ICOM IC-701 mysteriet

SM2WYX

Member
Hej, jag är ny här och tänkte ställa min första fråga – hoppas att detta är rätt tråd.

Nyligen har jag skaffat mig en Icom IC-701 och den fungerar (förvånad) nästan helt och hållet (SN-00344 troligen tilverkat '74). Den problem som jag har är, att RIT knappen inte fungerar (RIT switch) och att frekvensräknare visar 0-700 Hz och sen hoppar till 0, sen till 100 Hz och sen till nästa Khz (VFO frekvensen ändras med).
Så när jag tunar visar displayen:
....
7.012.6
7.012.7
7.012.0
7.012.1
7.013.0
7.013.1
7.013.2
.....

Vad kan problemet vara? Jag har manualer och alla diagram, men inte säker vart skulle börja leta efter felet. Allt annat fungera – den ger kring 90W ut, och skulle troligen ge ut mer om jag har bättre nätaggregat (13V/18A). Har original 701-PA nätaggregat, men den ger ut 17V (?).

Tack på förhand!

/Alex
 
IC-701 är en nästan 50 år gammal konstruktion som är gjord under TTL-kretsarnas storhetstid.

1631123612394.png

Displayen är av LED-typ som drivs via 7-segmentsavkodare SN74LS47 vilka i sin tur drivs från 4 st BCD-räknare vilka finns i LSI-kretsen IC-1.

1631123150545.png
Gör så här för att undersöka vad som har hänt:
- Kolla först all 5 V ligger inom +/- 5% från det nominella värdet

- Lokalisera kretsen IC1 (40 pinnar).
Dekaden för 100 Hz-siffran har sina utgångar på stiften 21,22,23 och 24.
Den minst signifikanta biten A (värde = 1) finns på stift 21.
När man vrider på ratten så att frekvensen räknas upp ska bitmönstret på de fyra stiften
vara som följer, kollas med oscilloskop eller logikprob:

0000
1000
0100
1100
0010
1010
0110
1110
0001
1001
0000
osv.

Så här gammal TTL är ömtålig, så var mycket uppmärksam på att inte kortsluta någon pinne varken till jord eller ännu värre till 5 V.

- Om det är så ligger problemet i displayavkodaren IC25 eller möjligen i displayen.

- Om det är "halvnivåer", alltså spänning för "1-a" mindre än 2,5 V, kan det antingen vara
fel i IC1 och då är det nog "kört", eller något annat som lastar ner nivåerna. Man kan då prova med att lossa pluggarna som går till displaykortet och se ifall nivåerna återgår till de normala.

- Det finns även en D/A-konverter som används för att interpolera mellan 10 kHz-steg i syntesen. Den består av drivkretsarna IC4 och IC5 vilka har binärviktade motstånd R101 till R109 på sina utgångar som ska stega upp eller ner på samma sätt som utgångarna från IC1.

1631123999221.png

Utspänningen från stift 1 på operationsförstärkaren IC2 ska stiga (eller sjunka) mjukt när räknarna räknas ner, och sedan hoppa tillbaka till utgångsläget när både 100 Hz och 1 kHz siffrorna är = 0.

Det här blir en liten övning i digitalteknik och felsökning m/ä som vi lite äldre ingenjörer
är uppvuxna med.
 
Ser ut dom ett fel på den bit som är binärt 8 på tiondelspresentationen. Låter det korrekt i mottagare om du lyssnar på en signal? Alltså hör en ton som ökar alt minskar när du tunar förbi där? Då är felet att leta i logiken för sifferpresentationen.
 
Wow! SM0AOM, tack för detaljerad svar - ska börja kika på detta i morgon. Sant, 701 är nästan lika gammal som jag, men den har mindre skavanker än ägaren.. :) - även stegmotor fungerar! (den vanligaste felet på 701).

SM5KYH, mottagaren hoppar tillbaka till den frekvens som visas på displayen - det blir abrupt förändring i ton, så jag tror inte att det är problem med sifferpresentationen, men, tack för förslaget.

Vid ett tillfälle har det fungerat (har bytt frekvensen till 28Mhz), men sen bytte jag tillbaka till 7 Mhz och då försvann 8-an och 9-an igen...kan vara dålig kontakt någonstans - men nu har jag någonting att börja med.

