Icom IC-475E med RX som inte återvänder efter TX

SM4POT

Well-Known Member
Skumt fel. Vet just nu inte vart börja söka. Main eller YGR.
Alla kontroller fungerar. Squelch fungerar och bra RF brus när man vrider ned den.
Mottager med normal känslighet på alla frekvenser.
Men.

Sänder på t.cx FM. Har inte testat sända de andra lägena än.
TX fungerar.
Radion går ur TX läge, men RF återvänder INTE.
Inget RF brus.
Inget utslag på S mätare. Helt död.
Spelar ingen roll om jag väljer FM, SSB eller CW, allt brus borta. Och ingen signal in.
Även när jag sänder med min handjagare tar den inte ens emot på fälteffekten.
Låter radion stå för sig själv med avvriden squelsh.
Efter 10-20 minuter återkommer sedan RF brus. Radiodelen fungerar normalt igen.
Fram tills nästa gång jag försöker sända. Då dör den igen.

Som jag tänker. Om det var YGR hade RF bruset inte försvunnit, bara mottagningen. Samma gäller om pindioderna i PA stuckit.
Därav känns det som jag borde titta på mainkortet.
Detta är alltså inte fråga om den 471 jag har i en annan tråd där jag beställt nya komponenter o väntar.
 
Samma sorts fel drabbade min Yaesu FT-707, en rejält åldrig rigg byggd kring 1980. Forskande på nätet och här på ham.se pekade på att ett S/M-relä hade en tendens att få kontakterna brända så att de inte slöt till ordentligt vid frånslag, Sades vara typiskt för FT-707, men kan väl tänkas drabba en Icom också.
 
Samma sorts fel drabbade min Yaesu FT-707, en rejält åldrig rigg byggd kring 1980. Forskande på nätet och här på ham.se pekade på att ett S/M-relä hade en tendens att få kontakterna brända så att de inte slöt till ordentligt vid frånslag, Sades vara typiskt för FT-707, men kan väl tänkas drabba en Icom också.
Absolut, det verkar hända också t.ex Icom IC-730. Fanns någon fix för det.
Men tyvärr har inte 475 dessa reläer.
Hmm. Nu sista testet tog det över 30 minuter för mottagning att återvända.

Egentligen startade detta med att RX fungerar men inte TX.
Jag öppnade radion och hade inte mer än öppnat och vikt modulen åt sidan när jag upptäckte att TX fungerade igen.
Efter återmontering upptäckte jag det nya fenomenet.
Tog isär och gick igenom alla kontakter och lödningar kabel då jag antog det var kalllödning någonstans.
Symptomen kvarstår.
Före när RX fungera och inte TX. Kved det i högtalaren när jag gick över i sändläge. Men ingen effekt ut.
Nu har jag effekt men som sagt RX lägger av efter varje sändning.
 
Har ej varit med om ngt liknnde. Men åldern sätter ju in andra krämpor.
Låter lite som att T/R omkopplingen inte sker riktigt och det tar ibland tid.
Sätt en voltmeter på SEND, (PTT pin 6 8 pol mickjack) och se om den når upp till 9 V eller mer vid vid RX.
Eller se på R8V, T8V och alltid 8 V helst med osc. R8V skall ha 8 V med släppt PTT, tvekar R8 V hr vi ett fel. Samma med T8 V skall bli noll vid släppt PTT
Kanske skall vi söka felet i någon dålig eleketrolyt.
Riggen lär ha DC omvandlare och det kan löna sig att kolla ev negativa spänningar med osc.
Tänk oxo på att PTT för TX blockeras om PLL inte låser, UL. Dvs det går inte att sända om PLL inte låser, eller tappar låsningen vid PTT.
Mottagaren blir oxo mutad, vid UL, (UnLock PLL)
Sätt en Voltmeter på LV, (Lock Voltage) och se att det finns VCO spänning i närheten av vad det skall vara.

de
SM4FPD
 
Har ej varit med om ngt liknnde. Men åldern sätter ju in andra krämpor.
Låter lite som att T/R omkopplingen inte sker riktigt och det tar ibland tid.
Sätt en voltmeter på SEND, (PTT pin 6 8 pol mickjack) och se om den når upp till 9 V eller mer vid vid RX.
Eller se på R8V, T8V och alltid 8 V helst med osc. R8V skall ha 8 V med släppt PTT, tvekar R8 V hr vi ett fel. Samma med T8 V skall bli noll vid släppt PTT
Kanske skall vi söka felet i någon dålig eleketrolyt.
Riggen lär ha DC omvandlare och det kan löna sig att kolla ev negativa spänningar med osc.
Tänk oxo på att PTT för TX blockeras om PLL inte låser, UL. Dvs det går inte att sända om PLL inte låser, eller tappar låsningen vid PTT.
Mottagaren blir oxo mutad, vid UL, (UnLock PLL)
Sätt en Voltmeter på LV, (Lock Voltage) och se att det finns VCO spänning i närheten av vad det skall vara.

