Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Jo jag kanske har fel men jag tror att "E" stod för någonslags europaversion.Vad menar du Jokk, ICOM IC-781 fanns inte med -e
IC-781 var en HF station av prestigeklass som utkom 1988.
En 19 tums stor sak, i 25 Kg klassen
Den kostade då 65 tusen!
Det kan möjligen finnas en och annan som kan vara till salu.
Anledningen till att jag är intresserad är att det är analog teknik som jag behärskarKul jag funderade om du växlade med en IC-718.
Nej just nu vet jag ingen som har en 781 till slags.
Du får helt enkelt jaga genom annonser, här, på DX-radio och på QSY.se.
Ang E så var det vissa små skillander på en USA verion och en Japan version, då framför allt på frekvensområden etc. en Japansk radio får inte gå att göra med sändning på andra frekvnser, exvis genom att knipsa en diod, man fick där lov att byta CPU.
En USA version eller en tysk hade vissa svarta ferkvenser. Men ingeting på namnet antydde till vilken marknad den var asvsedd. Förutom att den var märkt med nätspänning.
Idag med CE märkning R&TTE RoHS etc så är apparaterna mer speciella per land och världsdel.
Lycka till med "jakten på den försvunna IC-781an" !
Jokk skrev: Anledningen till att jag är intresserad är att det är analog teknik som jag behärskar
Ja IC-781 är uppbygd med mycket analog teknik, den har kristall filter i alla MF och även en analog spektrumanalysator.
Just IC-781ans spektrumdisplay var häftig på den tiden det begav sig.
Jämför du med en modern IC-756PROIII har det dock hänt mycket, men visst PROIIIans programvara som skapar spekken gör man ju inget med själv.
Ser vi på IC-781 har den dock en ganska komplicerad logic som inte liknar logicen i dagens stationer. den gör man heller inget med själv, möjligen byter backuppbatteri.
Jag pratar ofta med folk som inte tycker de kan klara av de moderna nya apparaterna som skall "programmeras"..... Nu är det så att man inte behböver vara programmerare, utan ordet är felvalt. Att programmera betyder jobbet att göra datorprogram. En modern datoriserad radiostation behöver bara ställas in saker på. Sådant som på äldre radio var en ratt för.
Kommer man över den tröskels är det ofta inga som helst problem.
IC-756PROIII ahr allt 781 har och mer därtill.
Frågan är Jokk om du talar om handhavandet, eller om du är ute efter att skruva, trimma och renovera riggen och därmed vill jobba mer med analoga kretsar? Och vissst finns det mycekt spännande att lära sig på en 781.
Displayen är utbytt (IC-9000). Personligen hade jag nog valt en "orörd".![]()
E modellerna hade inte passbandtuning inkopplad men filtren fans där dock inte i 751 E likväl som ic-765Ic-781
Jo jag kanske har fel men jag tror att "E" stod för någonslags europaversion.
Hur som helst så är jag intresserad av IC-781.
Har du några tips så är du välkommen med dem.
SMO-EOX