73!
/Alex
 
IC-701, ja närmar sig 50 år i ålder.
Har en själv som skall få lite ovårdnad som samlarobjekt.
Det du nämner om frekvensräknare?
Är det displayen som hoppar fel i steg? Eller en tillkopplad frekvensräknare som visar lite hoppande frekvens och displayen stegar rätt?

Det som kan hända är att riggen stegar mer än 100 Hz och dispalyen visar just 100 Hz steg, PLL är rätt komplicerad och 100 Hz stegen alstras analogt, och dess längd kan trimmas. Så är 100 Hz stegen trimmade till exvis 120 Hz så blir det underligt. Kan verka som den stegar bakåt på vissa ställen. Trimpottar vet vi ju hur de kan bli med åren.
Användarhandboken beskriver noga hur PLL skall trimmas, väldigt bökigt dock.
Gör man det noag kand et bli bra.

Men är det displayen du menar så är felet digitalt, och väldigt ovanligt.
Displayen är INTE en räknare utan den visar siffror som logiken alstrar som då kll överenstämma med den frekven PLL skapar.

Tänkbara fel är lödfel.
På den tiden IC-701 skpades var det vnligt att man gjorde dubbelsidiga kretskort, och kopplade ovan och undersidan med små pinnar, eller bultar, de skulle då lödas på båda sidor. Ena sidor med en liten skalle ndra sidan en bult.
Lödbarheten var dålig på dessa pinnar, så lämplig service ä att byta alla dessa pinnar, ller löda om dem noga. Japnerna kllade dem "through holy pin". Genomföringspinnar.
Senare versioner av 701 hde svarta kretskort, med genomläterade hål.
Men genompläteringarna på pertinaxkort blev inte hller så bra. Kan kräva genomlödning med tunn tråd.
Att ta ur PLL och löda om kortet är ett skapligt jobb som inte får gå fel, i så fall har du skapat ett nytt fel som är svårare att felsöka.

Komponetfel är sällsynt, på den tiden sålde vi på SRS många av LSI kretsen, kan kallas CPU, till radiomatörer som försökte lag riggen. Men det var aldrig den det var fel på.

Original nätagg var ostabbat. Så det kan lämna närmare 18 V. Och sjunker till 12 - 13 V vid TX.

Nätagget går att stega om på trafolindningarna så att det INTE överstiger 20 V, det är vad sluttransistoerna tål....
De ligger ju på hela tiden.

SM4FPD
 
IC-701, ja närmar sig 50 år i ålder.
Har en själv som skall få lite ovårdnad som samlarobjekt.
Det du nämner om frekvensräknare?
Är det displayen som hoppar fel i steg? Eller en tillkopplad frekvensräknare som visar lite hoppande frekvens och displayen stegar rätt?

Det som kan hända är att riggen stegar mer än 100 Hz och dispalyen visar just 100 Hz steg, PLL är rätt komplicerad och 100 Hz stegen alstras analogt, och dess längd kan trimmas. Så är 100 Hz stegen trimmade till exvis 120 Hz så blir det underligt. Kan verka som den stegar bakåt på vissa ställen. Trimpottar vet vi ju hur de kan bli med åren.
Användarhandboken beskriver noga hur PLL skall trimmas, väldigt bökigt dock.
Gör man det noag kand et bli bra.

Men är det displayen du menar så är felet digitalt, och väldigt ovanligt.
Displayen är INTE en räknare utan den visar siffror som logiken alstrar som då kll överenstämma med den frekven PLL skapar.

Tänkbara fel är lödfel.
På den tiden IC-701 skpades var det vnligt att man gjorde dubbelsidiga kretskort, och kopplade ovan och undersidan med små pinnar, eller bultar, de skulle då lödas på båda sidor. Ena sidor med en liten skalle ndra sidan en bult.
Lödbarheten var dålig på dessa pinnar, så lämplig service ä att byta alla dessa pinnar, ller löda om dem noga. Japnerna kllade dem "through holy pin". Genomföringspinnar.
Senare versioner av 701 hde svarta kretskort, med genomläterade hål.
Men genompläteringarna på pertinaxkort blev inte hller så bra. Kan kräva genomlödning med tunn tråd.
Att ta ur PLL och löda om kortet är ett skapligt jobb som inte får gå fel, i så fall har du skapat ett nytt fel som är svårare att felsöka.

