ICOM 706 MK2G

sm7mrl

Member
Idag blev det kortis i en skyddsdiod i min box för relästyrning till externt PA. Detta gjorde att 13.8Volt i den 13 poliga kontakten blev sluten till jord och 706:an dog. Luktade illa precis som det skall vid kortslutningar :)
När jag försöker starta den hörs ett reläklick och en sekund senare släpper reläet igen utan att något händer i radion.
Har letat lite på nätet men hittar inget skrivet om felet som uppstått på detta viset. Innan jag letar vidare i radion lägger jag ut en blänkare här, kanske nån som varit med om liknande sak?
/SM7MRL
 
Sorry , tråkigt att höra. Var det till 2 meters PA:t?
Hoppas det ordnar sig.
73 de Rolf, SM7XZW / OH2FDI
 
Du hade tydligen ingen säkring på matningen från 12 V i den 13 poliga kontakten då.
Den är spelad för 1 A har jag för, kortslutning kan orks betydligt högre ström

1. Kolla säkringen som finns inne i radion på slutstegskortet, 3 Amp.
2. Är säkringen fortfarande hel, är förmodligen kreskortfolien fram till 13 poliga jacken avbränd. Går att mäta sig fram.

SM4FPD
 
Du hade tydligen ingen säkring på matningen från 12 V i den 13 poliga kontakten då.
Den är spelad för 1 A har jag för, kortslutning kan orks betydligt högre ström

1. Kolla säkringen som finns inne i radion på slutstegskortet, 3 Amp.
2. Är säkringen fortfarande hel, är förmodligen kreskortfolien fram till 13 poliga jacken avbränd. Går att mäta sig fram.

SM4FPD
Ingen bana bränd och säkringen hel. Ser heller inga komponenter som skulle ha varit onödigt varma. Stift 8 (13.8 V) mäter jag 0.2 Volt när jag försöker starta radion som då drar ca: 50mA. Även om nån bana till kontakten skulle va avbränd borde det inte ha med radions start att göra. Eller?
Läste lite om det symptom radion har och då pratas det om PLL-kortet som skulle strula. Skall låna grannens front och kolla vad den gör då.
 
Hej.
Ser att kontakten tar 14v-spänningen från filterkortet som i sin tur tar spänningen från mainboard och i sin tur från pa-kortet.
Det är flera kort och kontakter som är med i leken innan du är vid den 13-poliga kontakten.
Har du servicemanualen så är det bara att spotta i nävarna och mäta sig fram med start efter radions 13.8 volt uttag så hittar du säkert vart felet är
Lycka till
73 de SM6POP
 
Kan inte tänk mig at det är något "strul" med PLL kortet som någon skriver om, som orsakat at du inte får spänning i ACC jacken efter överbelastning, eller kortslutning v en.
Har inte med varandra att göra. lika lite som sluttransistorer har med saken att göra.
Följ upp vägen 13,8 V till ACC jacken och se var det bränts av.

de
SM4FPD
 
Back
Top