Icom IC-32E

SM5XUN

░░░░░░░
Jag fick upp en IC-32E på operationsbordet, det är kortis i den, jag provade att löda loss matningen till 70cm slutsteget, innan jag skruvar isär mer och löder loss 2m steget, finns det något "klassiskt" fel som ger liknande kortslutningssymptom?
jag skall tillägga att jag saknar schema så jag letar i blindo :)

Någon klassiskt fel finns inte på IC-32E, den är tvärtemot mycket driftsäker, robust och funkar fint.
Dock är den till åren, IC-32E föddes 1988 och en IC-W32ET kom snart med DTMF på trangentbordet.
En bra ide är dock, som du nämner xun, att löda bort plus på PA modulerna som ett första steg. Men felet på PA moduler i allmänhet är oftast avbrott.
En bättre ide är att skaffa schemat först.
Denna radio har en DC jack med ett relä samt polaritetsdiod, det kan vara den dioden som fått sig en smocka.

de
SM4FPD
Roy

Japp, det var dioden vid reläet som hade gått hädan, jag bytte den mot en 1N4001 och det gjorde susen, dock funkar det inte att mata in spänning via DC-jacket utan bara via batterianslutningen :/

Reläet skall dra om du matar spänning i DC jacken, lyssna noga.
Det skiljer radion från batteriet, och batteriet har en extra DC ingång, en fjädrande kula där det skall gå ström för laddning.
Således är det två plussar under radion. En för matning av batt vid laddning och en som driver radion från batteriet.
Strömbegänsning sker i accen.

de
Roy

Back