Komponetfel är sällsynt, på den tiden sålde vi på SRS många av LSI kretsen, kan kallas CPU, till radiomatörer som försökte lag riggen. Men det var aldrig den det var fel på.

Original nätagg var ostabbat. Så det kan lämna närmare 18 V. Och sjunker till 12 - 13 V vid TX.

Nätagget går att stega om på trafolindningarna så att det INTE överstiger 20 V, det är vad sluttransistoerna tål....
De ligger ju på hela tiden.

SM4FPD
Hej ,det är display som hoppar fel- har inte testat med extern frekvensmätare än.Mottagarens frekvens ändras med - så jag tror inte att det är displayen som strular - snarare PLL.

Intressant info om PLL steg - jag har hittat något linkande artikel (dock Icom-756)


Där finns relevant (kanske) information:
....Wolf was also experiencing erratic frequency tuning, which became worse over time. Wolf was clever enough to experiment with the trimmer pots in the encoder. He found that his problem was due to a marginal alignment of the encoder. By adjusting the trimmers within the encoder can, he was able to regain complete functionality! So, if you are experiencing frequency jumping and jitter in the last digit, perhaps you have an encoder which has drifted out of alignment...
Ja, jag har läst om dubbelsidiga kretskort på 701:an och att det kan vara problemet med..I.s.f. kommer jag lägga 701:an på hyllan och använda som backup rigg.


Funderar om jag ska skaffa en IC-718 med CW filter istället. Kanske någon på forumet som har en liggande någonstans?

/Alex
 
Då uppstår frågan om stegningen beter sig lika hela tiden?
Dvs enligt din tabell varje gång och hela vägen du rtar VFO:n

Om stegningen varierar, ibland hoppar si och ibland så.
Då kan man tänka sig felet i VFO Optiken.
Är den felciterad, eller helt nkelt dammig, kan pulsen som ger upp ner, vara felaktiga och ha fel tider, samt innehålla brus, dvs pulserna tvekar och det kommer så korta pulser att logiken sen tolkar dem fel.

Är felet kontnat, sår nog lödfel att söka i logiken som avkodar VFO pulsern, och det är nog inte så lätt då det handlar om kretoskortet mot fronten i radion, som då måste ur och lödas om.
Komponentfel är det sista mn skall se efter.

En nödlösning kan vara att helt enkelt klämma och trycka, försiktigt, på kretskortet bakom fronten där logiken för VFO-avkodningen sitter.
Avsikten är att få ev dålig lödning att röra sig lite och tillfälligt bli ok en tid. (tid en timme till 5 år)
Blir det så vet man mer vad som skall göras, dvs omlödning....

IC-701 kom en tid då en PLL syntes som skulle kunna ge så små steg som 100 Hz blev väldigt komplicerad och komponentkrävanade.
Man fick ta till knep som analoga steg vid 100 Hz, sen faslåser den vid 10 kHz. Dvs den går 9,9 kHz i 100 Hz steg för att se hoppa tillbaka och ett 10 kHz steg framåt.

Det blir månag trimpunkter och ett större jobb att trimma radion i produktionen.
Dock radion var banbrytande när den kom.
Kostade en del minsann.
Med massor av manuellt arbete vid tillverkningen.

Det lär vara ett störe projekt att få detta bra.
Man får ta åldern i betänkande, (radion ålder)

En IC-718, bra pris bra radiokänsla , med en större högtalare, lite för snbb AGC vars funktion bleknar vid jämföresle med 701:ans AGC....
Låter bra i TX, exttremt driftsäker, nästan inga trimpunkter.
Ett antal intällningar som menyer och undermenyer, men ordnat på ett logiskt sätt som med hjälp av handboken är väldigt lätt att lär sig.
En "stor" radio till litet pris.

