IC756 problem (möjligheter?)

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag har 2st sådana där IC756PRO3. Jag är ingen ICOM-människa, så jag har inte så värst bra koll på dom där (jag hålls mest med Apache Labs riggar å andra SDR-grejs). Hur som helst, den ena av dessa 2 beter sig: Vid power on tänds skärmen upp som hastigast men slocknar sedan, just nu behagar den ha lyset på i S-metern men i övrigt beter den sig som om den vore avstängd och nu händer det inget om jag trycker på powerknappen.
Någon som har några idéer? Finns det något ICOM-trick man kan göra för att få igång den? Jag har dragit ur powerkabeln en stund men det verkar just inte hjälpa.
 
Jag brukar säga att ICOM har inte Mikrosoft programvaror i sig, så reset eller Norsk reset behövs inte.
Börja med att kolla upp om den slår på men att inte bakgrundslyset på bildskärmen lyser.
Man upplever då radion som "död". Med en ficklampa kan man se texten svagt i sådant fall.
S-meten lyser med några vita LED, så tänds inte ens den, är det annat fel.
Man kan kolla säkringen, 3 A som finns invändigt.
DC jacken lämplig att kolla upp.

I övrigt är det du beskriver inget jag någonsin varit med om.

SM4FPD
 
Nej ingen Microsoft i dem men flera stationer jag fått på bänken med ungefär samma ålder har sprätt igång efter en fabriksåterställning. Exakt vad det beror på vet jag inte och det kan även vara så att ägaren varit i menyerna och ställt till det och därför har en reset fixat problemet. Gör ändå en reset och mät så du har spänning som FPD skriver och mät då inne i radion efter säkringen så säkerställer du både nätdel, säkringar och DC-jack. Är det ändå död trots spänning där under start så blir nog felsökningen mer på komponentnivå gissar jag utan att jag tittat närmare i servicemanualen.
 
Det absolut viktigaste är att INTE röra några trimpottar, eller trimkondingar, de har inte skruvat på sig själv.
Tyvärr ett vanligt fel att angripa fel, som då bara genererar fler fel.

SM4FPD
 
En fabriksåterställning kan lösa det ibland, kan bli lite krafs i minnet när en radio står länge och backupbatteriet laddat ur.
Hoppas att inte IC756 har mjukvara i minne som kräver batteri såsom R71.

PS Enligt http://www.icomcanada.com/techbulletin/tb1/ram_card.htm så var det:
IC-271 ; IC-471 ; IC-1271 ; IC-745 ; IC-751/A ; IC-R71A
som hade mjukvara i RAM, så det var ju tur.
DS
 
Nej IC-756PROIII har inte batteribackup. EE prom bara.
Att göra reset går inte om radion förblir strömlös.

Tänk bara på att IC-756PROIII tar 10 sekunder på sig att starta upp vid tillslag.
Lyser då S-metern är det troligaste att bildskärmens bakgrundsbelysning inte lyser, försök se bildskämen med en ficklampa.


SM4FPD
 
Det lyser i S-metern och det blir lite bakgundsljus i displayen men inger går att skönja, ens med ficklampa. Inget brus.

Det blir väl skrothögen med den där, lite synd men jag kan inte lägga massor med tid på den och frågan är om det är lönt att betala för en rep. Får se

Tack för all info
 
Föreslår Tradera: "Icke fungerande reparationsobjekt", "Endast avhämtning".
Du kan göra någon pysslare glad eller så här i nyårstider: "Grått Nytt Hår".

(För långt att åka, annars hade jag hämtat den på direkten. Professionell containerdykare som jag är...)
 
Ge inte upp så lätt, det kan bli en både trevlig och ekonomiskt gynnsam resa :)
Eftersom S-mätaren lyser så är inte radion helt strömlös så för säkerhetsskull gör en reset även om jag inte tror det hjälper men "better safe than sorry" och förstås som vi skrev tidigare mät att du har 13.8V hela vägen in i radion och förbi den interna säkringen.
Jag har haft diskussion kring en radio med liknande problem men den startade och stängde av efter en stund och bilderna jag skickade till ägaren är kvar och bifogas här.
Kolla att spänningsregulatorn IC-1 lämnar 4.9V så fort radion har 13.8V
Kolla om reläet RL-1 drar och stannar i draget läge när du startar radion, och i så fall kolla att regulatorerna IC-2 och IC-3 levererar 4.9V och 7.9V.
Om reläet inte drar kolla att 4.4V styrspänning från CPU kommer fram till Q9 och om spänningen finns där men relät drar inte så kolla att Q9 och kringkomponenter är hela.
Om styrspänningen inte finns på Q9 mät på CPU om styrspänningen från Power-knappen kommer fram och att CPU lämnar styrspänningen till Q9.
Tänk också på att uteblivna spänningar inte alltid beror på komponentfel utan att det även kan bero på anslutningar som går mellan korten inte har kontakt.
Jag lägger till en annan sak att ta i beaktning, det kan vara svårt att veta vart felet sitter om radion försöker starta utan att lyckas, det kan vara signalen från CPU till reläet men det kan även bero på en spänningsstab som försörjer logik i radion, båda är beroende av varandra, lite som hönan och ägget. Ett labbagregat som får hoppa in istället för stabbarna kan lösa den knuten.
PA-kortet sitter under toppkåpan och komponetrena du vill nå sitter på ovansidan kortet så inga problem där.
CPU sitter under bottenkåpan i en stor skärmburk så lite mer handpåläggning där för att komma åt.
Spotta i nävarna och prova detta så får vi se vart det leder, allt du behöver så långt är en multimeter.
Hoppas jag fått allt rätt men har jag missat något så har även solen sina fläckar. :)

756 cpu.pngpa.pngpa kort.jpg
 
Last edited:
Något man alltid bör kolla i apparater vilka innehåller mikroprocessorer är resetkretsen för CPU:n
Om den inte låter processorn starta korrekt efter spänningstillslag kan de mest underliga saker hända...
 
Utifrån felbeskrivningen kan man gissa att felet är cpu eller logik relaterat.
Har man två apparater där den ena fungerar kan man möjligen jämföra och dessutom låna delar mellan apparaterna.
Logik problem är svåra eftersom man inte har någon som helst dokumentation då det gäller cpu och logik styrning i apparaten.
Det analoga (RF) kan man ofta gissa sig till en del hur det fungerar.

Hade inte koll på ic756pro3 men det verkar vara en ganska fin apparat så det är synd att kasta den i skroten.
 
Logik problem är svåra eftersom man inte har någon som helst dokumentation då det gäller cpu och logik styrning i apparaten.
Så är det att logikproblem kan vara svåra men en hel del dokumentation finns. Bilden visar hur de två portar jag hänvisar till ovan är förklarade i servicemanualen. Mitt tips är ändå att börja som jag skrev ovan innan man nagelfar CPU och annan logik, börja alltid felsöka med det enklaste och så får man se om det leder till CPU eller något annat efter det. Det blir ju trist att sätta sig in i hur logiken lirar och börja felsöka där när felet kan sitta i en stabb eller kontakt till en kabel som går mellan korten. Som sagt inrikta sig på en sak i taget och börja från början med det enklaste.

cpu.png
 
Back
Top