Icom IC-471e ingen RX

Jo det är original under YGR kortet. De har kladdat för hand på fabriken.
Ang PA unit så sitter endast PIN dioder där INTE HF steg. Transistorerna är för annat, möjligen BIAS till PIN.
HF-stegen, avstämda till signalfrekvens sitter på YGR

Allt detta framgår tydligt av blockschemat i handboken.

För att bygla över PA unit och Antennjacken förslog jag att koppla in antennen direkt J2 på YGR. Har vi samma känslighet där så är PA unit med PIN etc ok.


de
Roy.
Ok antog de trissor är en pre amp då DX ledningen från mainkortet sätter VCC till dem när man trycker in pre amp knappen. Utan pre amp intryckt är de noll i spänning.

Ja jag har inte bättre känslighet på YGR. Därför jag lättat på kortet för att komma åt bra.
Satt i morse och kartlade vart trissor och dioder sitter. Ikväll fortsätter jag.
Och jag skall reda ut varför det är 4.5v istället för 2.6 på agc.

Mvh /
SM4POT - Peter
 
Ja transistorerna på PA är nog för matning av mastoppsförstärkare. Dvs lägger ut en likspänning på koaxen till antenn vid RX om PRE knappen är tryckt.
denna spänning är kortslutningssäker.

AGC spänning bör ändra sig vid vridning på RF-Gain, men kan bli fel om någon transistor med AGC är felaktig och belastar.

de
Roy
 
Ja transistorerna på PA är nog för matning av mastoppsförstärkare. Dvs lägger ut en likspänning på koaxen till antenn vid RX om PRE knappen är tryckt.
denna spänning är kortslutningssäker.

AGC spänning bör ändra sig vid vridning på RF-Gain, men kan bli fel om någon transistor med AGC är felaktig och belastar.

de
Roy

I FM skall AGC inte ändra sig vad jag förstått. Enligt manual skall den vara 2.6 vid FM men i mitt fall är den 4.5. Det stör mig tills jag vet varför.
I SSB ändrar sig den nedåt ju mer jag ökar den. Och nål s mätare stiger. Normalt.

Q10 o q11 är steg ett och två.
Spänningarna enligt manual på alla pin är rätt förutom agc signal som går in på Q10 i steg ett.
RF känslighet får jag inte före Q12 steg 3 eller mixer. Tyder på att Minst Q11 inte förstärker trots rätt utspänning.

Det där med agc måste jag kolla upp på mainkortet. Har inte kollat vad Q10 har som max V på sin gate enligt datablad ännu.
Bara ponerar om den agc spänning blåst mosfet för mig. Men den går inte till q11 utan bara Q10 så teorin håller inte där

Mvh/
SM4POT - Peter
 
Någon som sitter på komponentföråd?
2SK125 Prioritet på denna.
3SK48
2SC2407

Dioder
1S2090

Har hittat leverantörer för dem utomlands men om någon, Roy kanske redan har känns det onödigt importera.

Mvh /
SM4POT - Peter
 
Ja transistorerna på PA är nog för matning av mastoppsförstärkare. Dvs lägger ut en likspänning på koaxen till antenn vid RX om PRE knappen är tryckt.
denna spänning är kortslutningssäker.

AGC spänning bör ändra sig vid vridning på RF-Gain, men kan bli fel om någon transistor med AGC är felaktig och belastar.

de
Roy
En kvalificerad gissning. Kan dessa vara fake? Sony gjorde väl dem egentligen? Utesluter inte att Hitachi också kunnat tillverka dem, men kineser numera gillar att märka om komponenter med beteckning från svårtillgängliga komponenter.
http://www.ebay.com/itm/400493554121
Känner du till om SRS har komponentförråd kvar av dessa äldre mosfet?
mvh/
SM4POT - Peter
 
Titta på säljarens omdömen, till skillnad från många andra Schenzen-säljare där det är fullt av negativa omdömen från besvikna säljare som skriver "fake item" och liknande,
i det här fallet är det så gott som fritt från dylika kommentarer så det ser ut att vara en bra säljare vid första anblicken.

Annars har vi ju JEC i Enköping, de har 2SK125 i lager och du kan vara säker på att få äkta vara då de inte har några kopior på lager (vad jag vet) :)
https://www.jec.se/index.php/produkt/2sk-125/
 
Titta på säljarens omdömen, till skillnad från många andra Schenzen-säljare där det är fullt av negativa omdömen från besvikna säljare som skriver "fake item" och liknande,
i det här fallet är det så gott som fritt från dylika kommentarer så det ser ut att vara en bra säljare vid första anblicken.