SM4FPD
 
Då uppstår frågan om stegningen beter sig lika hela tiden?
Dvs enligt din tabell varje gång och hela vägen du rtar VFO:n

Om stegningen varierar, ibland hoppar si och ibland så.
Då kan man tänka sig felet i VFO Optiken.
Är den felciterad, eller helt nkelt dammig, kan pulsen som ger upp ner, vara felaktiga och ha fel tider, samt innehålla brus, dvs pulserna tvekar och det kommer så korta pulser att logiken sen tolkar dem fel.

Är felet kontnat, sår nog lödfel att söka i logiken som avkodar VFO pulsern, och det är nog inte så lätt då det handlar om kretoskortet mot fronten i radion, som då måste ur och lödas om.
Komponentfel är det sista mn skall se efter.

En nödlösning kan vara att helt enkelt klämma och trycka, försiktigt, på kretskortet bakom fronten där logiken för VFO-avkodningen sitter.
Avsikten är att få ev dålig lödning att röra sig lite och tillfälligt bli ok en tid. (tid en timme till 5 år)
Blir det så vet man mer vad som skall göras, dvs omlödning....

IC-701 kom en tid då en PLL syntes som skulle kunna ge så små steg som 100 Hz blev väldigt komplicerad och komponentkrävanade.
Man fick ta till knep som analoga steg vid 100 Hz, sen faslåser den vid 10 kHz. Dvs den går 9,9 kHz i 100 Hz steg för att se hoppa tillbaka och ett 10 kHz steg framåt.

Det blir månag trimpunkter och ett större jobb att trimma radion i produktionen.
Dock radion var banbrytande när den kom.
Kostade en del minsann.
Med massor av manuellt arbete vid tillverkningen.

Det lär vara ett störe projekt att få detta bra.
Man får ta åldern i betänkande, (radion ålder)

En IC-718, bra pris bra radiokänsla , med en större högtalare, lite för snbb AGC vars funktion bleknar vid jämföresle med 701:ans AGC....
Låter bra i TX, exttremt driftsäker, nästan inga trimpunkter.
Ett antal intällningar som menyer och undermenyer, men ordnat på ett logiskt sätt som med hjälp av handboken är väldigt lätt att lär sig.
En "stor" radio till litet pris.

SM4FPD

Hej,
ja, den beter sig likadant hela vägen på alla frekvenser - det saknas 800 och 900 Hz i varje Khz..och enbart 800 och 900 Hz..
Jag har kollat optiska delen, blåst ut med luft och lödat om optokomponeneter utan att det hjälpte. Det finns två trimmers nära och har testat att försiktigt justera dessa med, men ingen förändring där heller. Jag tror att det är som du påstår - att felet är i lödningen , det är trots allt 50 år gammal elektronik... Att riva den och löda om, i dagsläget kommer inte att hända - det blir framtidsprojekt.

Jag tycker att 701:an är fantastisk fin radio, med den klassiska utseende som tar mig till de gamla tider när man som barn satt i radioklubben och lyssnade på.... Har provat nyare utrustning, men den ger inte samma känslan..

Vad det gäller 718, håller jag med - bra radio (lite retro känslan), men väldigt enkel och driftsäker. Tyvärr är den inte mycket att ha utan filter (för min del framförallt CW-filter, SSB/RTTY jobbar jag inte med alls och kan klara mig utan dessa). Dock är det ganska svårt att hitta begagnat 718 på marknaden - har hittat nya(DXSupply.com, Svebry), men dom kostar krin 10.000.-, vilket jag tycker är för mycket för 718 utan filter..
Det finns en på Tradera men känner inte säljare och är lite skeptisk att köpa den...

Jag kommer att återrapportera i fall jag lyckas med att fixa 701:an i framtiden.

Tack för all information och hjälpen!

73
/Alex
 
Om du inte kollar status på de fyra dataledningarna som går till displayen från
IC1 så är det omöjligt att säga något om vad som orsakar problemet.

Det finns ett antal möjligheter:

- Den minst signifikanta siffran i interna upp/nerräknaren som finns internt i IC1 och som stegas av den optiska kodaren har fått inre problem, "missing states", och ger fel utdata till displayen men inte till den interna delaren i syntesen. Då blir utfrekvensen från syntesen och därmed RX/TX-frekvens rätt, men displayen fel

- Samma problem, fast data blir fel till både display och intern delare. Då "hoppar" frekvensen när tillstånden 1000 och 1001 ska uppnås istället till något helt orelaterat.

