Icom HM-36 kinesisk kopia

SM5XUN

░░░░░░░
Jahapp, då var det dags för ytterligare en kinesisk kopia, den här micken är troligtvis köpt på ebay från början, jag mottog den dock i en original ICOM HM-36 kartong från amatören jag köpte den av.
Se upp med vad ni handlar på ebay alltså!

blog


se fler bilder på min blog:
QRG.se
 
Det är faktiskt så att ICOM köper denna mic från Kina. Märkt ICOM.
Den levereras sedan ett antal år, kanske 5 år, till ICOM:s radiostationer.
Tyvärr låter den inte lika bra som den gamla made in Japan HM-36:an. eller den låter utmärkt men mer basigt än vi är vana vid från den gamla HM-36:an.
Modifieringen ger basavskärning och nästan lika bra ljud som den gamla HM-36:an.
Förutom ljudet håller mekaniken bra klass.


Däremot förekommer rena kopior av radiostationer, dvs som inte ICOM har beställt.
ICOM vågar inte lämna ut produktion av kort och radiosttioner utan tillvekra själva. det är ju inga antal det handlar om heller som skulle kunna ge någon direkt ekonomi.
Mikar däremot är ju lika i alla radiostationers lådor.
Vore det antal som vanlig hemelektronik dvs en faktor 1000 000 antalet. Amatörradisottioenr skulle man kanske överväga Kina produktion.


de
ÄffPeDeh
 
Nej nej Roy, nu menar du den nya HM-36 från ICOM, den låter som du säger lite annorlunda och jag har modifierat ett femtal sådana,
den låter absolut bättre efteråt, mer anpassad för europeiska röster :)

Den micken jag fick är ingenting ICOM skulle sätta sitt namn på,
absolut inte,
kika på de andra bilderna på min blog så ser du vad jag menar... :(



tillägg:
Den vänstra micken, originalet, är just en sådan värpt i Kina, jämför jag den med föregångaren tillverkad i Japan så ser märker man ingen skillnad kvalitetsmässigt, bara att det står just Japan och inte Kina under CE-märket på baksidan.
 
Last edited:
Llaves Telegráficas Artesanas

Nej nej Roy, nu menar du den nya HM-36 från ICOM, den låter som du säger lite annorlunda och jag har modifierat ett femtal sådana,
den låter absolut bättre efteråt, mer anpassad för europeiska röster :)

Den micken jag fick är ingenting ICOM skulle sätta sitt namn på,
absolut inte,
kika på de andra bilderna på min blog så ser du vad jag menar... :(

tillägg:
Den vänstra micken, originalet, är just en sådan värpt i Kina, jämför jag den med föregångaren tillverkad i Japan så ser märker man ingen skillnad kvalitetsmässigt, bara att det står just Japan och inte Kina under CE-märket på baksidan.

-XUN - trevlig sida, QRG.SE. Hajade till inför Llaves Telegráficas Artesanas - det lät inte italienskt. Se sidan LTA Spanish Keys och läs om tillverkaren (S.K.) EA6YG. Han använde ek, teak, olivträ och mässing. Var rädd om den 73 Bernt SM6EVE (f.d. /MM 1970-86)
 
-XUN - trevlig sida, QRG.SE. Hajade till inför Llaves Telegráficas Artesanas - det lät inte italienskt. Se sidan LTA Spanish Keys och läs om tillverkaren (S.K.) EA6YG. Han använde ek, teak, olivträ och mässing. Var rädd om den 73 Bernt SM6EVE (f.d. /MM 1970-86)

Tack :)

Givetvis har du rätt, det är en spansk key, jag vet inte varför jag skrev italiensk...
 
XUN de GLD,
Hur låter den Kinesiska kopian jämfört med det Kinesiska orginalet?

/Micke
 
Ni som har en Elecraft KX3,
micken till den ser ju lik ut HM-36 sånär som på kontakten.

Är den månne snidad i samma fabrik som kopian och hur ser den ut inuti?
 
Detta är den modifiering jag gjorde när China HM-36:an kom för några år sedan.
Jag klistrade in den här så slipper ni mejla mig för dokumentet:



Modifiera HM-36 nya versionen

Först måste du se vilken version du har, så här känner man igen dem.

Den gamla HM-36 micken har alltid låtit bra, den är byggd med en eleketretkapsel som har tre anslutningar, man känner igen den på att det är en tråd, röd eller svart, en skärmad kabel. Dvs tre anslutningar till den lilla elektreten. Ser det ut så här i din HM-36 är det bara att köra vidare, bättre ljud blir det inte från en handmikrofon. HM-12 är byggd på samma sätt men har en knapp bak.

