Icom IC-7

Niclas

Member
Är det någon som har erfarenhet av Icoms IC-E7 ?
Funderar på att köpa en sådan!
Är det en bra nybörjar radio? Tacksam för svar!!
Niclas
 
Last edited:
IC-E7 är en väldigt liten radiostation för VHF och UHF amatörband.
Låg efekt och fickformat lockar förståss. Och visst är den "söt"
Att som nybörjare lita sig till att få QSO med minsta möjliga pryl, effekt och pris kan dock vara lite tålamodsprövande, och en viss risk att ledsna på hobbyn finns.
För att få kul med en liten radio krävs att det finns repeatrar i grannskapet som du når, och att det oxo finns aktivietet, andra radioamatörer som har lust att prata.
Så om det är lämpat att börj hobbyn med en av de misnta radiostationerna är en fråga om var du bor, kanske du har en kompis att böjra de första QSO med?
Förmodligen får man mer genom att köpa en större mobilstation, exvis en IC-2200H, med upp till 65 Watt, en yttre antenn, då kommer man kanske 100 km till skillnad från "lillen" som med gummianennen bara når några km.
Och vist blir det mest radio hemmifrån.
 
Jag håller nog med FPD, en billig mobilrigg kanske är bäst att börja med så man kommer någonstans..
Det är lätt att tröttna om man bara når runt hörnet ;-)
 
Last edited:
Tackför hjälpen,nu har jag lite mer kött på benen!!
Bor inte så lånt från en repeater!!
Niclas
 
Ic Q7e

Jag har en liten fin Icom Q7E, en "duobandare" med endast 350mw på 2m och 300 på 70cm. Med orginal gummipinne så kan jag vara mobil runt Västeråsrepeatern på en radie av 1,5mil. Den bästa "handjagare" jag någonsin haft. Batterierna räcker väldigt länge (2st AA batterier). Med en 5wattare så drar dom flesta på full uteffekt med följden att det blir "batteritorsk". Så det är positivt med en qrp handapparat.

Mvh. Roger
 
Back
Top