Annars har vi ju JEC i Enköping, de har 2SK125 i lager och du kan vara säker på att få äkta vara då de inte har några kopior på lager (vad jag vet) :)
https://www.jec.se/index.php/produkt/2sk-125/

Tack Ludvig,

Det var just den säljarens omdömme som gjorde jag länkade honom.
Grejen är att det svämmar över på ebay med sådana mosfet märkta hitachi där säljaren anklagas för fake komponenter.

Jag går på det säkrare kortet och köpet i Enköping för montering.
Men priset var så lågt på ebay så jag tar hem några sådana också för att testa.

Mvh/
SM4POT - Peter
 
20170414_223505.jpg
Hmm, modifieringen nere till höger i bild ser inte ut som en ICOM. Satt en bit svart eltejp över allt. Självklart med lim som rinner överallt då eltejp tappar limmets egenskaper efter något år.
Det ser mer ut som förre ägaren försökt komma åt signalerna för att koppla till extern utrustning. Satt ett relä och en RS232 kontakt disatt, samt rc kontakter för spänning TX o RX,
Ingen som råkar sitta på ett orginal 471 kort och kan ta ett foto.
De blå elektrolyterna tror jag också är disatt av förre ägaren.
Dioderna med plastade ben och de keramiska gissar jag är icom. Trissorna. BC549 etc...
Behöver reda ut detta då jag försöker backa ur modsen.
Modsen är inte dokumenterade så ganska rörig felsöka denna.
 
Det kan se ut så här. Så rör det inte.
Möjligen kan man misstänka den gröna kodningen till höger och den gröna tråden till höger från denna krets. Men sitter den grön tråden insydd eller buntad i kabelstam så är det nog original.
De blå låtarna är original. Det var vanligt med sådana fabriksmodifieringar.
Det är ju oerhört komplicerade kretsar på ett enda ensidigt kort, så det är ett under at det funkade.
ICOM måste haft en makalös kretskortkonstruktör vid denna tiden.
Ingen annan skulle ta på sig t trygga så mycket på ett kort. Och det funkade helt utan minsta tendens till bus.
Mest makalös var IC-211, där man hade ett enda stort kort till RX, MF TX-blandare och ända till 15 W RF ut utan minsta tendens till bus. Sådant görs inte idag... Samtida fabrikat hed separata boxar, separata kort och kortkontakter och en miljon modifieringar me skärmar, flätor jordningar och kondingar . Ändå var de ofta kraftigt instabila.
Jo eltejpen är ICOM:s.....

de
Roy
 
Det kan se ut så här. Så rör det inte.
Möjligen kan man misstänka den gröna kodningen till höger och den gröna tråden till höger från denna krets. Men sitter den grön tråden insydd eller buntad i kabelstam så är det nog original.
De blå låtarna är original. Det var vanligt med sådana fabriksmodifieringar.
Det är ju oerhört komplicerade kretsar på ett enda ensidigt kort, så det är ett under at det funkade.
ICOM måste haft en makalös kretskortkonstruktör vid denna tiden.
Ingen annan skulle ta på sig t trygga så mycket på ett kort. Och det funkade helt utan minsta tendens till bus.
Mest makalös var IC-211, där man hade ett enda stort kort till RX, MF TX-blandare och ända till 15 W RF ut utan minsta tendens till bus. Sådant görs inte idag... Samtida fabrikat hed separata boxar, separata kort och kortkontakter och en miljon modifieringar me skärmar, flätor jordningar och kondingar . Ändå var de ofta kraftigt instabila.
Jo eltejpen är ICOM:s.....

de
Roy
Hittills rensat detta.
Eltejp satt över gröna kabel och konding den satt lödd på.
Grön kabel gick till en extern rs232. Till samma rs232 satt också sladdar från extra relä samt tog relä sin signal från koppling lödder ovansidan på kontakstycket. Absolut inte icom så det tog jag bort.
 
