Icom IC-290E med dålig SC-1013 effektmodul?

SM0XGY

Active Member
Sitter med en Icom IC-290E på servicebänken med låg uteffekt. Blir inte mer än som mest 300mW. Apparaten verkar fungera fint i övrigt. Det jag gjort är:
1. Verifierat att det finns 200mW ut från RF,YGR-kortet mot effektmodulen
2. Mätt strömmen in mot effektmodulen och den ligger på strax under 1A konstant. Även vid mottagning!
3. Skiftat backstycket med effektmodulen mellan en annan IC-290E och felet följer med backstycket

Jag vet att dessa moduler tenderar att råka ut för sprickbildning i keramiska laminatet men går då ofta att laga. Jag hade dock inte förväntat mig att den skulle börja dra massa ström i det läget. Funderar på att lyfta på kåpan och inspektera men frågar här innan jag fortsätter. Vad bör jag göra härnäst?

sc-1013.jpg
 
Ja försök att sprätta av kåpan på blocket.
Är det avbrott på RF vägen ut kan det bli ström.
Detta är ju en linjär typ av dessa PA moduler, så kolla att du har rätt spänning stiften mellan in och ut.

Att löda på det keramiska kortet inne i en sån kräver mycket värme.

En gång var det helt enkelt en av trådarna som sticker ut som var dåligt fastlödd, men det var i en 50 W FM station.
Då kunde man framkalla och styra felet genom att dra eller klämma på en av trådarna. Innan man lyfter locket.

Bäst att plocka ut blocket innan du pillar av locket.

Besiktning med lupp kan visa felet.


Det såldes på sin väldigt många IC-290E och senare även H modellen.
IC-290E såldes 1983 till 1984
IC-290D 25 W 1984 - 19xx
På den tiden var ju låga delen trafik på 144 MHz mycket stor.

Detta kan då betyda att det finns en del söndertrimmade och sönderlagade IC-290 att tillgå för att plocka delar ur.

Några andra minnen:
Strömbrytaren på volymratten, särsklit på 25 Wattaren har ett visst spänningsfall. det kan gör att sideton vid Morsesändning låter illa, det botas genom att ändra motkopplingen på LF steget till DC.

Det lilla kortet där knapparna för skanning sitter, kan bli felaktigt med fel på skanning och VFO, det bota genom att byta de små gula, och blå lytarna som läcker. Man kan se skador på kortet om man tittar väldigt noga, tar bort dem tvättar kortet i Sprit. och löder dit nya....
detta kan göras i förebyggande syfte om man vill ha riggen länge.



SM4FPD
 
2. Mätt strömmen in mot effektmodulen och den ligger på strax under 1A konstant. Även vid mottagning!
Det här är en ledtråd.

Modulen är förspänd för linjärdrift, och ska ha en viloström
men bara i sändningsläge.

Utan att ha sett något schema på innanmätet är det svårt att spekulera,
men om modulen drar 1 A även i mottagningsläge finns det anledning att
anta att det interna bias-nätet för driv eller sluttransistor kommit i olag.

Mitt nästa steg vore att mäta spänningen på den pinne som ska ha 8 V i sändningsläge och se ifall den spänningen har rätt värden, 0 V i mottagningsläge 8 V i sändningsläge.

Kolla även vad det är som drar så mycket ström i mottagningsläge, om det bara är sluttransistorn eller även tidigare steg. Viloströmmen i sändningsläge för hela modulen ska vara i häraden 300 mA utan drivning.
1673251479146.png
-
Detta blir enklare om databladet för kretsen kan lokaliseras.

Kretsen tillverkas inte längre, men Mitsubishi M57713, eller kanske M57727 om kylningen räcker till, skulle kunna passa.

Moderna MOSFET-moduler kan ersätta, men kräver ombyggnad av kortet eftersom bias-kretsarna är helt annorlunda.
 
Last edited:
Fann att jag hade en servicehandbok till IC-290.
Slutstegsblocket har 5 anslutningar.

Pin 1 RF in

Pin 2 13,8 V alltid till drivsteget i blocket.

Pin 3 TX 8,4 Volt, denna spänning kommer vid PTT den matar även PIN dioden som switchar in RF till antennen, D1, strömmen genom PIN dioden regleras med R5, och genom att mäta spänningen över R5 ser man om det flyter ström genom PIN dioden.

Pin 4 13,8 V alltid till sista steget i blocket.

