Icom IC-290/490 restaurering och trimning - BFO?

SM0XGY

Active Member
Hej! Det här är min första tråd här på ham.se. Jag har senaste tiden restaurerat tre gamla IC-290E och en IC-490 och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Alla dessa hade till att börja med problem med att PLL:en inte låste ordentligt ibland. En lätt knackning på höljet löste vanligtvis problemet. Det hela visade sig bero på lödningar som släppt i VCO:n. En ganska lätt fix på en IC-290 medan IC-490 har sin VCO i en separat RF-burk som måste lödas bort och öppnas. Min teori är att det är geggan som VCO:n är täckt av som dragit i komponenterna med tiden. Jag bemödade mig inte att byta ut den nu. Förhoppningsvis har den stelnat och stabiliserat sig lite efter alla dessa år. Jag misstänker att detta problem är att vänta på riggar av dessa modeller. För säkerhets skull gick jag även igenom alla lödpunkter på alla kort.

IC-490:n hade dessutom problemet att uteffekten plötsligt kunde varierade och ibland oscillera. Det visade sig bara vara potentiometrarna för de två effektlägena som glappade. Några vridningar fram och tillbaks och omjustering så var det löst. Frågan är hur länge givetvis.

Nu till min egentliga fundering. Efter att jag justerat BFO:n enligt servicemanualen så noterade jag att det ändå var en markant tonal skillnad på bruset när jag växlade mellan USB/CW och LSB på alla utom den yngsta IC-290:n. Jag gjorde om proceduren flera gånger men det slutade på samma sätt varje gång. Min teori är att åldern påverkat kristallfiltret (eller komponenter omkring som påverkar det) och att det har glidit något i frekvens eller i alla fall ändrat form. BFO:n har en justerbar konding i serie med kristallen och sen två justerbara spolar som kopplas in för att växla frekvensen mellan USB/CW-RX, LSB och CW-TX. Min lösning blev att justera frekvenserna enligt servicemanualen och sedan efter det använda öronen för att finjustera kondingen tills minimal skillnad mellan USB och LSB kunde höras. En justering om ca 100-200Hz behövdes. Efter detta är jag mycket nöjd med SSB-prestandan på alla maskiner.

Ni som vet, är det här en bra metod?

Undrar
SM0XGY Daniel
 

Attachments

  • image1.jpg
    image1.jpg
    53,3 KB · Views: 77
  • image3.jpg
    image3.jpg
    52,1 KB · Views: 141
  • image4.jpg
    image4.jpg
    36,3 KB · Views: 56
  • image5.jpg
    image5.jpg
    37,5 KB · Views: 83
  • image6.jpg
    image6.jpg
    36,8 KB · Views: 92
Ett fint jobb Daniel!

Jag föredrar att justera BFO till angivna frekvenser därför att då stämmer skalan bäst.
Att det blir olika pitch i resp sidband är normalt för kristallfilter. De har toleranser.
Nåja det kunde på proffsradio, plåtradio finnas filter i prisklass som hela den här radion.
Dessutom använder man ju aldrig LSB på VHF och UHF.
Kristallfilter har alltid osymmetri och rippel.

Din teori att stabiliseringskleggan i VCO "drar upp" komponterna någon tusendels mm gör att lödningarna kan bli dåliga, lödes om och tvättas med finspriten.

IC-290E/H kom till världen 1981 och såldes till c:a 1984 e med 10 W och H med 25 W gröna siffror.
IC-490E kom till världen 1983.
Då skall vi veta att utvecklingsarbetet kanske påbörjades tre år före lanseringen.

Ett typsikt fel på IC-290H var strömbrytaren, den tålde dåligt strömmen till "QRO" modellen 25 W, den byglar man i så fall.
Ett annat fenomen var att vid CW då man nycklar Morse kunde sidetonen låta illa. Detta beror på spänningsfall i nämnda strömbrytare och att då LF slutsteget som förmedlar sideton till högtalaren storknar när DC varierar.
Det kan man lösa genom att modidfera motkopplingen till DC motkoppling vid LF skutsteget.

