IC7200

SM3IXY

Well-Known Member
Har den senaste tiden använt min FT857. Fick för mig att köra med IC7200 som omväxling. På mottagarsidan är den flera snäpp bättre, tur ja moddat micen så den låter ok oxo.
 
På vilket sätt tycker du den är bättre på mottagarsidan, jag förmodar du menar IC 7200 som den bättre!?

/Sven.
 
Det har dygt upp ett problem, tror detta har varit på tapeten tidigare. När ja sänder flämtar displayen. Nätagget håller spänningen men spänningsfall i säkringshållarna på matarkabeln.
Varför ska ja ha säkringar? tror ja ta bort dom helt enkelt.
 
Ja det är ett gammalt problem med dom säkringshållarna.
Putsa kontakterna och säkringen så blir det bättre.
 
Det är väldigt vanligt att man bedömer en radiostations egenskaper och prestanda genom högtalaren.
Inne i radion finns massor av konstruktionslösningar och saker för att få de egenskaper man vill ha.
Filter, DSP, AGC för att nämna några. Ja dyra saker!
Högtalaren som sitter i radion är ofta en enkel sak och ofta monterad där den får plats, utan annan hänsyn
Jag renoverade en gång en FT-101, och fann att högtalaren som satt i botten inte lät så väldigt bra.
Vid CW läget och mottagning av Morsesignaler förväntade man sig ju att Filtret, 500 Hz, skulle bestämma vad man hörde.
Med en mätmikrofon kunde jag konstatera att ljudet fullständigt förstörde det dyra CW-filtret.
När S-metern gått ner till noll, vid filterflanken, kunde ljudet vara starkare än när man lyssnade mitt i filtret vid S9.
Högtalaren, och dess montage gav så kraftiga resonanser att det totalt förstörde filtrets egenskaper.
Geonom lite silvertejp som täckte de närmaste gälarna i bottenkåpan fick jag till en baffel som förbättrade saken avsevärt. Man kunde nästan lyssna med inbyggd högtalare nu... Hur det lät i SSB före och efter silvertejpen kan vi bara spekulera i.
Således att jämföra både moderna och äldre radiostationer utan att använda samma högtalare är inget annat än att jämföra olika högtalare.
Dvs en test helt utan värde. Och högtalare låter OLIKA.

Trots allt så finns det något som heter tycke och smak, och olika grad av hörselskador, vilket gör att någon tycker att det allra sämsta ljudet låter bäst och tvärs om.
Skall man testa olika radiostationer så är det allra första man skall göra att använda samma högtalare till båda.
En högtalare som INTE tillför något extra i form av resonanser och färgning av ljudet.
Det finns på loppisar ofta och billigt fina HiFi stereo högtalarpar i storlek 5 - 10 liter. Ofta för nån hundring.
När man sen valt sin radiostation kan man gå vidare och låta högtalaren oxo utgöra smak och tycke.

Har man en trevlig högtalare för komradio, så är en enkle åtgärd att dämpa den, genom att fylla med dämpull, (samma som man fyller kuddar med, finns IKEA)
Det kan ge enorma skillnad.

Eller enkelt uttryckt: skippa den inbyggda högtalaren, bygg, köp, eller modifiera en yttra högtalare.

de
SM4FPD
 
Ja högtalaren är faktist en rätt viktig del, men jag som kör mycket portabelt tycker nog att den just därför är än rätt viktig del av radion.
Jag vill inte släpa med mig en separat högtlare. Möjligtvis ett par små hörlurar.
 
Icom kablarna med flatstiftssäkringar är ett känt problem då det gäller spänningsfall vid sändning.
 
