Icke amatörer på 144.250 MHz?

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Sista veckorna har jag hört "pirater" på 144.250 MHz FM.
Främst 2 st yngre killar men jag hör även ibland utländska idkare.
Någon mer som hört trafik på frekvensen?

Är det fortfarande PTS som hanterar denna typen av problem?

73 Kricke
 
Är det starka stabila signalstyrkor, kan det vara övertoner från 70 Mhz !?

/Sven.
Hej Sven!

Nej, jag tror inte att det är övertoner från 70 MHz.

Mycket trafik, är flera olika sändare, låter som någon typ av kommunikation mellan kollegor på något företag.

73 Kricke
 
Har du nån "riktning" eller aning varifrån det kommer ? Inte hört nåt här i varje fall men beror ju lite på vad de har för grejer.
Men allmänt är det PTS som har hand om radiorelaterade störningar. Men de behöver nog nåt konkret att gå på.
 
Vilket språk används ?
Att anmäla till PTS kommer inte att lösa problemet då denna typ av ärende hamnar längst ner på deras prioriteringslista...
 
Vilket språk används ?
Att anmäla till PTS kommer inte att lösa problemet då denna typ av ärende hamnar längst ner på deras prioriteringslista...
Hej!

Svenska, engelska och troligen litauiska.
Jag uppfattar som att det är skördetröskor som har kommunikation mellan varandra.
Det är ett och samma företag, trodde först att det var olika, men det verkar vara ett.

Ja tyvärr hamnar väl ärendet längst ner.

73 Kricke
 
Last edited:
Något inom jordbruket, bärplockare eller annat som hittat på någon utrustning för att hålla samband!? - Här på ostkusten var det fiskare mellan Gotland och Nynäshamn som trålade och hade samband på en direktfrekvens för rpt på 2m. Det varade en kort period och upphörde, men man ska inte sluta förvåna sig över nya händelser..

/Sven.
 
Hej,
Jag håller inte riktigt med om "Att anmäla till PTS kommer inte att lösa problemet då denna typ av ärende hamnar längst ner på deras prioriteringslista..."
jag har jobbat på nämda myndighet med just bla detta i södra och västra Sverige. Och slutade med det för ett tag sedan då det inte gick av familjeskäl.
Men det är viktigt att vid en anmälan att ge så mycket information som möjligt.
Om det finns tex specifika tider då trafiken pågår.
Vilket område det gäller
Vilken typ av trafik
Jag var ute mest hela dagarna och letade störningar på div frekvensband. Att tro att PTS inget gör är helt fel.
Men man måste tänka på att det finns en framkörningstid till ett område. Detta i kombination med tex pejling gör att det tar en viss tid
att komma fram till källan av signalen. Att använda fast installerad pejl station gör viss nytta, men täcker bara ett visst geografiskt område. Och visar bara
vart man skall börja söka efter signal källan.
Med den utrustning jag hade till förfogande kunde jag enkelt tex på en parkering utanför ett höghus peka på en specifik lägenhet där signal källan fanns.

Att denna typ av störningar skulle hamna längst ner är att ta i. Visst kommer blåljus först, men jag tog mig tid att även ta tex amatör band och fria band.

Men för att spara tid, så är det bra om du får en riktning på dom från en viss position. eller om flera amatörer gör samma sak. Det sparar tid. Och leder till snabbare åtgärd.
 
Om det är skördetröskor så flyttar de runt ganska rejält, de skördar sen åker de till nästa ställe. De kör 24/7 när vädret tillåter.
 
Om det är skördetröskor så flyttar de runt ganska rejält, de skördar sen åker de till nästa ställe. De kör 24/7 när vädret tillåter.
Lite som jag trodde...

Frågan jag dock ställer mig är varför använder dom våra frekvenser?

73 Kricke
 
Om "pirat A" och "pirat B " har en uppsättning stationer som de kan kommunicera med i något syfte och de kan höra och sända till varandra- då är deras mål uppfyllt oavsett frekvens.

73ś de Sm2vki
 
Det säljs ju numer ej CE-märkt komradio, ofta lik amatörradio.
136 - 174 MHz samt även UHF.
Billiga handapprater som givetvis lockar med lågt pris.
Kunskpen att de måste vara CE-märkta och ha endst den frekvens man har tillstånd för existerar inte.
Likande saker förekommer på jaktradiofrekvensern, dvs ej-typade radio, billiga och duger tydligen.

Om det du hör är jordbruksradio, så var ju i början just jaktfrekvenserna avsedda för jord och skogsbruk.
Dvs några frekvenser i 155 MHz området.

Sådan komradio (billiga kineser) som har så många kanaler lockar förstås, sen är det bara att ställa in en frekvens, ofta ligger väl nyköpta apparater redan på en frekvens som verkar duga. Så slipper man ställa in saker och ting.

Försäljning av "riktig" komradio" och företag som säljer sådana är en närmast borttynad verksamhet numera.

En tid var det mycket tal om att mobiltelefoner skulle kunna användas utan basstation, dvs som komradio.
Ett mode, där man kunde prata med varndra i en grupp, på direkten.
Detta verkar vara helt avglömt.
Någon som vet var det blev av?

Jo jag förstäår väl, det var svår att debitera dån kommunikation... och därför stoppades det.

SM4FPD
 
Back
Top