Icom IC-7000 (MARS mod)

MickeMek

Member
Här om dagen landade en IC-7000 på min bänk vars ägare ville ha den öppnad för TX på bl.a. 5MHz.
Efter att ha "googlat" efter MARS mods i flera timmar inser jag att denna radio är något av en uddafågel.
Då ingen av de moddar jag hittar har någon inverkan på denna radio undrar jag om någon av er har information i ärendet.
Radion har serienummer 0101951 vilket verkar vara en väldigt tidig modell.
Modden man ska göra handlar om att flytta/ta bort dioder i matrisen D2165-D2172 på main board, i olika varianter.
På denna radio satt följande dioder original; D2165, D2168 & D2172. Ingen information med denna grundkombination hittar jag på nätet.
I de flesta dokumenten man hittar sitter inte D2165 monterad överhuvudtaget, vilket det gör i denna radio.

Jag har bifogat en bild från servicemanualen där jag markerat de dioder som sitter original i "min" radio.

Tacksam för all hjälp!

Attachments

• IC7000_0101951.PNG
    IC7000_0101951.PNG
    318,2 KB · Views: 13
Enklast är att du ger mig ditt mail så kan jag maila de dokument jag har i frågan.
MARS finns väl inte mer och omfattade nog inte vårt 5,3 MHz band, dvs 55,97 meter.
Man gör radion heltäckande i sändning.

Men jag har genom tiderna sett flera fall av totalt förstörda kretskort, efter försök att göra detta.
Det är små dioder, och lätt att modifiera sönder.
Det är således ett stort ansvar att åtaga sig jobbet för någon annan.
Men är du hemma på den här sortens lödningar så givetvis.

Ja mods.dk är annars en bra sajt.

Detta gäller endast EU versioner då, radio skall ha CE märke, dokument för mod andra marknader har jag inte tyvärr.

SM4FPD

Hej Roy.
Kul att du svarade på mitt inlägg..
Jo, det är små komponenter som ska hanteras men där har jag all kunskap som krävs samt gott om bra lödutrustning.
Problemet är ju att man inte vill hålla på att löda bort och dit komponenterna onödigt många gånger då det till slut stressar på lödöarna.
Så, korrekt info skulle hjälpa mig mycket.
Huruvida detta är en EU-modell är jag osäker på. Enligt de listor jag hittat så ska serienumret på EU-modeller börja med 02 och denna börjar ju som sagt med 01 och just 01 finns inte med i denna lista.

Att öppna radion för alla frekvenser skulle inte vara ett problem.
MARS-mod var bara ett arbetsnamn för inlägget, då det inte uppmuntrar till att ta den utanför lagliga band.
Jag har som sagt testat alla modifieringar som kan hittas i internets alla skumma hörn, men inget fungerar.

Den går att öppna, det är jag säker på för jag har gjort det men det var för några år sedan.
Jag lämnar alltid en följesedel som beskriver de jobb jag utför men tveksamt om det är beskrivet i detalj men jag kollar kopian under helgen och återkommer.
Om jag minns rätt så är det ett "muspiano" för TV och ett för radion och det är det sistnämda som jag öppnade.
Hur som helst framgår det av följesedeln till vem jag gjorde det så jag kan ta kontakt med den amatören och fråga om han kan ta en bild på "muspianot".

Mycket tyder på att detta är en japansk modell med "speciella egenskaper".

Screenshot_20240925-125840_Gallery.jpg

I så fall finns det uppgifter som säger att det för den marknaden -"MÅSTE vara svårt eller omöjligt att få andra frekvenser."
Det skulle förklara varför inte mina försök ger någon utdelning.

Fortsättning följer...

Så kan det vara, det hänger på hur CPU är programerat så är det på det viset behöver CPU ny programvara och det kan man glömma.

Radion är typgodkänd hos JARD vilket motsvarar någon form av "CE-märkning" för den japanska marknaden.

Man kan då tänka sig att apparater som är specifikt avsedda för JA-marknaden har
en specifikt maskprogrammerad CPU som inte medger sändning utanför amatörbanden, och då är det som sagt "kört".

Den som är slängd i japanska kan kanske få ut något av detta:

1727336281244.png

Jag fick precis bekräftat från säkert håll att den är såld för den japanska marknaden.
Detta innebär som ni säger att den är speciellt programmerad att inte acceptera modifieringar för utökade sändningsområden.

Om inget har ett CPU-modul liggandes så kommer denna radio få hålla sig på de "gamla hederliga" frekvenserna.
Tack för ert engagemang!

Back