Icom 765

Hej Roy förlåt en novis men jag hänger inte med riktigt när du nämner R9 V o T9 V
tyvärr får jag be dig att förtydliga det!
de sm7gqf
 
Hej förlåt en novis men hänger inte med riktigt ,du får nog förklara lite vad R9V och T 9 V
är o var på korten jag ska kolla.??
de sm7gqf
 
R9 V betyder att det finns 9 V vid mottagning, T9 V vid sändning.
Sen finns 9 V alltid.
9 V kan vara 8 eller 10 V beroende på radio.
Kolla längs kontakterna på vilket kretskort som helst så finner du dessa spänningar.
Ofta lätt att mäta med en smal mätpinne i någon sådan kontakt.

de
Roy SM4FPD
 
PA (ant sw) unit var avbrott på jord anslutning mellan anten kontackt o krettskort
så nu lyser tx lampan ,men så tappa jag judet från stationerna så jag tog av kortet igen
och värmde lödstiften på en del av kortet men det hjälpte inte och tx lampan sluta att fungera
känner på kortets undersida så får jag högt jud i högtalaren likadant på spolarna i RF kortet
tar loss kontackten på RF kortet o ansluter antennen direkt så hör jag stationer så det är något strul med
PA(ant sw ) unit. Ok ska kolla efter lite 9v spänningar nu!
de sm7gqf
 
Kollat några kort är 8v .Men tillbaks till PA (ant sw ) unit ! Tog signalgeneratorn använder en sladd med 2 krokodilklämmor
kopplad mellan signalg.... och en liten skruvmejsel som jag satte emot anten ingången ingen signal , satte skruvmejseln mot
D1 stark signal på båda sidor av D1 och flera ställen på kortet bra signal .Satte skruvmejsel mot W5 stark signal råkade komma
åt W9 blev kontakt mellan dom ,blev radion tyst o TX lampan börja lysa rött men bara vid kontakt av W5 oW9 så det är nog
några komponenter som är kass! Får väl löda loss en o en för att mäta dom.
Ska bli spännande o läsa din kommentar om detta!
de sm7gqf
 
Intressant att läsa om dina framsteg Calle. Jag läste om injektion med signalgenerator. Tänk på att 7 V över 50 Ohm blir 1 W. och 10 V blir 2W! Byt skruvmejseln till en kondensator i storleksordningen nF så riskerar du inte att bränna dämpsatsen i signalgeneratorn, den tål nog bara ½ W om det inte är en radioprovare som tål att man sänder in i den.
Åskan verkar ha bökat om rejält i riggen, hoppas du får igång den.
/Jan
 
Hej Jan tack för det ! Signageneratorn är en gammal Grundig rörbestyckad!Ja jag kämpar på
fast jag inte har någon utbildning i dyligt ,tycker det är roligt om man gör framsteg
o underbar hjälp av Roy !
 
Hej Roy ! Bytat trissa B562 blev stor skillnad i signalen från signalgeneratorn Pa (ant sw ) unit kom även signal i högtalaren när
skruvmejseln låg sidan om kortet ,har kopplat en keramisk konding mellan skruvmejsel o kontakten på signg....
kollar med skruvmejsel mot antenn ingångskontakt stort sett ingen signal ska byta 2SD468 oxå kan va den som är kass oxå
Om det gått statisk i den så är ju det första kortet som fått på fan.
de sm7gqf
 
Du är på Ant Sw Unit nu, dvs kortet vid antennjacken.
Här har vi BIAS kretsar för PIN dioden som kopplar in sändareffekten till antennen.
Och ja Q201 och Q202 är möjliga mål för en åskskada. Lämpligt att byta dem.
Men sen har du D201 som är en effekt PIN, som klarar sändareffekten.
När du är klar med Q201 202, skall du mäta och se om det blir ström genom D201 vid TX, vilket skall ge ett diodspänningsfall över dioden.
Du kan även vid strömlöst mäta dioden som vanligt.
Det finns risk av keramiska skivkondingar är förstörda, typ C207, C217, 215, dessa kan vara svåra att mäta upp, de kan även orsaka brus som stör mottagaren.

Du är på gång i alla fall.
Du har säkert använt hjärnan och skapa några nya hjärnceller, det är ju nyttigt att lösa små vardagsproblem varje dag.
Detta är ju lite större än ett vardagsproblem.....