Den nya HM-36 kom i slutet av 2007 eller i början på 2008 och man kan få rapporter om sämre diskant och lite för fet bas. Öppna och se om den är byggd på en elektret med två anslutningar, dvs det finns bara en skärmad sladd till kapseln. Att modifiera denna är enkelt och den kommer att låta i det närmaste som en HM-12 , eller gammal HM-36.
Ta helt enkelt bort R1 1 kOHm och C2 10 uF.
Byt sedan värde på C1, den är på 0,22 uF och man använder 0,01 uF, (lika med 10 000 pF eller 10 nF). Dessa komponenter är utmärkta på kortet och det är enkelt att göra jobbet. Vill du labba mer kan du prova att ändra R3 22 kOhm, prova 33 eller 47 kOhm, och andra kondingar..


de
FPD
 
Du Roy,
Jag tycker det blir svagt ljud när man minskar C1 till 10nF tillsammans med R3=22k.

Är det så bra?

/Micke
 
Jag var på väg att modifiera min Kinesiska HM-36 enl SM4FPD, Roy´s beskrivning här ovan (Tack alla inblandade för tipsen !)
Efter att ha läst inläggen från SM6XUN, SM0GLD, SM0IXY och kollat länkarna, blev jag dock tveksam och förvirrad !

En fråga till: Vad gäller för ICOM's mik SM-20 ? Är den oxo i behov av liknande modifiering ?
Jag har i QSO skiftat mik mellan HM-36 / SM-20 och motstationen kan inte avgöra om det är någon större skillnad. Vilket tyder på att även SM-20 har samma spektrum. I bottenplattan på SM-20 står dock "made in Japan" !
Kanske det är i riggen (IC-7200 i mitt fall) man ska göra något, snarare än i miken ?

Vad säger du Roy ? Du, om någon, borde kunna kasta lite mera ljus över det här !

Sparky
 
Last edited:
Micke, du måste givetvis ha en digital kondensator, då ju IC-7200 har en DSP som skapar SSB signalen.

Tycker man att det blir svagare så ökar man lite på kondingen, eller drar upp micgianet lite.

Att det är bredare frekvensomfång på den kinesiska HM-36 är klart och då är det rimligen den man modifiear. Om man vill sända mindre bas. Inte radion.

Förr byggde man separata lådor med mikrofonförsätärkare, tonkotroller, diskanthöjare etc. eller provade mikrofoner av andra typer.
Det är öppet för denna typ av experiment även idag.
Förr köpte man mikrofoner för större värden än vad dagens transivers kostar.
Tänk bara på att dynamiska mikrofoner kräver en konensator i serie för att blockera spänningen som fantommatar på micingången.
Allt för att anpsassa löjude tille gen röst och hur man vill låta.

Att kalla ljudet "HORRIBLE" är bara skitsnack. I så fall har mikrofoner genom tiderna, dvs de 50 sista åren över 75 procent av mickarna varit sådana.

Sist men inte minst har vi olika röst, och talar olika.
Därmed kan det krävas olika modifieringar.

Obs att micgain oftast är en dämpare, dvs med micgainet under max har vi dämpning.
Det är därför inte farligt att köra med minimal dämpning, dvs micgainet högt.


Experimentera mera.

de
Roy
 
Micke, du måste givetvis ha en digital kondensator, då ju IC-7200 har en DSP som skapar SSB signalen.

Experimentera mera.

de
Roy

Givetvis kör jag med digitalkondensator där så krävs:D

Kunde ge mig f-n på att 7200 inte är en riktig radio, DSP som skapar SSB, där har vi ju felet;)

som experiment kör jag med en gammal HM12 från en riktig radio, det låter toppen!

/Micke
 
Jag körde aldrig med micken omodifierad men jag har höjt micgainet från det snålställda defaultvärdet (50?) för originalmicken, jag nöjde mig vid 70 vad jag minns, det fungerade bra utan att man breder ut sig över bandet.

Originalmicken ligger numera i lådan, jag använder en dynamisk mikrofon buffrad med ett ECC83, den både låter bättre än både Japan och Kina-micken och är framförallt snyggare ;)
 
SM0GLD:

"Givetvis kör jag med digitalkondensator där så krävs :D"

Digital konding betyder väl att den är bipolär ? :cool:
Då inställer sig frågan: ska + vändas mot mikelementet eller mot riggen ?:D

PS: Hur var det nu med SM-20 ? Kör den med analogt bredband ? :rolleyes:

Sparky
 
SM6XUN:

Hur fick du plats med ECC83 i miken ?
Fantommatar du anoderna ? :confused:
Du har väl förankrat det i fjädrar, så det inte uppstår mikrofoni när du greppar miken ! :cool:

Sparky
 
Back
Top