icom-781-e

Vad menar du Jokk, ICOM IC-781 fanns inte med -e
IC-781 var en HF station av prestigeklass som utkom 1988.
En 19 tums stor sak, i 25 Kg klassen
Den kostade då 65 tusen!
Det kan möjligen finnas en och annan som kan vara till salu.
 
Ic-781

Vad menar du Jokk, ICOM IC-781 fanns inte med -e
IC-781 var en HF station av prestigeklass som utkom 1988.
En 19 tums stor sak, i 25 Kg klassen
Den kostade då 65 tusen!
Det kan möjligen finnas en och annan som kan vara till salu.
Jo jag kanske har fel men jag tror att "E" stod för någonslags europaversion.
Hur som helst så är jag intresserad av IC-781.
Har du några tips så är du välkommen med dem.
SMO-EOX
 
Kul jag funderade om du växlade med en IC-718.
Nej just nu vet jag ingen som har en 781 till slags.
Du får helt enkelt jaga genom annonser, här, på DX-radio och på QSY.se.

Ang E så var det vissa små skillander på en USA verion och en Japan version, då framför allt på frekvensområden etc. en Japansk radio får inte gå att göra med sändning på andra frekvnser, exvis genom att knipsa en diod, man fick där lov att byta CPU.
En USA version eller en tysk hade vissa svarta ferkvenser. Men ingeting på namnet antydde till vilken marknad den var asvsedd. Förutom att den var märkt med nätspänning.

Idag med CE märkning R&TTE RoHS etc så är apparaterna mer speciella per land och världsdel.

Lycka till med "jakten på den försvunna IC-781an" !
 
Kul jag funderade om du växlade med en IC-718.
Nej just nu vet jag ingen som har en 781 till slags.
Du får helt enkelt jaga genom annonser, här, på DX-radio och på QSY.se.

Ang E så var det vissa små skillander på en USA verion och en Japan version, då framför allt på frekvensområden etc. en Japansk radio får inte gå att göra med sändning på andra frekvnser, exvis genom att knipsa en diod, man fick där lov att byta CPU.
En USA version eller en tysk hade vissa svarta ferkvenser. Men ingeting på namnet antydde till vilken marknad den var asvsedd. Förutom att den var märkt med nätspänning.

Idag med CE märkning R&TTE RoHS etc så är apparaterna mer speciella per land och världsdel.

Lycka till med "jakten på den försvunna IC-781an" !
Anledningen till att jag är intresserad är att det är analog teknik som jag behärskar
 
65-tusen var mycket pengar på den tiden då IC-781 var ny. Inte många hade råd med en sån fin, dyr radio men jag minns att framlidne Börge Ravn -0EBP var mycket aktiv i början på 90-talet med sin IC-781 och han berättade att han under tiden som han hade QSO, kunde se på sin skärm vilka frekvenser i närheten som var lediga utan att röra på inställningen. Har du tur kanske du kan få tag på något begagnat ex.
/Ingvar
 
Jokk skrev: Anledningen till att jag är intresserad är att det är analog teknik som jag behärskar

Ja IC-781 är uppbygd med mycket analog teknik, den har kristall filter i alla MF och även en analog spektrumanalysator.
Just IC-781ans spektrumdisplay var häftig på den tiden det begav sig.
Jämför du med en modern IC-756PROIII har det dock hänt mycket, men visst PROIIIans programvara som skapar spekken gör man ju inget med själv.
Ser vi på IC-781 har den dock en ganska komplicerad logic som inte liknar logicen i dagens stationer. den gör man heller inget med själv, möjligen byter backuppbatteri.

Jag pratar ofta med folk som inte tycker de kan klara av de moderna nya apparaterna som skall "programmeras"..... Nu är det så att man inte behböver vara programmerare, utan ordet är felvalt. Att programmera betyder jobbet att göra datorprogram. En modern datoriserad radiostation behöver bara ställas in saker på. Sådant som på äldre radio var en ratt för.
Kommer man över den tröskels är det ofta inga som helst problem.
IC-756PROIII ahr allt 781 har och mer därtill.

Frågan är Jokk om du talar om handhavandet, eller om du är ute efter att skruva, trimma och renovera riggen och därmed vill jobba mer med analoga kretsar? Och vissst finns det mycekt spännande att lära sig på en 781.
 
Jokk skrev: Anledningen till att jag är intresserad är att det är analog teknik som jag behärskar

Ja IC-781 är uppbygd med mycket analog teknik, den har kristall filter i alla MF och även en analog spektrumanalysator.
Just IC-781ans spektrumdisplay var häftig på den tiden det begav sig.
Jämför du med en modern IC-756PROIII har det dock hänt mycket, men visst PROIIIans programvara som skapar spekken gör man ju inget med själv.
Ser vi på IC-781 har den dock en ganska komplicerad logic som inte liknar logicen i dagens stationer. den gör man heller inget med själv, möjligen byter backuppbatteri.