Det är väldigt vanligt att man bedömer en radiostations egenskaper och prestanda genom högtalaren.
Inne i radion finns massor av konstruktionslösningar och saker för att få de egenskaper man vill ha.
Filter, DSP, AGC för att nämna några. Ja dyra saker!
Högtalaren som sitter i radion är ofta en enkel sak och ofta monterad där den får plats, utan annan hänsyn
Jag renoverade en gång en FT-101, och fann att högtalaren som satt i botten inte lät så väldigt bra.
Vid CW läget och mottagning av Morsesignaler förväntade man sig ju att Filtret, 500 Hz, skulle bestämma vad man hörde.
Med en mätmikrofon kunde jag konstatera att ljudet fullständigt förstörde det dyra CW-filtret.
När S-metern gått ner till noll, vid filterflanken, kunde ljudet vara starkare än när man lyssnade mitt i filtret vid S9.
Högtalaren, och dess montage gav så kraftiga resonanser att det totalt förstörde filtrets egenskaper.
Geonom lite silvertejp som täckte de närmaste gälarna i bottenkåpan fick jag till en baffel som förbättrade saken avsevärt. Man kunde nästan lyssna med inbyggd högtalare nu... Hur det lät i SSB före och efter silvertejpen kan vi bara spekulera i.
Således att jämföra både moderna och äldre radiostationer utan att använda samma högtalare är inget annat än att jämföra olika högtalare.
Dvs en test helt utan värde. Och högtalare låter OLIKA.

Trots allt så finns det något som heter tycke och smak, och olika grad av hörselskador, vilket gör att någon tycker att det allra sämsta ljudet låter bäst och tvärs om.
Skall man testa olika radiostationer så är det allra första man skall göra att använda samma högtalare till båda.
En högtalare som INTE tillför något extra i form av resonanser och färgning av ljudet.
Det finns på loppisar ofta och billigt fina HiFi stereo högtalarpar i storlek 5 - 10 liter. Ofta för nån hundring.
När man sen valt sin radiostation kan man gå vidare och låta högtalaren oxo utgöra smak och tycke.

Har man en trevlig högtalare för komradio, så är en enkle åtgärd att dämpa den, genom att fylla med dämpull, (samma som man fyller kuddar med, finns IKEA)
Det kan ge enorma skillnad.

Eller enkelt uttryckt: skippa den inbyggda högtalaren, bygg, köp, eller modifiera en yttra högtalare.

de
SM4FPD
Jo jag har använt div. högtalare från gamla/enkla mindre stereo anläggningar som funkar kanonbra, många har jag hittat i sopcontainern. Tyvärr har jag lite trångt på mitt nuvarande "hamboard" så ja nöjer mig med IC-7200 inbyggda/framåtriktade högtalare som låter mycket bra.
 
Ang säkringshållarna.
de är igen ICOM:s tillverkning, typen förekommer på många apparater av alla fabrikat.
En vanlig sladdsäkringshållare.
Men de är en aning klena eller har dålig livslängd, och kanske man skulle nöja sig med 5 A istället för att låta dem arbeta vid 23 A.
Det går utmärkt att mäta upp huruvida det finns ett spänningsfall i en sådan säkring, stick in en nål genom isolationen en bit före och efter säkringen, anslut en Voltmeter och avläs 0,1 till 1,5 V. ( vid sändning och 20 A) Över 1 Volt är inte acceptabelt.
Öppna säkringshållaren och kläm ihop hylsorna som håller säkringen, så den går trögt på.
Kolla på samma vis säkringshållaren på den svarta sladden.
Dessvärre kan även själva säkringarna var dåliga. Har sett fall där "glödtråden" varit lödd i ändhylsorna på säkringen. Lödningar som ser ut som de inte borde, (läs: skitfula).
Det kan därför vara aktuellt att byta ut säkringarna. Verkar till och med kunna finnas "glödtrådar" av järn.... Säkringarna är därmed en form av förbrukningsmaterial....
Man kan även ta bort säkringen på den svarta sladden, den kan vara bra i en bilinstallation men behövs knappast hemma.
Dessutom borde säkringarna i bilen sitta direkt vid batteripolerna. Således ta bort båda säkringshållarna och sätt bättre säkringar vid bilens batteripoler. På så vis avsäkras hela sladden plus radion.
Den 6 poliga dc kontakten bakpå radion kan även den åstadkomma spänningsfall.
Hos många sitter den i år efter år, oxid kan efter hand skapa spänningsfall.
Andra drar ur och sätter i kontakten ofta, och töjer ut kontakthylsorna. Kläm ihop kontakthylsorna i pluggen med ett smalt föremål.
De 4 poliga på senare ICOM verkar vara stabilare.

De
SM4FPD
 
Back
Top