Icom 706 mk2

Pär

Member
Hej!
Min IC-706 har hängt sig i TX läge efter att ha oscillerat mellan tx och rx när jag skulle köra 50 MHz. Har resettat, plockat bort mik och keyer, bytt band, ställt mig utanför amatörbanden men den är envist kvar i TX, nån som känner igen beteendet eller har nåt tips?

Mvh, Pär SM0LJE
 
Jag skulle börja med att kolla matningsspänningen, och spänningsfall i DC kontakten bak.
Öppna PA sidan (underlocket) mät 12 V på säkringen 6 x 32 mm som finns på PA kortet.
Sätt minus på voltmetern på chassit.
Säkrimngarna i DC ladden är mistänkta liksom själva DC kontaken.
Särklit om DC kontakten dragits ur och i ofta.

Vid dålig kontakt och spänningsfall, stick in något smalt och tryck ihop de små kontakthylsorna i DC-pluggen, de är rör skapade av tunn förtennt plåt.
Säkringarna byter man helt enkelt och spänner fjädrarna.

Se till att ta bort anslutna saker som manipulator, mikrofon ev. dator, CI-V kontakt, även antennsladdar, dvs kör radion helt oansluten till något utom 13,8 V.

Näst steg kan vara att dra efter alla skruvar som håller korten i radion.
Finns 4 till 6 st minst på varje kort.
Använd en Ph2 mejsel, och dra efter med lagom "styrka", brukar gå att dra åt c:a 1/4 varv, är det mer kan det vara ett problem som du då kanske löser.

För övrigt känner jag inte till phenomenet.

Men tidens tand och åldern kan ju ta ut sin rätt....

SM4FPD
 
Jag skulle börja med att kolla matningsspänningen, och spänningsfall i DC kontakten bak.
Öppna PA sidan (underlocket) mät 12 V på säkringen 6 x 32 mm som finns på PA kortet.
Sätt minus på voltmetern på chassit.
Säkrimngarna i DC ladden är mistänkta liksom själva DC kontaken.
Särklit om DC kontakten dragits ur och i ofta.

Vid dålig kontakt och spänningsfall, stick in något smalt och tryck ihop de små kontakthylsorna i DC-pluggen, de är rör skapade av tunn förtennt plåt.
Säkringarna byter man helt enkelt och spänner fjädrarna.

Se till att ta bort anslutna saker som manipulator, mikrofon ev. dator, CI-V kontakt, även antennsladdar, dvs kör radion helt oansluten till något utom 13,8 V.

Näst steg kan vara att dra efter alla skruvar som håller korten i radion.
Finns 4 till 6 st minst på varje kort.
Använd en Ph2 mejsel, och dra efter med lagom "styrka", brukar gå att dra åt c:a 1/4 varv, är det mer kan det vara ett problem som du då kanske löser.

För övrigt känner jag inte till phenomenet.

Men tidens tand och åldern kan ju ta ut sin rätt....

SM4FPD

Tack för tips!
/ Pär
 
"hängt sig i TX läge"
"kör radion helt oansluten"

Kan nog vara lämpligt att ha radjon terminerad i en konstlast i det läget.
 
Tack Roy för dessa kloka råd! I mitt fall var problemet att min 706:a ofta säckade ihop helt kort när jag anropade på 2 meter.
Min DC-kontakt har mycket riktigt dragits ur och satts i ofta. När jag tryckte ihop de tunna kontakthylsorna inuti kontakten, försvann problemet helt!

73 & tnx,
Rolf
SM5MX
 
En sak man bör kolla är att inte anslutningen mellan mittstiftet till koaxkontakterna
för antennerna och kretskortet har släppt. Kan ge upphov till irriterande fenomen...
 
Tack för tips!
/ Pär
Hej igen, jag trodde jag hade hittat felet när en av stiften i kraftkontakten halkat till hälften ur.
Radion gick igång som vanligt, men efter några sekunder började den oscillera mellan TX och RX igen, för att sen hänga sig i TX-läge.
Kollade säkringen på PA kortet och det var 13.8 V på bägge sidor, så inget trassel där. Nätagget är också ok, testade min gamla TX-130S, den tuffade igång utan trassel...alla skruvar är åtdragna, dock fick jag av nån anledning inte av kåpan på RX sidan och ville inte bruka våld.
 
Hej Pär.
Det kanske blir till att ta en titt på schemat till radion, ladda ner servicemanualen och kika på hur radion sätts i TX, tänk på att Voxen är med i spelet också, långsökt då den lägger av så snabbt men eftersom den verkar funka direkt du startar och felet kommer sen så kanske en koll med kylspray om du har något termiskt fel på någon komponent, vilken modell av 706:eek:rna är det du har?
73 de SM6POP - Anders
 
Du får nog försöka att få av kåpan, menar du övre kåpan? Högtalarsidan? Det finns tre små skruvar på ovansidan och två längst bak på sidorna.
Främre kortet, det med filtren, längst bak och i mitten av det, nära fläkten, finner du några stabbar, små ytmonterade, samt två större ytmonterade motstånd.
Försök mäta upp spänningar vid dessa stabbar, se schemat.
Kolla de två stora ytmonterade motstånden, de blir varma och lödningarna kan bli fula, löd om.
Ev måste du lyfta på DSP kortet, tejpa DSP mot fronten så den håller sig unden. Vik upp försiktigt så att sladdar och bndkabel inte skadas.

SM4FPD
 
En liten sak till som kan krångla.
Det är kontakterna mellan fronten och radiodelen.
Ta av fronten så ser du en rad med små gulkontakter.
8 st och de på radiodelen är fjädrande, tryck in dem och se om de kommer ut ordentligt.
Gör rent dem och de på fronten. Ingen kemi utan gnugga med en tops.
Se sen till att inga fibrer från Topsen blir kvar.

De
SM4FPD
 
Hej, jag tog hjälp av en erfaren ”radiodoktor”, och jag tror att även FPD har varit med på ett hörn .
Den funkar nu på cw/fm, det var SW fel som gjorde trasslet med switchningen dock hittades ett troligen äldre fel att SSB inte funkar helt ok med original mik.
Har inte märkt nåt pga jag nästan aldrig kör SSB ...
Går dock att komma runt med byte till annan mik med högre impedans.
Kanske kan bli knivigt att köra FT8, men det återstår att se...
 
Vad är ett "SW fel" ????
Hur kan det bli ett fel som gör att radion kräver en mik med högre impedans??? Låer osannolikt.

SM4FPD
 
Hej, nu har jag hämtat riggen hos Lasse /HSE.
Hade missuppfattat, inget ”SW-fel”.
Tydligen har processorn tagit stryk på nåt sätt. Lasse fick igång TX switchningen genom att göra en hård reset av processorn.
Funkar utmärkt som CW station men på SSB lämnar den klent med uteffekt - kan avhjälpas med val av annan mic (högimpediv) än originalet ...får testa...och kanske googla efter lämpliga mickar
 
Last edited:
Jag håller med Roy och undrar på vilket sätt en högimpediv mikrofon skulle göra skillnad till det bättre. En mikrofon med hög impedans belastas väl mer och ger då en lägre signal till radion?
 
Back
Top