Icom 706 i Bil.

Licom

Member
Tack ! För uttömmande svar ang. Heathkit- HA-14. Jag har monterat in en IC-706 i min Audi. Har monterat antenn på dragkroken. Det fungerar bra på alla KV-band, förutom 80 m, där jag får kraftiga störningar från tändsystemet när jag kör. Finns det någon bra sätt att bli av med tändstörningar. Det skulle vara kul att kunna kommunicera utan att behöva stanna o stänga av motorn pga. av detta.
Mvh. SA0BQL /Leif
 
Frågan borde ställas till representant för biltilverkren. Även biler borde ju ha något som liknar EMC krav.
Döfött å klart. De skiter väl i sitt ansvar.
Radiomatörer har genom tiderna bekämpat tändstörningar från sina bilar.
Lämpligt är dock att göra sig säker på att det verkligen är tändstörningar, dvs ett rent knatter utan brusliknde ljud.
Rena tändstörningar borde NB ta i 706:an.

Att sniffa med en sladdstump kan ge info varifrån törningen kommer.
Jordning av dragkrok så att punten där antennen sitter verkligen oxo är chassijord.
Att INTE låta bilens chassi vara återledare för strömmatningen till radion, gör man genom att dra rejäla DC sladdar direkt på batteriet.
Att jorda avgassystemet på flera punkter under bilen brukar vara effektivt.
Som bekant hänger hela avgasröret i gummin och är i princip en antenn under bilen kopplad till motorn.
Ibalnad sitter tändspolen på sidan av motorn, jordförbindelsen till motorblocket blir då en antenn för störningar. Att flytta tändspolen till motorblocket kan hjälpa i äldre bilr, men är knske iten lämpligt i en modern bil. Däremot en rejäl jordledning.
Att ge sig på tändstiften är idag inte så vanligt som förr.
Felaktiga tändstift utan avstörninga kan ha monterats i bilen.
Med sniffningen kan man kanske bedöma om störningen kommer från tändspolen, fördelaren eller stiften.

Säkert finns någon som ha medicin mot just din bilmodell.

de
FPD
 
Tändspole, roterande fördelare och tändkablar finns väl bara i veteranbilar? :rolleyes:
Tips från förra seklet är svåra att applicera på dagens bilar med piezoelektriska insprutare, tändmoduler, databussar, spänningsomvandlare och styrelektronik som sitter djupt in under plastkåpor i ett trångt motorutrymme.
Självfallet kan ändå jordning, skärmning, ferriter och genomtänkt kabeldragning minska problemen och som Roy säger är sniffer ett mycket bra sätt att hitta vilken modul som stör mest (i stort sett all bilelektronik stör i viss mån).
Att få något vettigt svar från biltillverkaren kan du nog glömma. Att ringa runt till några installatörer av mobilradio kanske kan ge något tips, men numera finns väl å andra sidan inga mobilradiosystem under 140MHz?
Mobilt på HF finns numera bara radioamatörer, australiensare, militär och biståndsorganisationer. Alla de senare nyttjar dieselfordon med mindre störproblem...
 
Last edited:
Back
Top