Pin 5 RF ut, på detta ben har vi omkring 5,6 V Dvs, det är PIN diodströmmen som efter spänningfall genom R2 blir den spänningen. Dvs det finns INTE DC ut från blockets sluttransistor.

Ett typiskt fel jag drar mig till minnes är lödningarna på D1 den feta PIN dioden, den kan bli varm och då blir lödningarna dåliga, vilket gör den ännu varmare, och den leder dåligt. Det kan löna sig att ta upp hela kortet och besikta noga undertill.

I den här radion sker INTE effektregleringen genom att styra matningsspänningen till drivsteget på slutstegsblocket.
Däremot finns en utnivådetektor D3, och förstärkningen, (ALC) i sändaren styrs med tidigare steg,.
Detta gör att spänningarna ovan är stabila oavsett vald effekt.

SM4FPD
 
Som vanligt tack för mycket goda råd!

Jag gjorde så att jag kopplade upp bakstycket för sig utan resten av radion. Samma ström fortfarande (modulen är ju strömsatt konstant direkt från DC-kontakten). Strömmen är för övrigt ca 700mA vid kallstart och ökar sedan med temperaturen allt eftersom modulen värms upp.

Testade att med separat DC-aggregat förse modulen med 0-8,4 V bias på pin 3 och kunde inte uppmäta någon förändring i den totala strömmen. Om det sker någon förändring är det så lite att det försvinner i bruset i min mätning. Skulle givetvis kunna förbättra min mätuppställning men tror inte det ger så mycket mer information.

Lyfte och mätte strömmen genom matningspinnarna separat. Hela strömmen flyter in genom pin 2, alltså drivsteget. Inget genom pin 4. Bias påverkar inte detta förhållande heller.

Pin 3 ligger och flyter på strax över 170 mV så det är inte helt avbrott där.

Har inte lyft på kortet men hittar inga tecken på att D1 eller någon annan komponent gått synligt varm.

IC-290 är en trevlig liten radio. Av någon anledning verkar kompisen IC-490 inte vara lika vanlig.
 
Egna erfarenheter...

Om man lyckas lyfta på det svarta plastlocket (skära bort siliconelimmet) så att man ser den aluminabricka som komponenterna är monterade på kan man förmodligen se om det är en spricka i brickan. De aluminabrickor/wafers jag har jobbat med har haft ledarbanorna passiviserade
så att det inte gått att löda på dom för att brygga över ett avbrott. Endast de lödytor som använts för komponenter var lödbara. Men man måste vara försiktig då en aluminabricka kan spricka pga värmegradienten mellan brickan/metallbäraren. Bäst är att placera en sådan komponent på en förvärmningshäll. Eftersom ledarbanorna inte varit lödbara har jag använt tillskuren kopparfolie. Det är pilligt men det går även om man inte uppnår
samma prestanda som om/när en ledarbana utgör ett transmissionselement.

Sedan kan det ju vara så att det är ett "riktigt" kiselfel och inte en sprucken bärare. Men om modulen ändå misstänks vara kass är ju en öppning på vinst och förlust inget att tveka om.
 
Tack igen för alla goda tips!

Hade förväntat mig något värre lim än silikon. Med lite tålamod var det inga större problem att ta sig in.
sc-1013-open.jpg
Däremot har jag inte lyckats hitta något avbrott eller sprickbildning. (Svårt på bild men ser ni något?)
Samma symptom kvarstår även om modulen kopplas upp på bänken så det är inte någon extern komponent i alla fall.
Har bara en 1,5GHz SA men inget verkar självsvänga om jag nosar runt med närfältsprob.

Verkar inte bättre än att jag nog får försöka hitta en lämplig ersättare, alternativt bygga något nytt som får plats i utrymmet.
 
Sådant här är en "svårknäckt nöt" p.g.a. problemet med bortledning av värmen och de små dimensionerna. Om det funnits ytmonterade BLY87A och BLY88A kanske det gick att realisera,

1673383113769.png

med fasta komponenter istället för trimrar.

Annars är kanske de ytmonterade MOSFET-ar som SGS-Thomson tog fram för mobilbasar (PD55000 och PD57000-serien) ett alternativ. Dessa är dessutom karaktäriserade med S-parametrar för klass-A tillämpningar.

Får man tag på en Mitsubishi RA30H1317M modul skulle den passa mekaniskt, men
kräver anpassning av biasnät och sannolikt också en dämpare innan.

Den har mycket hög förstärkning, nära 40 dB vilken kan vara en riskabel nivå.

