IC7300

Fick hem den idag, men mycket lära. Jag slog på TUNER men enorm SWR, sen kom ja på att hålla inne knappen tills den lyser grönt hehe, de återstår mycket mer
Men stor skillnad på gamla jämfört med moderna riggar, ja ser, upplever positiva saker

Men stor skillnad på gamla jämfört med moderna riggar, ja ser, upplever positiva saker
Bara mottagningen är kristallklar, ser fram emot att få rapport hur ja låter, men de finns mycke man ska ställe in så de lär ett tag innan ja er klar

Bara mottagningen är kristallklar, ser fram emot att få rapport hur ja låter, men de finns mycke man ska ställe in så de lär ett tag innan ja er klar
Ja bilr mer och mer imponerad av mottagningen, om de ligger en station nära som stör så ka man vrida bort den

Ja det är mycket nytt jämfört med vad de gamla radiostationerna hade.

Har du erfarenheter av någon äldre radiostation?
I så fall är det användarhandboken som gäller för att komma in i nya banor, samt att kunna använda alla tänkbara funktioner på bästa sätt, och att inse att funktioner och finesser verkligen finns.

Är detta din första amatörradiostation, ja då gäller användarhandboken sid för sida och lära sig allt, och verkligen smälta alla funktioner , och försöka förstå vad de innebär....

Vanligen är ICOM rätt så rätt inställd från början, dvs det krävs inte att man ställer in en massa saker för att komma igång.
Dvs default värdena är lämpliga att börja med.

Lycka till!!!!

De
SM4FPD

Ja, tekniken går framåt förstås men om jag jämför min 7300 med någon av mina andra stationer som till exempel min 7400 som står brevid är skillnaden på mottagningen i praktiken i det närmaste obefintlig i mina öron men visst är 7300:an en riktigt trevlig och bra radio.
Det är svårt att hitta bättre för de pengarna och när den kom ut på marknaden kostade den strax över 12.000:- vilket fick stationer som min 7400 att sjunka som en sten i begagnatpris.
Framför allt är spectrumscopet svårt beroendeframkallande.

Ja, tekniken går framåt förstås men om jag jämför min 7300 med någon av mina andra stationer som till exempel min 7400 som står brevid är skillnaden på mottagningen i praktiken i det närmaste obefintlig i mina öron men visst är 7300:an en riktigt trevlig och bra radio.
Det är svårt att hitta bättre för de pengarna och när den kom ut på marknaden kostade den strax över 12.000:- vilket fick stationer som min 7400 att sjunka som en sten i begagnatpris.
Framför allt är spectrumscopet svårt beroendeframkallande.
En sak jag inte hittat svar på är hur stor mottagarfördröjningen är i en transceiver av typen IC-7300 eller IC7610. Jag använder en analog transceiver med en SDR som extra mottagare när en DX-station kör split. Den fördröjning som uppstår i programvaran i PCn (jag har provar flera) är så stor att man missar delar av ett tecken i början om motstationen kör QRQ. "Fick han SM0 eller bara M0"? Det rör sig om delar av en sekund.

Jag nämner det en gång till.
När det skall till att jämföra olik radiostationer, så måste man utgå dels från samma antenn, men ännu viktigare samma högtalare.
Att jämföra olika radiostationer med deras resp inbyggda högtalare, blir ju som att göra en högtalartest.
Högtalarna är ofta rätt dåliga men framför allt väldigt olika, i radiostationerna.

Så en bra resonansfri separat högtalare som kopplas in på resp radio man vill provlyssna gäller.

Jag minns en gång för hundra år sen, jag hade fått tag på en YAESU FT-277, en stor klump av hybridtyp.
Väldigt populär på sin tid och en bandbrytare för amatörradio och mobil kortvåg.

Den hade CW filter, dvs ett 500 Hz filter i vilket man kunde lyssna på Morsestationer, med mindre brus och stöj.
Men när jag svepte mottagare över en CW, dvs en ren fast bärvåg, så hördes tonen starkare trots att S-metern hade gått ner till noll.'
Dvs trots att filtret dämpade signaler massor, lät det ändå starkare i högtalaren.
Den ynkliga lilla högtalaren som var totalt felmonterad, hade så starka resonanser att den färgade ljudet till oigenkännlighet.
Bara genom att tejpa över lufthålen c:a 100 mm omkring högtalarhålet blev det mycket bättra, dvs man tog bort akustisk kortslutning.
En yttre bra högtalare gav radion ett helt annat liv och till och med njutbart....

Sm4FPD

.

En sak jag inte hittat svar på är hur stor mottagarfördröjningen är i en transceiver av typen IC-7300 eller IC7610. Jag använder en analog transceiver med en SDR som extra mottagare när en DX-station kör split. Den fördröjning som uppstår i programvaran i PCn (jag har provar flera) är så stor att man missar delar av ett tecken i början om motstationen kör QRQ. "Fick han SM0 eller bara M0"? Det rör sig om delar av en sekund.

Jag svarar mig själv. Jag hittade info.

Typiskt 5% av fördröjningen som uppstår i en SDR som körs på en Windowsdator. Så det är inga problem i praktiken.

Man lär me tiden, nu har ja kommit på fantastiska inställninger
Visst är A-Z ett fantastiskt sätt att lära sig sin IC-7300. Har haft min 7300 över 2 år nu och fortfarande kollar jag den kanalen då och då för att få nya ahha upplevelser.

Visst är A-Z ett fantastiskt sätt att lära sig sin IC-7300. Har haft min 7300 över 2 år nu och fortfarande kollar jag den kanalen då och då för att få nya ahha upplevelser.
Min nya 7300 har programvara 1.43, men den går ju att uppgradera

Back