När VFO inte stegar riktigt, kanske bara upp, och inte ner. Ja då handlar det om det lösa kort där skannerknapparna sitter. På det kortet finns många små eleketrolytkondingar, gula blå etc, små 3 x 6 mm. dessa kna läcka och orsaka frätskador på folierna. Svårt at tupptäcka men när man väl förstått saken byter man kondinagr och lagar kortet. så går den i 30 år till.
Rekommenderar att ta ur kortet och besikta NOGA!!!!

Spaken för simplex och duplex går att bryta av, finns ej mer som reservdel.
När man hanterar den, håll den hårt med fingertopparna och för den parallellet fram och tillbaka.

En radio som såldes många på sin tid. Många är de Aurora QSO, och låga delen trafik som genomförts med dessa apparater.
Faktiskt riktigt bra prestanda.

Givetvis måste man dra ner deviationen på FM delen till +-2,5 kHz.
MF filter om man har problem med bred RX i FM.
Alla trimpunkter finns ju i manualen.

Hur länge kan en sådan här radio gå då?
Komponenter av hög klass var standard hos ICOM på den tiden.
Inga kopplingar som sliter på komponenter.
bra lödningar.
Förvånar inte om den går livet ut.

Ser ni grejen det står DP-1 på i PLL utrymmet.
Det är en DC till DC omvandlare, en bra ide vore att kolla utspänningen med oscilloskop. Den ger nog -9 V i detta fall.
Man kan även kolla 5 V från en ev 7805, så att den inte självsvänger, i så fall byt kondingar .

Det är aldrig fel på de vita kontakterna.

Vid PA och TR sw, kan PIN dioder bli varma och dess lödningar fula.

12,5 kHz steg går inte att få.

de
FPD
 
Tack FPD för fina kommentarer!

Jag gillar verkligen desa apparater och kommer hålla efter dem väl.

Bra synpunkter och information. Jag har faktiskt inte hittat några dåliga kondingar ännu men det är absolut något att vara vaksam över. De jag lyft upp i felsökningssyfte har hållit sina värden faktiskt. Än så länge. -9V mätte jag bara med multimeter nu när jag tänker efter. Ska kontrollera med oscilloskop också. Bra tips! Över lag så går späningsregulatorerna ganska varmt så det är värt att kolla ordentligt. Även lödningar och jordning. Om en 7805 tappar sin jordreferens kan utspänningen sticka iväg och det kan sluta riktigt dåligt!

Kan bara hålla med när det gäller det extra "scannerkortet". Beter sig VFO:n konstigt så ska man absolut börja där. Jag bytte kondingar och lagade kortet på en av dem för några år sedan. Väntar på att de övriga skall uppvisa samma symptom men det har inte hänt ännu. Passade samdigt på att bygla in 25kHz steglängd på alla istället för 5kHz som en av dem hade. Det gör man lämpligast på detta kort. Jag vet inte vad som var standard från fabrik men 25kHz känns mer rimligt tycker jag plus att man slipper skruva/slita på VFO-ratten så mycket för att komma dit man ska. Finjustering kan man alltid göra med 1kHz-stegen sen.

Spaken för duplex/simplex är kanske inte den bästa lösningen Icom har kommit med genom åren. Den var spräckt på IC-490 när jag fick den. Som tur var hade den släppt längs med infattningen där metall och plast möts så den gick att najja fast med tråd och håller fortfarande nu många år senare. Att försöka limma där är ingen ide.

Deviationen passade jag givetvis på att skruva ned. Värt att nämna är att 1750-pipet har en egen nivåjustering som kan behöva anpassas också.

Jag håller med om att det känns mycket bättre att lämna BFO-frekvenserna enligt standard. Jag kompenserade genom att justera PLL-referensen så att apparaterna hamnade rätt (någon 100Hz fel för FM märks ju inte ändå). Det som fick mig fundersam var att just en IC-290 lät perfekt medan de två andra diffade. Hög pitch på USB och låg på LSB. IC-490 däremot hade större fel och pitch tvärt om. Låg pitch på USB och hög på LSB. Dessutom så pass mycket att den var svårläst på USB. Jag ska ta mig en ny sittning och justera igen. Kanske rent av testa att flytta filter mellan apparaterna och se vad som händer och även kolla kondingarna runt om. Jag har inte servicemanualen till IC-490 så jag har inte vågat röra allt för mycket i den. MF-kortet ("mainPCB") är dock detsamma för både IC-290 och IC-490 så där kan man köra med samma anvisningar som till IC-290.

