ICOM IC-4KL med Yaesu FTdx-101d

SM6VVT

Active Member
Har någon här koll på hur man får ett IC-4KL att lira ihop med en Yaesu FTdx-101d? Det är den automatiska bandomkopplingen det gäller. Tydligen skall Icomsteget ha spänningar mellan 0-8 Volt för bandval och Yaesuriggen har utgång till slutsteg som kallas BAND DATA A, B, C, D. Där är jag inte med längre!
Kanske någon här vet hur jag löser detta...?
73 de SM6VVT
 
Lite googling verkar ge vid handen att Icom-steget vill ha en analog spänning som motsvarar det valda bandet, men Yaesun levererar ett digitalt (BCD?) ord (nybble..) med motsvarande information.

Icom band selection voltages

Bandmaster III - användbar info?

Du får bygga en liten översättare som omvandlar Yaesuns digitala info till passande analog spänning, det går att göra på lite olika sätt och behöver inte bli särskilt komplicerat.

:)
 
Last edited:
Du får göra en D/A-konverter, som omvandlar det 4-bitars digitala ordet med CMOS-nivåer som finns på bandutgången till en analog spänning.

1718138941238.png1718139006335.png

Nu ser den uppmärksamme omedelbart ett problem;
spänningsändringen är inte monoton, alltså spänningen varierar inte med
värdet på det digitala ordet på något helt regelbundet sätt, utan mitt i variationsområdet
(10 MHz eller 30 m) blir värdet plötsligt = 0.

Tyvärr finns det inte något enkelt sätt att angripa detta, antingen avstår man från PA-användning på 10 MHz, eller så implementerar man en särskild analog nivå för detta band,
genom att koda av denna separat. De övriga banden motsvarar en sjunkande spänning med ökande frekvens.

När jag gjorde en liknande lösning för att styra IC-2KL från IC-M700 för snart 40 år sedan
användes en resistiv spänningsdelare där open-collector utsignalerna från en BCD till decimalavkodare 74LS145 fick kortsluta motstånd successivt till jord. Låg frekvens 0001 = inget motstånd kortslutet = hög utspänning, hög frekvens 1001 = alla utom ett motstånd kortslutna = låg utspänning.

Numera gör man nog enklast sådana övningar i en liten mikroprocessor, t.ex. en Arduino eller liknande.

Valet av motståndsvärden i spänningsdelaren "lämnas som en övning åt läsaren".
 
Last edited:
Tack för svar och info! Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att konstruera en omvandlare som Karl-Arne tipsar om. Bygga elektronik däremot är inga problem, det får väl bli en liten box med manuell omkoppling som lämnar de erforderliga spänningarna till steget. Det har ju gått bra tidigare att manuellt välja band på mina rörsteg. Fast riktigt nice är det ju inte!
73 de SM6VVT
 
Förmodligen är en AVR-baserad lösning enligt HG7AN:s recept det minst besvärliga sättet att utföra detta.

Upphovsmannen har även tänkt på viktiga saker som filtrering för att undvika EMC-relaterade problem.

IC-4KL är extremt ovanligt i SM, tror bara att jag sett ett enda i mitten/slutet av 90-talet,
ingående i FMV:s testrigg för HF2000.
 
Last edited:
Det är rätt imponerande att få in en 32-bitars mikroprocessor med ganska mycket SRAM och EEPROM samt ADC mm. i en fingernagelstor kapsel som säljs för mindre än en tia.

För, säg, 40 år sedan så kostade ett processorkort med motsvarande prestanda ett par tusen...
 
Det är inte så förvånande att IC-4KL blev ovanlig i SM.
Dess pris på dryga 64000 1989 motsvarade grovt en ny småbil, t.ex. Volvo 360.
 
Det här skulle kunna vara roligt att realisera på enklast möjliga sätt, med minst antal komponenter, något ental/tiotal transistorer (eller kanske tillochmed små reläer ;)), dioder och motstånd, bara för att se hur minimal konstruktion som är realiserbar...

:)
 
Det går att åstadkomma med fyra viktade motstånd och en transistor,
så att man får en spänning omvänt proportionell mot det binära värdet som läggs ut på
A till D utgångarna. Dock uppstår problemet med att ändringen inte är
monoton, med 10 MHz som ett undantag mitt i området.
 
Last edited:
Det går att göra med fyra viktade motstånd och en transistor,
så att man får en spänning omvänt proportionell mot det binära värdet som läggs ut på
A till D utgångarna. Dock finns problemet med att ändringen inte är
monoton, med 10 MHz som ett undantag mitt i området.

Ja precis :) nu börjar det likna något! Undantagspositionen borde gå att avkoda i särskild ordning "bredvid", och dra utsignalen till 0V...

För att roa sig riktigt ordentligt skulle man nog kunna få in något eller några fotomotstånd på ett hörn, á la -hp- 5245 ;)
 
Last edited:
Så kan man göra, en 4067 kan avkoda 16 tillstånd vilket räcker långt.

Dock måste man tänka på en del saker vilka medför en komplikation,
PA:t vill ha 8 V som max, medan styrutgången från radion är CMOS-nivåer.
De orkar alltså inte driva ingångarna på 4067, utan det behövs nivåkonvertering,
eftersom ingångar och utgångar på en CMOS-multiplexer inte kan vara utanför området
för matningsspänningen.

Sedan vill man inte heller att utgångarna påverkar varandra, så det behöver sitta en diod från varje spänningsdelare till den gemensamma utgången.

En bättre lösning är i så fall att låta varje utgång sänka en ström i en spänningsdelare
genom att ansluta det utvalda motståndet till jord. Då kommer inte de andra motstånden att kunna påverka den valda kombinationen.

Dock är det lika enkelt att använda två BCD till decimalavkodare 74LS145 + en inverterare för att åstadkomma samma sak.
 
En ryss har löst det, säljer komplett kort för 18 USD! Har mejlat förfrågan, får se hur det går.

73 SM6VVT
Har betalat ryssen via PayPal, han har skickat kortet och lämnat spårningsnummer, helt otroligt, problemet löst för småpengar! Skall bli mycket intressant att starta upp detta mastodontsteg när jag hämtat det hos SM5DL! Får väl förstärka golvbjälklaget, he he!
Tack för alla tips.
73 de SM6VVT
 
Icom IC-4KL verkar vara en sällsynt fågel i SM-land men det lär tydligen finnas några här. Skulle vara intressant att komma i kontakt med andra ägare för att utbyta tips, råd och erfarenheter. Funderar bara på hur det skall gå till, alla är väl inte med här på HAM.SE. Har i alla fall börjat ta hål genom golvet från shacket till källaren för kablar, där skall steget stå, svalt och inga oljud vid operatörsplatsen!;)
 
Icom IC-4KL verkar vara en sällsynt fågel i SM-land men det lär tydligen finnas några här. Skulle vara intressant att komma i kontakt med andra ägare för att utbyta tips, råd och erfarenheter. Funderar bara på hur det skall gå till, alla är väl inte med här på HAM.SE. Har i alla fall börjat ta hål genom golvet från shacket till källaren för kablar, där skall steget stå, svalt och inga oljud vid operatörsplatsen!;)
Hur lång är koaxialkabeln upp till antennen från steget?
 
Back
Top