Skulle du få isär den gäller tt finna rätt storlek på cellerna och med Ni Mh så är det främs en större kapacitet vilket gör att man måste ladda längre tid.
Annars är långsamladdningsprocessen likartad.

En snabbladdare i ställ kan vara klurigt...

Försök hellre få tag på en batterilåda för R6 celler.
Står i hand boken vad den heter, och det mest finns på E-bay.

De
SM4FPD
 
Jag bytte till NiMh på två st. BP-3 till min IC-2.
Problemet är när man löder ihop dem, jag tror att de är mycket känsliga för en varm lödkolv.
Den ena lyckades men inte den andra. Det blev kortis i en cell :(
 
Att byta celler i BP-3 som Sm7CZR nämner går ofta fint. Lite trångt kanske.
Hos Kjell o Co finns NiMh försedda med lödanor, svetsade sådana och då riskerar man inte att förstöra cellerna.
BP-3 var på 225 mAh, medan ny MeHy celler kan ge mer än dubbla kapaciteten. Längre laddtid krävs då.
Konstant-strömkretsen i BP-3 kan förstås modifieras för högre laddström.
BP-4 är en tombatterilåda för 6 st R6 och en pryl som är bra att få tag på om man vill köra radio med den typen av batteri.
IC-2E, IC-32ET, IC-2GE, IC-02E och dessa alla UHF versioner använda alla BP-3 och BP-4.
CM versionerna (CM-3 CM4) avsedda för yrkesradio passa givetvis.
Har man gamla accar liggande, för att kanske användas i framtiden, kan det vara klokt att kolla så de funkar, och inte ligger och läcker.
Läckaget kan skada kontaktbleck och annat i batterierna.
Jag har sjöälv sett BP-4 med 6 st R6 Duracell som läckt frätande gegga till oändlig förstörelse.

SM4FPD
 
Back
Top