SM0XGY Daniel
 
Det är endast på skannerkortet det har förekommit att kondingar läckt, vet inte varför.
Och bara vissa kort.
Däremot är det ju bra att ha lite koll på sådana saker överhuvudtaget.

de
FPD
 
Min första mobila station var en IC-290E, använde den ett bra tag och den var faktiskt riktigt bra. Den har nu återkomit i mitt ägo efter många många år...

Tyvärr så är den troligtvis polvänd och vad jag förstår finns det inga skydd för det. Någon som har erfarent av det? Misstänker att det har gått så långt in så det inte är värt att laga... :(
 
Till SM6VTT:

Det finns servicemanual på nätet om du skulle sakna det.
Skydd mot felpolarisering finns på schemat (D4) så det behöver inte vara en sådan orsak, såvida inte säkringen ersatts med ett spik. :eek:
 

Attachments

  • IC-290.PNG
    IC-290.PNG
    9,6 KB · Views: 94
Last edited:
Min första mobila station var en IC-290E, använde den ett bra tag och den var faktiskt riktigt bra. Den har nu återkomit i mitt ägo efter många många år...

Tyvärr så är den troligtvis polvänd och vad jag förstår finns det inga skydd för det. Någon som har erfarent av det? Misstänker att det har gått så långt in så det inte är värt att laga... :(

Jag tror absolut den går att laga. Komponenterna på logik- och PLL-kortet är nog svårast att komma över men de sitter bakom regulatorer så den delen borde ha klarat sig. Där är det bara DAC:en som har mest direktkontakt med 13.8V matning via en enkel reglering (1K och en zenerdiod) om jag kollat rätt.

PA-modulen däremot kan ligga risigt till är jag rädd.

Förslag på början till felsökning:
Byt till fräscha säkringar och koppla in radion till ett strömbegränsat labbaggregat. Verifiera att den drar rimligt med ström. Vid mottagning ska strömmen vara under 1A. Sticker strömmen iväg över 1A kan det helt enkelt, som CZR visade, vara D4 som tagit ordentligt med stryk vid felkopplingen. Är D4 hel och den fortfarande drar för mycket ström så koppla ur matningen till PA-modulen (en lite grövre kabel lödd direkt från DC-kontakten har jag för mig). Drar radion under 1A så börja mäta upp matningsspänningarna kring regulatorerna IC13 och IC14 på main-/MF-kortet. IC14 är en 7805 för PLL-kortet och IC13 är en specialare som levererar 8V till analogdelen. Egentligen tre spänningar 8V konstant, 8V RX och 8V TX.

SM0XGY Daniel
 
Last edited:
Nu har jag stoppat näsan i riggarna några timmar till och lärt mig nya saker.

Till att börja med ska man inte använda mätinstrument från Kina (jag nämner inga namn). Släng skiten. De hör inte hemma på en labbänk. Lånade en riktig frekvensräknare (en TTi TF830) av far min och lyckades mycket bättre.

De justerbara kondingar som används i IC-290/490 kan vara lömska. De har en genomgående axel (duh!) som är lödd mot övesta skivan. Denna lödning kan släppa och kvar är man med en fast skiva och bara en lödklutt att vrida runt. Den konstruktionen beter sin mycket märkligt att trimma kan jag intyga! Den konding som släppte för mig var C4 till referensklockan till PLL:en i IC-490. Jag lyckades löda fast den igen. Det var inte helt enkelt men i värsta fall inget svårt att byta ut.

Eftersom jag inte hade servicemanualen till IC-490 fick jag räkna lite för att komma fram till hur PLL:en skulle justeras.
Så här kan man göra:
- Ställ VFO på 432,000MHz FM
- Koppla frekvensräknare till mätpunkt R36
- Justeria C4 till frekvensen 6,535MHz

Beräkning för 432,000MHz taget från manualen:
PLL out = [local oscillator freq] + 0.005MHz (ref. freq) * N * 2
202,845MHz = 189.775MHz + 0,005MHz * 1307 * 2 --> (202,845MHz - 189.775MHz) / 2 = 6,535MHz

YGR-kortet har även det en oscillator om behöver trimmas (2:a blandfrekvensen). Den sitter under skärmburken nere till vänster (transistorerna Q4-Q6).
- Koppla frekvensräknare till mätpunkten längst nere till höger i burken (glömt beteckningen).
- Justera C29 (kondingen närmast kristallen) till frekvensen 28,63MHz