1673385045775.png

Den finns hos SM4EGB http://loppis.komradio.com för 200 kr, vilket är ett rätt hyfsat pris. Pratar du med Rune så hälsa.
 
Last edited:
Allt tyder på att det är fel på transistorn i blocket, mycket sällsynt på den här 10 Wattaren dock.
den blir ju inte särskilt varm.
Fin bild du visar! Vi ser två silikondroppar, vilka då är det som täcker driv och sluttransistor.
Vi ser oxo tilledningstrådarna som är fastlödda på det keramiska kortet, jag nämnde i tidigare inlägg att jag haft dålig kontakt vid en sådan lödning, det var i en 50 W modul, ja de är ofta på 75 W i en 50 W radio, det gick att löda fast tråden och den funkar än i dag.
Kul om du får tag på en ny!

Roy SM4FPD
 
Jag håller med om att det verkar vara transistorn i drivsteget som givit upp. Laborerade lite med HP 547A strömspårare och pulsgenerator, tämligen unikt och ofta lite svårtolkat instrument, men det verkar som att all ström verkligen går rakt genom transistorn och ner till jord. Kopplingen liknar absolut schemat ovan.

Något som gjorde mig lite nyfiken var de två resistorerna markerade på bilden nedan.
sc-1013-marks.jpg
De ser trimmade ut med spår i men de där runda kratrarna tycker jag känns lite trubbiga. Är det normalt?
sc-1013-macro-2.jpg
sc-1013-macro-1.jpg

Tack för tipset om RA30H1317M och länken till SM4EGB! Tillräckligt nära för att vara värt ett försök. Håller med om att 40dB är lite knepigt men inte omöjligt. Verkar som att den är primärt avsedd för FM men i databladet står:
This module is designed for non-linear FM modulation, but may also be
used for linear modulation by setting the drain quiescent current with
the gate voltage and controlling the output power with the input power.
Kan jag tolka det som att med försiktigt justerad bias så kan den jobba i linjärområdet också?

Kopplade förbi modulen temporärt för att komma vidare med verifiering och justering av övriga delar.
IMG_5734.jpg
Även i den här konfigurationen så är radion dock inte helt oanvändbar. Rent av praktiskt ibland med garanterat begränsad uteffekt ut för att försiktigt driva transverter etc.

Vet inte vad den här stackars apparaten varit med om. Kom över den av en slump som defekt men i gott kosmetiskt skick och tänkte att det skulle kunna bli ett kul projekt. Någon med skruvmejsel (inte trimmejsel) hade varit i farten och det var en del att ta hand om men nu ser det bra ut igen. Följer proceduren i servicemanualen men ställer ner deviationen. Sedan ska vi inte gå in på S-metern. Det är ett helt annat kapitel vad den bör och kan visa men jag gör som det står.

Jag ger mig inte i första taget. Det här ska nog lösa sig!
 
Kan jag tolka det som att med försiktigt justerad bias så kan den jobba i linjärområdet också?
Det kan man säga. Man får kolla linjäritet kontra viloström, och dra på bias försiktigt.
En tvåtonstest medan man drar på bias från 0 och tittar efter "flat-topping" borde göra susen.

För drygt 20 år sedan kollade jag upp Mitsubishi MOSFET-moduler som ersättning till BGY136 som visade sig ha kvalitetsproblem från en tillverkare.
Eftersom problemen löste sig efter att ha "tagit leverantören i örat", blev det ingen volymanvändning, men modulen gick att använda efter att ha designat om bias-nätet.
 
Är detta en dålig lödning?

View attachment 9171
Ser onekligen misstänkt ut! Kontinutetsmätte runtom padden och den verkar dock vara intakt. I det här fallet tror jag det är en pad för en konding som inte är monterad men det får mig att misstänka resterande lödningar ännu mer... Är det troligt att ett avbrott kan få transistorn att öppna så som den gör även när bias-ingången är jordad?
 
Mycket talar för "ålderdomssvaghet".

Det finns rapporterat att tidiga overlay-transistorer börjar läcka rejält i kollektor-bas övergången efter några årtionden. När detta pågått ett tag
kan transistorn förlora sina egenskaper helt och börja dra mycket viloström.
 
Blev lite ställd här när jag skulle försöka montera en modul på en kylfläns. Den är inte speciellt plan. Nästan en millimeter på mitten. Lite klurigt att få bra termisk kontakt när det ser ut så här. Är det normalt?
IMG_5852.jpg
Eller tycker Mitsubishi att det räcker med bra kontakt ute i öronen?
 
Back
Top