Icom 910H, skum mottagning på FM?

SA2CEM

Well-Known Member
när jag kör på FM och justerat squelchen precis så den håller stängt så öppnas inte squelchen ordentligt ens med signaler på över S9, man måste manuellt öppna squelchen ännu mer vilket medför att när qso:et är slut så kommer det öronbedövande FM bruset om man inte vrider tillbaka squelchen.

detta gör den nästan oanvändbar när det gäller att monitorera repeaterkanaler.

en annan sak som förmodligen har något samband med ovanstående är att S-metern dippar med stark modulation.
ska förklara så gott jag kan: om en person trycker in PTT:n i fm mode och bara skickar bärvåg så får jag ett visst S-värde men dippar nån S-enhet eller två med talet, ungefär som den skulle bli överstyrd, detta är dock oavsett svaga eller jättestarka signaler och med eller utan ATT aktiverad.
Det är dessutom vid dessa dippar som squelchen stänger även om den bara dippar till säg S6 och squelchen öppnar redan överstigande S1.
detta fenomen upplever jag också bara på FM, men ska inte säga att det inte finns på andra moden.

har försökt hitta något skrivet om detta på nätet men inte lyckats..
någon som har något att inflika?
 
Kan det vara så att ton squelch är aktiverat?
håll inne call knappen 1 sekund för att koppla in/ur

Du ska se T-SQL i dispalyen om den är aktiverad.
 
nej den är inte aktiverad, har gjort en full reset och stegat igenom alla menyer med manualen till hjälps för att det inte ska vara nån banal inställning jag missat men kan inte hitta något.
det jag först funderade på var om det är som på vissa yaesu burkat att det finns två squelch lägen, ett som enbart går på s-meterns utslag och det andra som reagerar på bruset som vanligt men kan inte hitta något sånt på denna.

och det andra fenomenet att s-metern dippar i takt med modulationen begriper jag inte, det brukar ju faktiskt vara tvärtom.

Edit: för att kanske förtydliga mitt problem, squelchen öppnar som den ska men stänger i takt med dipparna på modulationen..
 
Last edited:
Det sitter två kretsar i IC910H för FM-diskriminering och brusdetektering. Jag skulle tro att endera kan vara föremål för byte. Troligen den senare.
 
hm.. ja kanske det.. finns det något enkelt sett att komma fram till vad som felar för en som inte har varken utrustning eller erfarenhet av den här typen av felsökning?
eller är det bara att skicka in på service?
 
Om du filmar det hela och lägger upp på tuben med en länk hit så kanske det blir lättare.
 
Som du förklarar saken verkar det som om din motstation kör bredbandig FM.
Kolla om din mottagare står smal eller bred först, blir det bättre i bred FM så kanske du har problemet där.
FM är bred för gårdagens 25 kHz kanaler.
FMn smal för dagens 12,5 kHz kanaler.
Det finns fortfarande radioamatörer som kör 50 kHz FM, med +-15 kHz deviation, med riggar som är ojusterade sedan 70 talet. Och då blir det som du beskriver. Särskilt som IC-910H har ganska branta filter.
Din RX kan oxo ligga snett då blinkar RX LED vid volym och SQ ratten.
Prova att dra dig lite i frekvens med TS på 1 kHz.

Det har aldrig någonsin varit fel på de IC som gör FM mottagaren och brusspärren.

de
FPD
 
Ett litet tillägg.
IC-910H har två lika mottagare, main och sub. Beter sig brusspärren på samma vis på den andra mottagaren?
Det är knappast fel på båda mottagare. de är i princip exakt lika. Glöm ej att ställa in samma bandbredd på båda mottagare.
Är det samma fel och inte saken om bredbandig FM, så bör man söka felet på något som är gemensamt för båda mottagare, en likspänning exvis.

de
FPD
 
Om det inte är bandbredd, så kan fel frekvens vara inställd. Endera på VFO eller genom RIT t.ex..
 
Tackar för tipsen, ska kolla upp det vid tillfälle.

RNA: vad menar du med fel frekvens? Jag kör med riten avaktiverad på FM och frekvensen ser jag ju är rätt och repeaterns frekvens är stabil.
 
Jag menar just det. VFO:n kan stå 12,5kHz fel, split aktiverat, RIT. Men då är det inte det då.
 
Tänkte uppdatera, efter lite tester verkar det faktiskt fungera bra nu när jag kör FM och inte FMn.
Jag kör alltid smal FM då jag som nyexaminerad har fått lära mig att det är det man skall använda idag,
övriga riggar, FT-847D, FT-7900, VX-3, VX-6 samt en gammal Icom 2410H fungerar det bra med FMn på både rx och tx utan problem men denna kanske har vassare filter?
hursomhelst fungerar det bra nu när jag kör med bred FM.

Jag menar just det. VFO:n kan stå 12,5kHz fel

Är fortfarande lite osäker på vad du menar här? jag har ställt in VFO:n på exakt rätt frekvens och kör även med AFC ibland så den söker själv bärvågen.
 