Vidare har jag kommit fram till att justera BFO till någon annan frekvens än standard blir svårt att hantera. Tex kräver USB kanske än annan offet än LSB vilket inte kommer gå att kompensera för så att det blir bra för båda sidbanden. En offset kan dessutom kräva att spolarna L8 och L9 trimmas utanför sitt område. Vrider man ner en spole för långt kommer spolkärnan gänga ur och man måste löda bort hela stommen för att komma tillbaks igen. Ni kan ju gissa hur jag kom fram till det :)

Nu har jag två väldigt fint fungerande IC-290 som ligger rätt i frekvens och med fin läsbarhet. Kvar har jag en IC-290 och en IC-490 som inte mår riktigt bra än. De har en markant förändring i pitch mellan USB och LSB. Så pass mycket att USB är knappt läsbar på IC-490 och LSB är knappt läsbar på IC-290. Även sändning låter dåligt. Dessa två apparater har jag köpt som ett kit och ägaren innan hade modifierat dessa med ingångar för FSK-packet. Detta borde inte ställa till det tycker jag eftersom det är ingrepp i FM-delarna men man vet ju aldrig.

Jag tror att nästa steg får bli att byta plata på kristallfilterna mellan dessa och se om problemet också byter plats.

Kollade lite snabbt på BFO-signalen med oscilloskop. Den ser inte allt för fin ut men ser likadan ut på alla fyra apparater så jag antar att det är som det ska.

SM0XGY Daniel
 

Attachments

  • scope1.jpg
    scope1.jpg
    38,9 KB · Views: 70
Antar att du redan har manualen för IC-490;
http://www.icom.co.jp/world/support/download/manual/pdf/IC-490A_E.pdf

Själv skulle jag börja med att minska antalet variabler, innan filtren flyttas runt, genom att bryta upp förbindelserna mellan första blandare och första MF resp. andra blandare och andra MF och använda en signalgenerator för att verifiera att rätt frekvenser går igenom filtren.

Man får reda på mest genom att börja med den andra MF:en.

Genom att det är fråga om monolitiska kristallfilter för 10,75 MHz är risken för att dessa åldrats mindre, men alla andra kristaller kan vara rejält åldrade. Även kringkomponenter i oscillatorkretsarna kan ha ändrat värde.

Det kan även vara värdefullt att verifiera att det verkligen kommer ut rätt utgångsfrekvenser ur syntesen till de olika blandarna. I synnerhet i SSB-fallen är det kritiskt att alla inblandade oscillatorer ligger rätt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ny helg. Nya experiment.

Jag beslutade mig för att gå igenom hela mottagarjusteringen på två IC-290. Proceduren är trevligt nog dokumenterad i servicemanualen. Vad som däremot är lite konstigt är Icoms angivning av signalnivåer. Jag blir inte klok på det. Ibland skriver de "dBu" och ibland bara "dB". Ibland står det "+" framför och ibland inte. Jag fick ta till egna värden att justera med. Det är relativt rakt fram. Mer eller mindre trimma varje spolstomme från ingång till utgång och maximera utgående AF i SSB-läge vid centrum och vid bandgränser. Se till att inte mata in för hög signal så att AGC:n kickar igång!

När man sedan kommer till justering av S-mätaren blir det ännu mer snurrigt. Försökte verifiera värdena hos de apparater jag tidigare trott visat hyfsat vettigt men de stämmer inte med det som står i servicemanualen ändå. Jag beslutade mig till slut för att använda följande punkter både för både FM och SSB.

  • 3.12uV S5
  • 5.00uV S9
  • 500uV S9+60 (hela mätaren tänd)

Jag vet att det inte är korrekta värden men det är å andra sidan inte Icoms anvisningar heller. Har inte satt mig in i mätaren i detalj så det får vara så här för stunden. Hur många mätare visar egentligen rätt ändå? :)

Justeringen gav helt klart nytt liv åt apparaterna men skillnaden i ton mellan USB och LSB finns dock kvar. Däremot så är läsbarheten mycket bättre nu. Kanske helt enkelt för att mottagarna blir känsligare när de står rätt. På en IC-290 saknades en spolkärna upptäckte jag (L13 på RF-YGR). Någon har helt klart varit där och skruvat innan mig... Måste se till att hitta en ny kärna. Hade ingen hemma i rätt storlek. Någon som vet en bra källa för nya kärnor?