Det kan se ut så här. Så rör det inte.
Möjligen kan man misstänka den gröna kodningen till höger och den gröna tråden till höger från denna krets. Men sitter den grön tråden insydd eller buntad i kabelstam så är det nog original.
De blå låtarna är original. Det var vanligt med sådana fabriksmodifieringar.
Det är ju oerhört komplicerade kretsar på ett enda ensidigt kort, så det är ett under at det funkade.
ICOM måste haft en makalös kretskortkonstruktör vid denna tiden.
Ingen annan skulle ta på sig t trygga så mycket på ett kort. Och det funkade helt utan minsta tendens till bus.
Mest makalös var IC-211, där man hade ett enda stort kort till RX, MF TX-blandare och ända till 15 W RF ut utan minsta tendens till bus. Sådant görs inte idag... Samtida fabrikat hed separata boxar, separata kort och kortkontakter och en miljon modifieringar me skärmar, flätor jordningar och kondingar . Ändå var de ofta kraftigt instabila.
Jo eltejpen är ICOM:s.....

de
Roy
Detta menade jag att jag rensat bort. Inget av det är ICOM.
Svarta tejpen i bild satt över blå konding med gröna tråd till externa rs232

20170415_001913 smaller.jpg
 
Hi hi ja en stor hög okända saker.
Känner igen detta, har rensat åtskilliga amatörradiostationer från mystisk modifieringar. Ibland ännu större högar.
Ofta kommer denna typ av moddar från någon tidning där en författare har gjort något som han menar "förbättrar" radion.
Men vilken tidning det handlar om är lika svårfångat som själva jobbet.
Konstigt nog dokumenterar så gott som aldrig den som gör sådant.
På min ständiga fråga till de som skickade in söndermodifierade apparater, vad var avsikten att få för fördelar, eller vad skall bli bättre? det vet man inte. Man trodde tydligen att bara för att det stod i en amatörradiotidning så måste det vara sant och bättre än en fabriks-produkt, men riktigt verifierat är sällsynt man får fakta om.
Idag är det som står på internet sant.......
Du kämpar på SM4POT, kul!
Hoppas det ger utdelning framöver.

De
SM4FPD
 
Hi hi ja en stor hög okända saker.
Känner igen detta, har rensat åtskilliga amatörradiostationer från mystisk modifieringar. Ibland ännu större högar.
Ofta kommer denna typ av moddar från någon tidning där en författare har gjort något som han menar "förbättrar" radion.
Men vilken tidning det handlar om är lika svårfångat som själva jobbet.
Konstigt nog dokumenterar så gott som aldrig den som gör sådant.
På min ständiga fråga till de som skickade in söndermodifierade apparater, vad var avsikten att få för fördelar, eller vad skall bli bättre? det vet man inte. Man trodde tydligen att bara för att det stod i en amatörradiotidning så måste det vara sant och bättre än en fabriks-produkt, men riktigt verifierat är sällsynt man får fakta om.
Idag är det som står på internet sant.......
Du kämpar på SM4POT, kul!
Hoppas det ger utdelning framöver.

De
SM4FPD
Absolut, jag måste ju färdigställa det jag gett mig in i :)
Belöningen, en orginal från åttiotalet fungerande 471e hägrar.
Egentligen har jag annan elektronik jag måste göra denna helg, men det lockar att få denna klar och få första QSO med den.

De
Peter
 
Men oj va hemskt Roy - att någon moddar sin egenägda radio. Visst. Allt är säkert inte önskvärt för nästa ägare men klanka inte ner på alla moddare...
 
Men oj va hemskt Roy - att någon moddar sin egenägda radio. Visst. Allt är säkert inte önskvärt för nästa ägare men klanka inte ner på alla moddare...

Jag tolkar inte Roy så. Modda på :)
I mitt fall köpte jag radion under förespegling att den fungerade. Den gjorde inte det då RF känslighet inte fanns.
När jag felsöker det hittar jag mods som inte är dokumenterade. Förre ägaren var säkerligen nöjd, men jag saknar behov av modsen och föredrar orginal. Samt försvårar moddsen felsökningen då ändringarna kan påverkat hur signaler och spänningar skall vara enligt schema.
Det Roy talar om är när en radio slutar fungera och hamnade på Roys bord för reparation. Ägaren har moddat utan att själv förstå varför o hur och i sin iver fått radion att sluta fungera. Ägaren kanske skulle låtit bli modda saker utanför kunskapssfären, på samma sätt som jag inte rör en mods så länge jag inte förstår den fullt ut. Vill inte introducera fler fel att söka efter i det här läget.
Utan tvivel är Roy positiv till mods som förbättrar produkten.
 
Tyvärr har jag aldrig sett en mod som förbättrar en radio.
Observera nu att jag inte klankar ner på modifierare. Jag bara nämner fakta om vad som har hänt.
Jag är säker på att det förekommer modifieringar som ger något extra till en alldeles egen radio någonstans där ute.
Jag är säker på att det finns modifierare som gör snygga jobb.
Jag är säker på att det finns modifierare som verifierat sin modifiering och sen tagit bort den då den knappat gett någon förbättring.
Jag är säker på att det finns modifierare som insett att de gjort ett stort misstag som endast kan återställas genom at göra sig av med radion.