De
SM4FPD
 
Har bytat Q201 och202 nu .Mäter spänning påQ204 vid TX 5,4v RX några mv.benet som är förbundet med D204
har jag inte 13,5 v .Mäter kontakt på ACC unit har 13,5 v på ett stift o 5,4v pånästa stift vid TX T8Vstift har jag inte 7v vid tx
eller RX .Mätte D1 13,5v andra benet 0v ingen förändring vid tx.har inga keramiska kondingar i rätt storlek har bara
1kv 2kv 3kv 6kv otroligt lite keramiska kondingar men motstånd har jag kilovis suck.Måste berätta för dig var på
NSRAs loppis o kom över ett ocilloskop dubbelstråle men bara 10 MHZ ,mycket välbehållet och det har Zäta mod oxå
för ynka 150 kr Tur ska man ha ibland .
 
Hej Roy! Har nu bytt alla keramiska kondingar på ANT SW UNIT och några på RF kortet o nu funkar mottagaren på alla band !
Så då är det dax o ta sig ann TX . Trycker in knappen på micken o TX knappen på panelen så tystnar mottagaren o S metern går till noll.
Sändningslampan lyser inte.Får försöka följa trådarna o se vart det leder!
de sm7gqf
 
Låter fint Calle!
Du har gjort ett imponerade jobb.
När man börjar på en sådan radio kanske man från början inte inser att det handlar om en åskskada.
Efter hand när man löst flera fel inser man att det inte är "naturliga" saker som hänt. Dvs den är åskskadad.
Själv har jag lagt ner dagars arbete på liknande problem, för att till slut inse att arbetet kommer att kosta mer än radions värde.
Ofta efterskänkte jag tiotals, ja kanske dagars, timmar av arbete för att ändå få liv i sådana radioapparater.
Bara för att upptäcka att ytterligare saker är trasiga.
Det är ju ett stort jobb bara att testa igenom att alla saker funkar, varje funktion, varje knapp och vartenda stift på alla kontakter skall ha sin funktion.
Försök själv ta fram handboken och testa alla saker som står i den, testa sedan på något vis alla anslutningar, 13 poliga kontakts alla stift etc. Tar säkert dagar.
Före omkring år 2000 kunde en en hemförsäkring ersätta radioamatören för en åskskadad radiostation.
Men efterhand blev försäkringsbolagen hårdare på den punkten, man räknade med 10 procent värdeminskning per år etc. vrid en 15 år gammal mycket fin och dyr radiostation var utan värde och därmed inte skulle lagas eller ersättas. Och där är vi idag.

Att laga själv som du gör Calle, tar sin tid, kanske ett omöjligt projekt, men man lär sig mycket och blir väldigt stolt över att göra framsteg, en nog så viktig sak.

Nu har du en väldigt fin mottager, och det är fint.
Chansen till att få liv i sändaren finns, och hösten bjuder på många inomhustimmar.

TX led är så vitt jag minns oftast kopplad direkt till PTT knappen, eller den sk "send" tråden.
Dvs möjligen i visa apparater kopplad så den inte lyser vid envis unlock i PLL.
Men kolla kretsschemat. Det kan vara så att LED är åskskadad i sig bara.
Men sen har du 9V R9V som ju bör finnas och T9V som bör komma vid PTT, R9V skall gå till noll vid PTT.
Eftersom PLL går vid mottagning och PLL skall inte ändra sig vid sändning så bör det inte vara unlock av PLL när du försöker sända.

För övrigt finns det säkert många liknande fall "där ute" dvs hemma hos radioamatörer.
Men när det gäller en åskådad frys, kyl, TV dator, tvättmaskin, diskmaskin, etc så slänger man ju den bara.
En amatörradiostation skall lagas, eller åtminstone sparas i hundra år, även om den är sönder.
Varför är det så????

Hoppas din tråd i detta fall, kommer at inspirerar fler att ge sig på sådana apparater.


SM4FPD
 
En amatörradiostation skall lagas, eller åtminstone sparas i hundra år, även om den är sönder.
Varför är det så????

