IC-R71 utan mottagning på 4-6MHz

SM4WII

Well-Known Member
Köpte en gammal Icom IC-R71E från ett dödsbo, dock visade det sig att den saknar mottagning på bandet 4-6MHz, någon som har några idéer på var man skall leta?

Såg att det såg skumt ut runt antennkontakten.
Verkar som man klippt W34 och i samband med detta skadat kodingen som sitter bredvid. Kanske har man satt in en glimmlampa som skydd över ingången?
Dessutom är kabeln W4 avklippt.

Attachments

• DSC_1548.JPG
    DSC_1548.JPG
    99,9 KB · Views: 137
  • DSC_1551.JPG
    DSC_1551.JPG
    99 KB · Views: 124
  • DSC_1556.JPG
    DSC_1556.JPG
    99,9 KB · Views: 114
Det enda rådet jag kan ge dig; skaffa ett schema och kolla upp vad som är ändrat i din radio.

Nota Bene: om du vill byta det interna batteriet för minnet så tänk dig för.

Radion kan"dö" totalt om du gör fel!!

Last edited:
Efter att ha haft "delad vårdnad" för ett 20-tal R-71E på mina tidigare arbetsplatser sedan 1985 så kan man säga att de är mycket bra och går sällan sönder, i varje fall under de första 20 åren av kontinuerlig drift.

De fel som brukar uppkomma är oftast komponentåldringsrelaterade.

Kondensatorer i PLL-kretsarna och kraftaggregaten brukar visa sig först.

I ditt fall är det sannolikt ett av suboktavfiltren i ingången som blivit felaktigt.
Det kan antingen vara ett komponentfel i själva filtret, eller i drivkretsen som kopplar in rätt filter för frekvensbandet.

Filtren + drivkretsar sitter på "RF Board".

Servicemanualen finns på:

http://ad4c.us/ICOM HF manuals/IC-R71A/IC-R71A service manual.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Efter att ha haft "delad vårdnad" för ett 20-tal R-71E på mina tidigare arbetsplatser sedan 1985 så kan man säga att de är mycket bra och går sällan sönder, i varje fall under de första 20 åren av kontinuerlig drift.

De fel som brukar uppkomma är oftast komponentåldringsrelaterade.

Kondensatorer i PLL-kretsarna och kraftaggregaten brukar visa sig först.

I ditt fall är det sannolikt ett av suboktavfiltren i ingången som blivit felaktigt.
Det kan antingen vara ett komponentfel i själva filtret, eller i drivkretsen som kopplar in rätt filter för frekvensbandet.

Filtren + drivkretsar sitter på "RF Board".

Servicemanualen finns på:

http://ad4c.us/ICOM HF manuals/IC-R71A/IC-R71A service manual.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Man tackar och bockar för informationen, skall genast ladda ned manualen.

/73 de Kristoffer

Kräv att få manual och schema av säljaren.
Med endast blockschemat kan man se att 4-6 MHz inte har med antennjacken att göra.
Antennjacken har med hela radions frekvensområde att göra.
Lampan som syns är en glödlampa, den sitter i serie med antennignalen, i alla fall skall den sitta så, kan ersättas av den minsta glödlampa du kan hitta, eller en 50 mA finsäkring, eller en tråd under felsökningens gång. Bräns den av, av ett åsknedslag blir allt tyst. dvs 100 kHz till 30 MHz.

Bandet 4-6 MHz liknar mer ett av mottagarens bandpassfilter. Dessa framgår av blockschemat.
Varje sådant bandpassfitler har sina två sw dioder.
Dessa matas av en TTL till 12 V buffer krets, BA-618.
felet kan vara dioderna för det aktuella bandet eller, ja även och bufferkretsen.
det är rymligt och lätt begripligt att mäta på dioderna, obs det går inte likströmsvägen med en Ohmmeter att mäta fram om en diod är hel eller ej HF-mäsigt. Mät dem därför med en Voltmeter i drift.

Har något mekat i radion är det till 99 procent det är som är felet.
Som KA skriver så är mottgaren mycket driftsäker och i princip endast hem-mekande och försök att göra tivelaktiga modifieringar är boven i dramat om nåt inte funkar.

IC-R71E lanserades 1984 och såldes rätt länge, till 1990.
Den var fullständigt banbrytande när den kom strax efter R70.

Andra fel som har emd åldring att göra är:
1. Displayen drivs av likspänningsomvandlare, -5 V kan vara en hale, och na byter alla eleketrolyter i DC omabvdlingen på Displaykortet.
Sen givetvis de trimkondinagr i VCO:n

VCO har dessa band 0-7,99999 8,0 - 14,99999 15,0 - 21,9999 och 22 - 29,9999 MHz
Med lening av dessa band kan na avgöra om någon av VCO:erna är dålig.
Mycket går med sunt förnuft att "felsöka" på blockschema och schema-nivå.