de
SM4FPD
Spänningsstabbar och zener dioder finns en uppsjö. Dc/dc har jag inte sett ännu.
Op amps finns väl rimligen och det är normalt med +- spänning på dem.
Inbyggda nätagg är urtagen redan.
PLL känns som rimlig felkälla med det problem jag har.
Kollar detta ikväll. Blev lite trött igår kväll då jag räknade med enkelt fel typ diod eller driv i PA, men fick ett mer svårtolkat fel.
 
Sånt här är lurigt. Hade nästan samma felyttring på en FT-225RD men hittade inte felet innan den mer eller mindre "lagade sig själv". Den hade stått oanvänd en tid och efter ett antal fruktlösa felsökningsveckor så var felet borta. Kanske var det oxid på någon relätunga eller någon kontakt som jag lyckades gnugga bort. Kanske var det alla S/M-omkopplingar som till slut rensade någon relätunga bättre än jag gjort.

Några funderingar:

• Eftersom Rx blir "helt död", inget sus i högtalaren, så verkar det troligt att det är knas i eller nära LF-delen eller brusspärren. Enheten som heter "SQUELCH CTRL" i blockschemat kan vara värd att titta på.

• Kanske AGC-fel? Mät AGC-spänningen i CW/SSB-läge vid fungerande Rx, full RF-gain och ingen insignal. Sänd, gå tillbaks till mottagning (som nu inte funkar), och mät AGC igen. Om det är samma värde nu som före sändning, så är det inte AGC'n som stryper mottagaren.

AGC-fel är dock inte troligt, eftersom inte ens handapparaten hörs i mottagning. Det skall mycket till för att AGC'n skall lyckas spärra en så stark signal.

• Om allt funkar i sändning när mottagardelen är död, så är det osannolikt att felet ligger i PLL-kretsarna. Om du kommer åt, så mät reglerspänningen till VCO'n (Q1 i PLL-enheten) och om den är lika i Tx och Rx (när Rx är död), så vet du att det inte är i PLL'en det dummar sig.

Alternativt, om du tillgång till frekvensräknare som klarar 400 MHz, så mäter du LO-signalen från PLL-enheten och kollar att den finns i mottagning.

• Kolla att sändaren ligger rätt i frekvens, dvs att den sänder på den frekvens som displayen visar. Är sändarens signal frekvensstabil? Visas samma frekvens vid död mottagare?
 
Alltid lättare när det är konsekvent dött än detta.
Det enda jag har som visar frekvens är oscilloskopet och den når inte 400MHz.
AGC tror jag inte på heller eftersom min 5W handapparat på 5cm avstånd inte slår igenom.
Med död RF ger inte S mätaren utslag heller. Så squelch verkar inte troligt heller.
PLL fungerar bra i sändningen och ligger tillräckligt rätt i frekvens för att öppna repeaters runt mig. När mottagaren funkar ligger den visade frekvens rätt bra centrerad runt repeaterns tx frekvens. Därför känns inte PLL som rätt ställe heller.
Jag har ett projekt att fixa till uppdragsgivare plus att jag har fullt styr på annat under dagen. Har inte hunnit fortsätta felsökning.
Tänkte starta på mainkortet i krets för växling tx/rx (längst ned till vänster i schemat för Main). Bara för att se hur växlingen 8v tx/rx ligger och följa signalen vidare (när mottagaren är död)
På något sätt tror jag inte på ett elektrolytfel i detta fall. De felen brukar vara mer konsekventa. Tiden till mottagaren fungerar igen efter tx varierar kraftigt. Från 5 minuter upp till över 30 minuter.
Efter mottagaren börjat fungera igen är det aldrig ett problem före jag rör tx igen.

OCH måste testa den tesen ordentligt, men mottagaren börjar inte fungera efter tx genom att stänga av eller göra den strömlös med omstart heller. Laddning i konding som sparar felet, eller kalllödning som till slut får kontakt när den gnistrat ett tag men bryts av hög ström vid tx. Kanske.
Förhoppningsvis hinner jag mäta mer före helgen för då skall en ny antenn upp.

/Peter
 
Du kan alltid bygga en klassisk HF-probe med hjälp av en eller två dioder - finns en uppsjö
av schemor på nätet, googla och du skola finna :)

Sedan kan du mäta om du har RF eller inte.
 
Back
Top