Märkte att servicemanualen inte är komplett för att justera sändardelen. Antar att det bara är att trimma från ingång till utgång på samma sätt som mottagaren och maximera utsignalen.

Sedan så återstår AOM:s ide om att dela på kedjan och mata in MF direkt. Min signalgenerator (Fluke 6060A) har 10Hz upplösning så jag antar att jag skulle kunna "svepa" kring 10.75MHz och rita upp en kurva över filtrets utseende. Måste bara hitta en lämplig mätpunkt. Att mata in 10.75MHz jämnt och verifiera blandprodukterna är nog också ett bra test.

SM0XGY Daniel
 
Last edited:
Om du vill justera in S-metern korrekt så kan du utgå ifrån IARU Region 1 S-meter standard. Den finns under Technical Standards på sidan 123 i VHF Managers Handbook. Obs att man rekommenderar olika referensnivåer för frekvenser under resp över 30 MHz.

http://www.iaru-r1.org/index.php?op...hk=98ccca27359c2c5b71bee2629908f0e6&no_html=1

/Bengt

Tack för input. Det är den definitionen jag har använt mig av. Problemet är att jag inte lyckas anpassa mätaren så att den stämmer över hela spannet. Båda apparaterna beter sig på samma sätt så jag misstänker att S-mätarkretsen inte är helt ideal.

SM0XGY Daniel
 
Tack för input. Det är den definitionen jag har använt mig av. Problemet är att jag inte lyckas anpassa mätaren så att den stämmer över hela spannet. Båda apparaterna beter sig på samma sätt så jag misstänker att S-mätarkretsen inte är helt ideal.

SM0XGY Daniel

"S-metern" på IC-290 m.fl. visar på japanskt 80-talsvis signalstyrkan i
"bananer och tomater" så det finns inte upplösning nog i visningen för att åstadkomma en rättvisande S-meter. Dessutom finns det inneboende problemet med AGC-tröskeln, som gör att AGC-verkan kommer en bra bit över den innivå som är
"S-1" eller "inga bananer alls"

Beträffande dBu är det ett sätt att beteckna dBµV som ganska ofta förekommer i japansk dokumentation. När dB ensamt förekommer brukar det vara refererat till en referensnivå som gäller för en viss mät- eller trimningssituation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som du ser är det olika S-metersystem för SSB och CW respektive vid FM.
Vid FM skall det ju vara 59 när det är brusfritt....... inroniskt, men sant
Visst är det trevligt när saker skrivs olika helt för ibland varje rad.
Ja nästan som här på forumet, mhz, mHz, Mhz, MHz etc.
Standard vad är det? "dom fattar väl vad man menar ändå"......

Klart att man borde kunna kräva att även en tillverkare som ICOM Japan skulle vara konsekventa. Men det är inte så och det har dom fått reda på utan att förstå. Dessutom använder man de instrument som för tillfället fanns.

Man får nog ha översende med S-mätaren, och inse att skulle en S-meter visa rätt så skulle den kräva en separat mottagare, då man ju knappast vill att AGC skall ta vid på egenbrusets nivå, då skulle en SSB station låta som en FM-station.

IC-706MKIIG har en AGC-styrd S-mätare även för FM. Då blir det klagomål på att riggen är okänslig vid FM, S-metern visar ju bara S5 när den andra FM-radion visar S9+40 dB.
Ofta förknippas ju S-meterustlaget med känslighet.
Typ, suck

Riggar som IC-746 och IC-7400 har en S-meter som visar samma vid HF och VHF, man har gått ifrån att VHF S-metern skall visa mer.
Därav får vi samma fenomen, riggen är okänslig...

Ang S-metern i IC-290 med syskon så minns jag inte att jag behövde justera denna någon gång på sin tid. Den skruvar sig ju sällan själv, men visst förekommer det hemskruvningar.
Så där har jag inget tips
Att justera den för annan "standard" än fabriken har gjort kan dock bli fel. Dit räcker kanske inte kretsarna

de
FPD
 
Jag tycker det låter som en god idé för mig att ta den maskin jag tror är oskruvad och ställa upp en tabell över visat S-metervärde och signalstyrka. Sedan kan jag anpassa övriga apparater mot den.