Lycka till

de
FPD

FPD: Har du några förslag på bra ersättare till trimkondingarna i PLL-delen? Jag fick igång den knäppa loopen i min radio genom att helt enkelt vrida trimkondingen några varv, men det känns som om felet kan uppkomma igen ...

Trimkondingar är en rödlistad art.
Ingen vill tillverkare såna mera.
Försök hos BHIAB, de kanske inte passar exakt men är ett bra alternativ.
</title><title>BHIAB Electronics, elektronikkomponenter, kristaller,byggsatser, kortkontakter, kantkontaktdon
Kicka på div komponetner sen längst ner trimkondensatorer, han har ett stortiment kvar, välj de keramsika på 2 - 13 pf för alla.
Benen är lite tjocka, man kan klämma dem så kanske de går ner i hålen.

Kosta en tiondel av vad de kostade i ELFA sist de hade.

Trimma sedan till 6,5 v vid varje VCO högsta frekvens.

Så går den 30 år till

de
Roy

Tackar, tackar :) Då återstår bara att för säkerhets skull läsa ut innehållet i RAM-minnet och byta batteri ...

SM7TLH skriver "Då återstår bara att för säkerhets skull läsa ut innehållet i RAM-minnet och byta batteri ..." och det kan väl vara idé att byta det för säkerhets skull eftersom den tappar minnet och det skulle göra det. Vet att du Roy har någonstans skrivit om en amerikansk firma som säljer kort med "non volatile" (stavning?) minne men som det är nu blir den ju lobotomerad om batteriet tar slut och att det gäller att lägga på kräm när man byter batteriet!

Vad jag menar är att man kanske bör kolla om det är nödvändigt att byta batteriet innan man äventyrar minnesinnehållet.
Har vi 3,00 V lär det hålla i 5 - 10 år.
Har vi 2,90 V är det ide att göra något de närmaste 5 åren.

Här är lite tips om RAM kortet för övrigt:

EX-314 RAM kortet i äldre, (första delan av 80 talet) ICOM radiostationer
Dvs RAM kortet med batteribackup. Många har fortfarande ICOM stationer med detta system i drift. IC-751, 751A, 745, IC-271, IC-471, R71 etc. Den här killen gör ett utbyteskort och det går att köpa. http://ronhashiro.htohananet.com/am-radio/ik2rnd-icom-ramboard.html dock verkar det som om han har slutat tillverka ersättnigskorten med EE PROM, efterfrågan är numera mycket liten. Möjligen är sajten tillfälligt nere.
Här är en sajt där det finns idéer: W9GB's Icom EX-314 Solutions
Men tänk på att riggarna med RAM kortet, EX314, nu snart är 30 år gamla. De har gjort sitt jobb och det är kanske en dålig ide att kosta på så gammal elektronik. Kan du kolla batteriet och byta ut det utan att åstadkomma strömavbrott kan du förlänga tiden. Det behöver givetvis inte vara samma typ och storlek av Li-batteri, utan man kan ha små trådar till ett större som man sätter bredvid RAM-kortet. Mäter du ditt RAM backup-batteri på RAM kortet så blir det kritiskt om spänningen börjar komma under 3,00 V, vid 2,90 V kanske man bör agera. Vid 3,00 V har du 5 år på dig ungefär.
Här tyx det finnas att köpa nya kort: ICOMPROM ICOM Non-Volatile RAM Module - $59.00 : Piexx Company, Computers & Electronics

de
ÄffPeDeh

Tackar och bockar för all information. Får se ifall jag hinner kolla i julhelgen på den :)

/God jul de SM4WII, Kristoffer

Letade efter beteckningen på backup-batteriet för min IC-735 utan resultat. Dock syns batteriet på bild i manualen. Det måste naturligtvis vara ett "long life"-batteri. Jag tänkte att ha ett nytt i beredskap om det skulle visa sig ha dålig kapacitet. Inte så kul med en "stroke" på den maskinen. Kan ju bli onödigt mycket jobb.
Har du kollat din 735:a, Kristoffer?
/Ingvar

Last edited:
Helt OT i den här tråden, men för den AM-intresserade radiolyssnaren kan jag varmt rekommendera Sherwoods synkrondetektor. Funkar kalasbra med R71an.

Ingen bra ide Invar att ha ett batteri i "beredskap" Det kommer ju att vara gammalt när du skall ha det.
Batteriet i IC-735 håller bara minnet på det du själv lägger in i de 32 minnena samt VFO:erna, och därför blir det inte akut om det går sönder.

de
Roysan

Ikväll har jag äntligen fått tid att titta efter i mottagaren... visade sig att D6 var trasig.
Nån som vet var man kan hitta 1SS53-dioder någonstans?
Eller finns det någon ersättare?

Back