IC-R70 liten strömbrytare bak

SM4FPD

Well-Known Member
En gång i tiden när vi på SRS sålde ICOM:s mottagare IC-R70, gjorde jag en modifering, som gjorde det möjligt att lyssna genom SSB filtet i AM.
På den tiden fanns det ju många DX:are, och för att höra svåra AM-stn, DX, kunde ett smalt AM läge vara bra.
Jag har fått frågan om hur detta gick till, och hur vi gjorde, men jag har inga anteckningar kvar, och minnet räcker inte riktigt till, (mitt minne)
När vi gjorde dessa modifieringar på IC-R70 lades en ritning och beskrivning med radion för den nya ägaren.

Någon som har en IC-R70 med en extra liten knapp bakpå? Och har kvar handboken med ett extra blad som beskriver detta?
Vore kul med en inskannad eller kopia av detta.

Det lär finnas modifieringr på nätet, men dessa är onödigt komplicerade, och inte av intresse.


IC-R70 kom c:a 1983, ja 30 år sen.....
Men många är stil going strong som en bra mottagare.

De
SM4FPD
 
Tack Mats, men jag kanske utryckte mig lite luddigt.
Modifieringen jag talade om som vi gjorde på SRS, kom med den vanliga handboken som en enkel kopia med en av mig gjord anteckning.
Det är det bladet jag söker.
Hos Rigpix ser vi en R70, men den har inte den lilla extra knappen vi borrade in bak på R70.

SM4FPD
 
Jag själv har ritning som var med i ERER AKTUELLT (Nuvarande DX Aktuellt) på början/mitten av 80-talet den modifikationen berörde just detta med att koppla i FL-44 filtret i am läget. Det fanns även ett PLAM kort (PLAM =Faslåst AM !) att köpa då under 80-talet och då blev det en ännu värre mottagare! Jag själv fick hjälp med att ta fram ett litet kort för switchning av alla filter oberoende av mode. Jag har nog layouten + komponent lista liggande i manualen för ICOM R-70 !
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Back
Top