De
Sm4FPD
 
Hej Roy, vilken brandfackla! Och inget gillande av mig!
Jag har nog ingen radio jag inte modifierat. Några moddar faller nog i dina ögon som försämringar, t ex CW-MS-läge istället för AM på min TS-700, men inte för mig. Att minska nyckelknäppar och störande signaler har jag gjort på de flesta sändare jag har, TS-700, TR7, IC260, Belcom LS202, FLdx400, och om man räknar med att justera TX gain för att få ALC mindre hysterisk även FT817, och det kan jag inte förstå skulle göra de sämre? Mottagare har jag förstås också donat, framför allt bytt ingångssteget till ett brusfattigare på VHF, justerat gainfördelning, lagt till variabel dämpsats före RX på KV, och annat som gör mottagningen bättre och trevligare. Som du ser mest bara gamla riggar, och några har nog fallit för åldersstrecket och skulle behöva genomgång och reparation, men inte beroende på moddarna. Frågar du mig får du veta vad som är gjort, det mesta finns noterat i resp schema.
Beträffande nyckling är nog IC260 den jag moddat mest. Efter att ha identifierat själva nycklingen, dvs efter nivåanpassningar och filter, så försökte jag ändra uteffekten men den ändrade sig språngartat vid endast en liten ändring av spänningen från nycklingsfiltret, dvs omöjligt att filtrera. Det blev separata nycklingstransistorer som styr matningsspänningen till de nycklade stegen på ett kontrollerat sätt istället, med nyckelknäppar i klass med IC7800 utan ALC dvs i stort sett obefintliga. Övriga riggar har det räckt med analys av stig- och falltider samt nivåanpassning så man inte överstyr nycklingssteget. Det är ju ingen idé att först filtrera snyggt och sen klippa signalen till ungefär en tredjedel som är fallet i både IC211 och IC251 som ju har i stort sett samma radiodel. Jag har mekat även dem, trots att de inte var mina. Men jag hörde ju knäpparna!

Så min uppmaning är att analysera brister och gör ändringar som minskar bristen, dvs gör riggen bättre. Man gör fel och lär sig mycket på vägen men det är sånt man lär sig av.

SM4POT Peter, vi kanske hörs på 432 nån gång när jag är igång från klubben SK4AO med deras moddade FT-736R. Jodå, jag har varit in i den också och minskat sidbandsbrus på CW och nyckelknäppar. Jag är där alla NAC-tester 28 - 1296, så hör du av dig kan vi prova. Hemma har jag endast FT817 och ingen antenn...
/Jan
 
Mest makalös var IC-211
He! Att ta upp den maskinen i samband med "moddebatten" och den ofta negativa inställning som många har till att skruva i radion, är lite förvånande. Eller kanske inte, ty den behövde ju handpåläggning för att bli användbar.

Well, om inte annat så var den försedd med en osedvanligt brusig VCO i syntesen. Den hade så mycket sidbandsbrus att det störde grannar amatörer långt bort iväg, när man sände med den. Även dess mottagardel hade försämrade egenskaper på grund av detta brus. Den var väl storebror till mobilapparaten IC-245 vill jag minnas, som även den hade samma konstruktionsmiss. Nyckelknäppar? Jodå, även där fanns att göra för den som inte ville störa kamraterna.

Det är sagt så många gånger förut så det är bara tjatigt när det kommer nu igen: Det finns goda skäl att rätta till felaktigheter hos våra apparater. T.ex. ovannämnda sidbandsbrus gick att till stor del bli av med, med ganska enkla förändringar. Knäpparna likaså, utan stora ingrepp.
 
SM4POT Peter, vi kanske hörs på 432 nån gång när jag är igång från klubben SK4AO med deras moddade FT-736R. Jodå, jag har varit in i den också och minskat sidbandsbrus på CW och nyckelknäppar. Jag är där alla NAC-tester 28 - 1296, så hör du av dig kan vi prova. Hemma har jag endast FT817 och ingen antenn...
/Jan
Ok Jan,
Ordinarie QTH Korså Bruk. Men brukar ha en handjagare med mig på jobbet, på Fisktorget. Hjälper frugan med hennes blåvita thaivagn på Fisktorget.
Lustigt nog har jag ännu inte varit inne i klubbhuset under alla dessa år. Trots medlem i den andra i samma..

De
/Peter
 
På tal om modifieringar. Är det någon som lyckats få en Icom R7000 användbar på CW och SSB? I mitt exemplar är det ständiga aurorasignaler.
 
Back
Top