Iceheat

Iceheat

New Member
Tena, Rami heter jag.

Jag leta efter handhållna walki talkies på nätet. Och hamna här av en slump.

Jag och min Kompanion Jonas driver en Rope Access (Industriel klättring) firma i södra Sverige. Iceheat AB.

I praktiken innebär det att vi monterar och demonterar, Utför arbeten, Tunga lyft mm på höghöjd hängande i rep.
Vår nisch är glasmontage på höjd.

Vid arbeten på höjd är vi beroende av säker kommunikation åtminstone så säker som kan bli för rimliga pengar.

Vi har inte hittat något bättre än Motorola GP 344 som är vanliga i bygg branschen. Dels är de dyra men framför allt stora.

Våra önskemål är en enhet som kan det som motorolan kan fast mindre.

Likaså söker vi efter ett headset som är lätt, rubust kan monteras inuti klätterhjälmen med förmåga att hantera kommunikation i kraftig vind.

Jag vet att det vi söker är kanske inte så lätt att prick in, men jag orkar inte snacka med försäljare som ska sälja på en nåt de inte har nån aning om vad de snackar om, utan bara sälja ut just det de har.

Jag tänkte att här måste kunskaperna finnas om det jag söker.

Tacksam för hjälp.

Det går att nå mig på +46766450300 alt rami@iceheat.se

Mvh Rami
 
Rami, glöm leksaks -Walkie Talkie med en massa fantastiska namn, twintalker etc.
Du behöver kommunikationsradio avsedd för yrkesbruk.
Som har kraftig högtalare, som har möjlighet till rejäla tillbehör som headset.

Du bör ändå lyssna på försäljare hos en komradiohandlare.
Och sätta in dig i saken.

För att slippa onödiga brus, och störningar behövs ett fungerande selektiv.
Vanligast är på äldre FM radio CTCSS, (Subton)
Väljer du digital komradio som IDAS får man sådana funktioner, dessutom digitalsignalbehandling för att udnertrycka buller.

Billigast möjliga för yrkesbruk kan vara jaktradio för 155 MHz med alla kanaler.
Det finns mer påkostade jaktradio med IDAS, dvs digitalt modulerade.

I andra hand kan man välja PMR446 som finns som robusta komradio för yrkesbruk. PMR446 går på just 446 MHz.

Det som heter LPD är oftast leksaksradio på 432 MHz och därmed finns risk för kollision med amatörradio. dessutom mycekt kort räckvidd som kan spolieras av störningar.

Använder ni radion ofta är det praktistk med laddningsbara accar av typen LiIon.
Anänder ni komradion bara sällan, kanske en till tvåg ggr per månad är engångsbatterier lämpligast och ni slipper tänka på laddning. Sätt bara in nya R6.or varje dag de skall användas.

Det är även viktigt att kunna gå in hos den lokala komradiohandlaren och få hjälp på kort varsel. En sladd kan har gått av, nytt headset kan behövas inför ett jobb etc.

Ja som du förstår får ni vad ni betalar för.

de
SM4FPD
 
Ligger mycket i vad Roy skriver, specielt service når nått går fel. Motorolaradion du har är mycket kompetent vad jag förstår, den kan du komplettera med subton. Som headset kan du använda öronmikrofon eller benledarmik med hörlur i hjälmen, då slipper du allt vindbrus och hör bättre.

de Björn
 
Back
Top