Icom E-90

detekta

Member
Funderar på en Icom E-90 finns det någon vänlig själ här som kan infomera mig om den,eller hänvisa mig till någon tidigare tråd eller testsida om den.prist är ju helt ok 3000 :- just nu. alla tips tas emot
:D
 
Den enda information jag har är "opålitlig", då det mest består av vad jag hört på banden om denna apparat -- och jag vill inte på något sätt råda eller avråda dig från att köpa en apparat.

Genomgående har jag hört att det finns två nackdelar med Icom E-90 som är värda att känna till. För det första finns det bara två effektlägen -- 0.5 W och 5 W -- och inget mellanläge. Vid körning på 5 W ska radion även bli ordentligt varm. ("Glödhet", som en ägare uttryckte det.)

Värt att titta på annars som alternativ till Icom E-90 är annars Yaesu VX-5 som på pappret verkar kunna ungefär samma saker -- men den har jag knappt hört några kommentarer om alls.

Själv har jag en Yaesu VX-2, som är en lite mesigare apparat, som fungerar ganska bra -- men jag har som sagt inte så mycket att jämföra med.
 
Hej!
Fundera inte, köp :)
http://ham.srsab.se/ww/start_index.htm
Kan inte komma på några nackdelar. Hade en Yaesu VX 5 tidigare men E 90 är vassare i mottagningen på tex 79 MHz. Visst blir den varm under sändning på högeffekt, men vilken bärbar radio blir inte det?
Prova och goggla och leta lite själv får du se, men jag kan bara råda dig till att det är en bra radio.
/Per
 
Det som är "slående" med 90´an är just den värme som bildas vid högeffektsändning. Därför rekommenderas antingen handsfree eller mikrofon. Är du bara lyssnare och kör inga alternativt bara lågeffekt-QSO´n så är detta inga problem.

Mottagningen är bra på E-90, till och med mycket bra i jämförelse med storleken.

Om man har stora händer, så sitter det lilla mikrofonhålet lite dumt till, om jag minns rätt. Lätt att täppa till.

Sen är det lite småsaker med just extern matningsspänning som är lite dumt. Det duger inte med 13.8 V som de flesta bilar och "12V"-aggregat levererar, utan det _skall_ vara nån fånspänning runt 12V eller strax under om jag minns rätt. Alltså krav på att kunna tillverka en spänningsdämpare eller köpa originalgrunkor.

Men vill du ha en bra radio, som ligger bra i handen och just är en bra radio - köp.
Är du kinkig på att det kan bli en del originaldetaljer att köpa - välj en äldre apparat, typ T8E.

73´s de Jonny / SM6WYA
 
Hej på er !
jag kan rek vx-5.an det är en bra rigg med goda egenskaper på mottagningen och då på 79.mhz där funkar den bra ja varm det blir dom flesta riggar om man kör på högeffekt läget under en längre tid.E-90 har jag hört mycket gott om att det ska vara en mycket bra rigg jag har själv prov kört den så jag vet att den kan bli varm men som sagt på högeffekt läget inte konstigt då.

Detekta: lycka till med in E-90 ett bra köp

Thomas / WQT
 
Back
Top