Jag pratar ofta med folk som inte tycker de kan klara av de moderna nya apparaterna som skall "programmeras"..... Nu är det så att man inte behböver vara programmerare, utan ordet är felvalt. Att programmera betyder jobbet att göra datorprogram. En modern datoriserad radiostation behöver bara ställas in saker på. Sådant som på äldre radio var en ratt för.
Kommer man över den tröskels är det ofta inga som helst problem.
IC-756PROIII ahr allt 781 har och mer därtill.

Frågan är Jokk om du talar om handhavandet, eller om du är ute efter att skruva, trimma och renovera riggen och därmed vill jobba mer med analoga kretsar? Och vissst finns det mycekt spännande att lära sig på en 781.

Jag får erkänna att jag är ute efter att skruva och renovera.
Dessutom känner jag mig hemma med filterteknik både kristallfilter och vanliga LC-kretsar.
Katodstrålerör är också någonting jag är van med.
Men jag skall läsa om IC-756PROIII för att se om det kan vara ett kul alternativ eftersom den kan vara lättare att transportera till min stuga i Kvikkjokk.
Ny teknik är förstås också intressant om den är lika bra som brutal filterteknik.

SMO-EOX
 
Ic-781


Jo jag kanske har fel men jag tror att "E" stod för någonslags europaversion.
Hur som helst så är jag intresserad av IC-781.
Har du några tips så är du välkommen med dem.
SMO-EOX
E modellerna hade inte passbandtuning inkopplad men filtren fans där dock inte i 751 E likväl som ic-765
 
Detta med passbandtuning resp IF shift, var före IC-781:an.
Den ev patent sak som gjorde detta löstes under IC-751:ans tid
IC-781 hade alltd PBT, dvs vid IF-shift stod ena flanken still och man fick samtidigt mindre bandbredd.
Själva beeckningen IF shift resp PBT tolks olika.
På Drake R4 serien, som hade IF shit kallades det för PBT.

Någon IC-781E har jag aldrig hört talas om

SM4FPD
 
filterstrul.. stod A/E på lådan med A överkryssat.!,kanske saknades ändå ? eller inte inkopplat!?
tror det gäller modellår (88)89/90 när nya katalogen kom från srs. (fanns två olika ?)
i katalogen som kom, fanns ingen referens till pbt på nån radio! i texten.

För If-shift räcker ett filter(eller två åt samma håll), inte på pbt då flyttar man ju ett filter i ett annat,,det som står still.eller båda åt varsit håll (kolla på ic-7300).
Fattas ett filter funkar inte pbt.

DRAKE har continuous pbt från rtty reverse till rtty normal via lsb cw am cw usb.
Beror lite på modellen. ingen mode switch usb/lsb bara ssb på rx.(sidbandstuning)

modellserien 780 ger 781 som 780 pro och (inte säker) 780 pro 2.(780 vanligast S) inte alla med rätt prommat. Fanns 781 med färgskärm(yttre)PAL och fungerande demo/intro. vid nån reset/start mode ..tror det var nån figur som pratade om hur bra icom radion var!
Vet inte om den fanns med i boken!?
 
Last edited:
Ja Drake:s system på de tidiga R4A B var helt enkelt MF-tuning.
Man flyttade hela MF:en alla mellanfrekvensens avstämda kretsar flyttades med ett vred.
Finurligt, funkade bra, klurigt att trimma,en vis åldring, dålig skärpa (med dagens mått), den del av mellanfrekensen man inte använde hamnade då på en grannfrekvens, men på den tiden en verklig nyhet som kanske inte alla förstod vidden av.
MF-tuning, eller helt enkelt IF-shift, borde vara ett bra naman som då är det samma som senare apparaters IF-shift.
Ändå kallade DRAKE systemet för Passbandtuning.
Med flera MF-ar, och fasta kritallfilte, kunde man få ena flanken att tå kvar istället för att halka in på en ny frekvens.

Minns DRAKE R8 (tror jag den hette) en mottagare som blev kortlivad. En otrligt avancerad MF vilken kunde shifta MF:en och ändra bandbredd, mängder av spolar.
Radion blev kortlivad, och många förstod nog inte vad man fick, prestanda var väl kanske lite förlegad ändå.

Ja variabel bandbredd har ju alltid varit en dröm, med dagens DSP får vi det, men anses som självklar idag och ingen inser hur fantastisk den är.

SM4FPD
 
Back
Top