Ja IC-910H har vassare filter och då ger sig övermodulation till känna tydligare.
Ja underligt nog så bryr sig folk inte om att vi sedan 15 år gått över till 12,5 kHz kanaler med +-2,5 kHz deviation.
Många kör fortfarande med 50 KZh system och många relästationer är fortfarande sedan 70 talet avsedda för 50 kHz system.
Jag hörde i dag hur det var trafik på 29,6 MHz FM och där gäller ju 10 kHz kanaler med +-2 kHz dev, många kör där med upp till +-15 kHz dev, och täcker flera kanaler.
Men det är ju mest ikke SM stationer och de har tydligen ännu lägre utbildning.
Genom tiderna har radioamatörer, om det blir för trångt vid Morse och SSB, investerat i bättre mottagare och bättre filter, bättre teckenformning och bättre nyckelknäpparegenskaper, men när det gäller FM så finns inte det tänket.
Då skall man inte behöva vet något, inte behöva förnya eller trimma om sina 40 år gamla FM stationer.

De
FPD
 
Ja det är lite lustigt faktiskt, man kan ställa hur avancerad fråga som helst till nästan vilken amatör som helst och man får alltid ett svar tilbaka, både bra och mindre bra men dom gånger jag ifrågasatt deviationen och/eller bandbredden på 2m FM så är svaren alltid "jag vet inte" eller "jag kör med radions grundinställningar".

Det funkar nog bra här uppe i glesa Norrland men kan tänka mig att det blir trångt där "x kanalerna" används.
 
Tyvärr funkar inte FM bra ens i Norrland.
På min resa förra sommaren, i SM2 land hörde jag ett QSO mellan två FM stn.
den ena hade uppskattningsvis en deviation på +-0,1 kHz och den andra +-10 kHz.
En var dem var läsbar den andra drunknade i brus och flutter.
Om alla hade koll på sin deviation så skulle FM vara underbart.

de
FPD
 
... Om alla hade koll på sin deviation så skulle FM vara underbart.
Undrar just hur många stationära och mobila apparater som kan visa deviationen på instrumentet. Handapparater ska vi bara inte tala om! Inte undra på att de flesta av oss är "lyckligt" ovetande... :rolleyes:

/ Göstha
 
Var det någon annan orsak än s.k. platsbrist i etern som orsakade denna förtätning av kanaler?
Idag verkar det vara lite överambitiöst och många gamla, helt funktionsdugliga stationer hamnar i skymundan lite i onödan.
En del orkar inte modifiera sina apparater och en del vet inte hur man gör...
 
Mig veterligen, Göstha, så finns ingen apparat med ens den allra enklaste modulationsindikator. bara en liten blinkade LED skulle göra underverk. Något jag har lobbat för hos ICOM i hundra år utan resultat. Ingen vågar ju vara först med något nytt.
Som radioamatör är det en skitsak att bygga till någon enkle form, av VU meter eller så på sin modulator, åtminstone på hemmastationen.
det allra enklaste är dock att kontrollyssna på sig själv i en annan mottagare.
Att sätta en AC voltmeter på sin mottagare ger en enkel deviationsmätare som gör det möjligt att lämna en ungefärlig deviationsrapport till motstationerna. Inte heller det tyx vara möjligt att göra idag.

SM7CZR, ja varför man gick över till 25 kHz från 50 kHz kanaldelning i början av 80 talet och sedan 25 år till 12,5 kHz kanaler, har nog inte så mycket med SM att göra, här är det ju ändå tyst på FM numera. Det kom nog mer från de täta områdena i Europa, och visst är det bra med internationell standard. Något som vi borde ha även på 29 MHz FM där det körs allt från +-1 till +-20 kHz deviation, dvs de tar upp till 5 kanaler i anspråk.
Att inte orka eller veta hur man gör är ingen ursäkt. Man lär sig saker man behöver veta, och idag behöver man inte ens köpa en bok, allt finns på nätet.

De som kör AM och SSB vet i alla fall att ju mer micgain och ju mer speechprocessing man har ju mer DX får man...... det klarar man till och med på 27 MHz.

Men FM se det är svårt det, och nog borde radion klara att jag talar på baksidan......

de
FPD
 
Last edited:
Mig veterligen, Göstha, så finns ingen apparat med ens den allra enklaste modulationsindikator. bara en liten blinkade LED skulle göra underverk. Något jag har lobbat för hos ICOM i hundra år utan resultat. Ingen vågar ju vara först med något nytt.
......

de
FPD

På min Yaesu FT-736 har jag minsann en grön lysdiod som varierar i ljusstyrka beroende på hur högt/nära jag pratar i mikrofonen eller hur mycket mic gain jag har påvridet. Kanske Yaesu var först? ;-)

Med vänlig hälsning

Janne
 
Back
Top