SM4FPD

Det är för att man ibland fäster sig vid sin kära gamla radio ungefär som vid ett husdjur.
Man kämpar in i det sista för att den ska överleva och känner sorg när den går till sista vilan.

sm7tkr
 
Hej Roy tack för dit svar,jag är mycket tacksam för att du tar dig tid med detta!Jo mottagaren blev mycket bra!
Så jag började felsöka TX ,lossade på övre delen på fronten o fällde ut den,klippte av en del buntband så jag lättare
kan följa trådarna ,knackade på korten o drog försiktigt i kontakter började mäta spänningar på korten i fronten.
Kom i kontakt med proben mot 2 lödpungter oavsiktligt varpå det liksom knäppte till. Tryckte på PTT på micken
då lyste sändningslampan o det hördes ett svagt ljud från PA t som någon form av överslag. Blev mycket överraskad
så jag vände radion ett kvarts varv för att lokalisera ljudet, då försvann TX igen ingen reaktion när jag trycker på PTT
eller RX-TX knappen, Det konstiga va oxå att mottagaren kom o gick ner i ljud o känslighet. Då fick jag nog osläckte ner.
Satte tillbaks fronten o nu går radion utmärkt utan fastän jag pilla både här o där. Inget spökande kontaktfel på mottagaren!
Kollade på PLL kortet kände på stabbarna var heta så jag brände mig, och även ellytkondingarna 2 st vid varje stabbe var lika
heta även kylplåten brändes! Så jag skulle mäta benet på 7805 som va synligt , men jag har satt på ett avklipt ben från en konding
med tunt ben på min mätprob som jag använt till mätning av alla flatstiftkontakter.Den skulle inte suttit där när jag mätte benet
på 7805 för jag råkade naturligt vis komma åt mittbenet,suck nu blev radion död igen. Blir till att byta stabben, hoppas inte mer
gick sönder. Byter nog lytkondingar där oxå när jag nu är igång !Funderar på att skruva fast en stor kylfläns på kylplåten fins platts
nu när jag inte har inbyggt nät. Just nu ett steg fram o 2 bak!
de sm7gqf
 
OK calle du förstörde staben.... Men dessa ben kortsluts nog till mittbenet, och då skall den inte går sönder.
Se istället om det finns ett motstånd före stabben, som då kan ha gått hädan.
Underligt o kylaren blir så varm? Men det är väldigt varmt nu på sommaren, och om den blir 35 C vid normal rumstemperatur så blir det 45 - 50 C nu.
Tror inte du skall krångla med at tryta kylare, radion har hållit i hundra år ändå, även i länder med högre rumstemp än vi har.
Så att du tycker den är varm tyder på att den är över 40 C bara....
Eller så är det något som drar för mycket ström och då är byta av kylde fel åtgärd.

Under kortet, vid kylaren och dessa stabbar och eventuella motstånd med hög effekt finns lödningar.
Lösningar som med tiden kan bli dåliga av värmen.
Man ser det som att lodet krackelerat och ser grått ut.
Noggrann okulärbesiktning och löds om om du lyfter kortet.


Och SM7TKR visst är det så.
Och de andra sakerna jag räknade upp är bara själlösa plåtburkar.... och vem lagar sin mobiltelefon?
Men trots det ligger säkert många fina radiogrejer där reparation eller modifieringar påbörjats och dammar igen med borttappade delar och skruvar.

SM4FPD
 
Har bytat 7805 o lytkondingar en keramisk oxå i direkt anslutning till 7805 .Men får ingen spänning fram till 7805 o 7808
Ser inga motstånd i närheten. Har mätt flatstiftkontakterna hitta 13v 5v 3v så det är helt klart avbrott på vägen!
IC 5 IC6 har inga spänningar heller fast dom sitter på andra sidan av kortet! På tal om kylfläns ! Jag tänkte bara skruva fast
kylfläns på befintliga kylplåten!
desm7gqf
 
Hej! Har hittat ett motstånd med avbrott ,och L 53 L54 har gått hädan !
de sm7gqf
 
Avbrott eller kallödning ?? När knappen är i läge TX och jag trycker ganska hårt på burken
på filterkortet så går sändningslampan till o S meter till noll ! Burken som sitter närmast fronten!
de sm7gqf
 
På mainbord kontakt J15 saknas spänning på 3 stift. ( T8V ) ansluten till L56 (8V) ansluten till L65 och (RT8)
Kan det va avbrot på L56 L65 ???
de sm7gqf
 
Hej Roy ! Har fått igång mottagaren igen L 53 0 L54 klarade sig!Har förmodligen någon kallödning på main bord !
Knackar på kortet så blinkar sändningslampan när knappen är i tx läge!
de sm7gqf
 
Back
Top