Icom IC-290E med dålig SC-1013 effektmodul?

det är ju en rätt tjock platta de är byggda på så att slipa den plan är fullt realistiskt.
Har man en bandslip går det fort, men det sista för att få den plan går nog bäst med en stor bit smärgelduk på ett plant underlag.
Just så gjorde jag ofta med likriktare, dvs den vanligen förekommande fyrkantiga saken ed flatstiftkontakter.
De var inte så plana.
Men ändå går de sönder.....

SM4FPD
 
Just för att slippa dyr värmepasta, och arbetsmoment för att plana dem.
Istället används ledande gummiduk numera .
Vi ser det i alla möjliga applikationer som ner till små switchade väggtransformatorer.
I en del fall utgör omtalade gummiduk även för isolationen mellan primär och sekundära delar i inverters och strömförsörjningar.

Gummiduken finns även i tjockare geggiga gummiliknande block som fyller ut bättre än värmepasta.
Upp till 5 eller kanske 10 mm tjocka block.

SM4FPD
 
Sant, men jag tycker nog att en "oplanhet" på en mm är i mesta laget. Men jag har inga egna erfarenheter eller kunskaper i ämnet.
 
I det här fallet är det dels ganska stor glipa som det ser ut på bilderna. Det I kombination med rätt hög effekt som ska kylas bort.

Jag hade nog undvikit sån duk i det här fallet.

Nu löste ju TS det med nån liten plåtbit på mitten och kör inte så hög effekt, så då ska det nog gå bra :)
 
Back
Top