De maskiner jag har utom en har levt ett ganska hårt liv och är skruvade och modifierade på olika sätt. Målet med projektet är att komma så nära orginal som möjligt eller bättre.

På vilket sätt skiljer sig egentligen S-metervärdena för FM respektive SSB?

SM0XGY Daniel
 
Ofta tas S-meter värdet direkt från FM, MF-kretsens limiter.
En tidig variant av RSSM.
Den går upp väldigt brant när man närmar sig begränsning.
Och vi får en S-meter som inte visar något vid svaga sigs, brusiga, och snabbt går upp i bött.
I vissa ICOM riggar satt man in en linjär förstärkare för FM signalstyrkan, och plockade signalen före limitern, och fick ett större dynamisk område vid FM.
Vi ser detta för första gången i IC-290:s föregångare IC-255 och IC-260.

Dagens FM, MF-kretsar har en RSSI utgång och ger ett skapligt S-metervärde.

Ändå trimmas FM, S-metern olika vid AM och SSB.
Men att ändra något är ju svårt, och ofta lika svårt som att ändra något hos radioamatörer.
Skulle som sagt S-metern plötsligt visa enligt en annan skala, och en ev rätt skala så blir det klagomål. "Min nya rigg är okänlig på FM"

Jag har aldrig sett någon standard för detta.
Sen är det olika vid bred FM, WFM för rundradio, återigen en annan inställning.

de
Roy
 
Det är inget lätt ämne det här Roy. Just problematiken med att en korrekt justerad S-meter upplevs ge för låga utslag och blir synonymt med dålig känslighet. I läge FM blir det än värre då många uppfattar en brusfri signal som jättestark "59" trots att den verkliga signalnivån kanske bara visar S1-2 på en korrekt justerad S-meter. Hur förklarar man sådant. Går det?

Jag skrev en artikel om -Vad visar S-metern? i Resonans nr 2 2010 sid 11 som kanske kan reda ut några saker för den nyfikne.

http://www.esr.se/index.php/nedladdning/category/23-resonans-2010?download=10:esr-resonans-2-2010

Själv vill jag gärna se en radiomottagare som ett mätinstrument som kan användas för att reda ut hur stark signal en motstation genererar och som antennen levererar till mottagaren. Man skulle ju aldrig nöja sig med en multimeter som visade 14,75 Volt när ett 1,5 V ficklampsbatteri mättes upp. Varför nöjer vi radioamatörer oss med fri-visande S-metrar som visar lite vad som helst?

/Bengt
 
"S-metrar" är egentligen helt irrelevanta för FM-trafik. Antingen är man över tröskeln eller under den.
Hur många "proffsapparater" för FM har en "S-meter"?

Många av de stolligheter som förekommer i amatörradiosammanhang har grundläggande missuppfattningar om viktiga begrepp till ursprung. En av dessa är fixeringen vid S-metern och dess utslag.

När man håller på med t.ex. antennmätningar har man glädje av en selektiv mikrovoltmeter, och en sådan är ingenting annat än en mottagare för CW eller SSB med linjär och kalibrerad signalstyrkeindikering. För att en sådan ska bli bra behöver signalnivån tas från ett ställe som har stor dynamik, vilket en AGC-kontrollerad signalkedja utgör.
Vill man ha ännu större dynamik är det kalibrerade dämpare som gäller.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag mätte upp den oskruvade IC-290 jag har och fick följande S-metervärden. Signalstyrkor i dBm och omodulerad bärvåg.

SSB
S9+60 == -58,0
S9+40 == -75,0
S9+20 == -86,0
S9 == -97,5
S5 == -104,5
S3 == -109,5
S1 == -114,0

FM
S9+60 == -84,0
S9+40 == -89,0
S9+20 == -92,0
S9 == -94,5
S5 == -98,5
S3 == -102,0
S1 == -107,0

Kunde varit värre :rolleyes:

SM0XGY Daniel
 
Det gick alldeles utmärkt att trimma övriga burkar till att matcha den här skalan. Potarna räcker inte för att trimma in "rätt" skala men nu visar alla lika i alla fall. Det bästa med standarder är att alla kan ha en egen :)

SM0XGY Daniel
 
Back
Top