- Det omvända kan man också tänka sig, men eftersom displaysiffrorna uteblir är det mer osannolikt

- Displayavkodaren för 100 Hz-siffran har slutat att fungera för BCD-koderna 1000 = 8 och 1001 = 9

För att ha en chans att felsöka en sådan apparat är det nödvändigt att förstå hur frekvensgenereringen går till.

Det börjar med att dåtidens synteser hade programmerbara frekvensdelare vilka arbetade på maximalt en handfull MHz, så lokaloscillatorn, vilken ligger 9 MHz ovanför signalfrekvensen, måste först blandas ner till ett område som dåtidens delare klarade av.
IC-701 gör detta i två steg, först med en "bandoscillator" och sedan med en spänningsstyrd kristalloscillator, en VXO.

Utfrekvensen från den sista blandaren i kedjan ligger mellan 1 och 3 MHz.

Detta matas till LSI-kretsen IC1 vilket innehåller detta:

1631262977866.png
Man ser att huvuddelarna är en programmerbar delare med delningstalet 100 - 299 vilket ger
200 steg á 10 kHz på VCO:ernas utfrekvenser. Detta räcker med en viss råge för att täcka 10m bandet i ett segment. Sedan finns två upp/ner-räknare för VFO A och B respektive, samt lite kontrollogik. Eftersom man vill ha 100 Hz steg i utfrekvensen görs detta genom att låta de två minst signifikanta siffrorna i upp/ner räknarna styra utfrekvensen i VXO:n i 100 Hz steg.

En syntes gjord i början av 70-talet som hade 100 Hz steg direkt på utfrekvensen blev antingen svårt plågad av spuriouser och fasbrus, eller hade en "seg" frekvensändring. Ingetdera var "säljbart" för en radio vilken vände sig till användare med lite högre anspråk.

Tillverkare av materiel i högre prisklasser gjorde ofta så att syntesens utfrekvens genererades via två eller flera faslåsta slingor, "interpolationsloopar", vilka i sin tur gjorde att frekvensen genererades i minst två slingor; en yttre med 100 kHz eller så steg och ett inre med 100 Hz steg. Detta gjordes så att interpolationsslingan kunde arbeta med ett steg på 10 kHz och därmed få en snabb låsning, och sedan delades frekvensen med 100 så att 100 Hz steg erhölls internt.
Standard Radio och Racal var bland pionjärerna i slutet av 60-talet för sådan teknik.

Nackdelen med sådant är att flera blandningar och delare erfordras, och det blir svårt att få till spuriousundertryckningen. Ska man få in en sådan syntes på ett enda kretskort eller som en modul blir det riktigt svårt.
 
Om du inte kollar status på de fyra dataledningarna som går till displayen från
IC1 så är det omöjligt att säga något om vad som orsakar problemet.

Det finns ett antal möjligheter:

- Den minst signifikanta siffran i interna upp/nerräknaren som finns internt i IC1 och som stegas av den optiska kodaren har fått inre problem, "missing states", och ger fel utdata till displayen men inte till den interna delaren i syntesen. Då blir utfrekvensen från syntesen och därmed RX/TX-frekvens rätt, men displayen fel

- Samma problem, fast data blir fel till både display och intern delare. Då "hoppar" frekvensen när tillstånden 1000 och 1001 ska uppnås istället till något helt orelaterat.

- Det omvända kan man också tänka sig, men eftersom displaysiffrorna uteblir är det mer osannolikt

- Displayavkodaren för 100 Hz-siffran har slutat att fungera för BCD-koderna 1000 = 8 och 1001 = 9

För att ha en chans att felsöka en sådan apparat är det nödvändigt att förstå hur frekvensgenereringen går till.

Det börjar med att dåtidens synteser hade programmerbara frekvensdelare vilka arbetade på maximalt en handfull MHz, så lokaloscillatorn, vilken ligger 9 MHz ovanför signalfrekvensen, måste först blandas ner till ett område som dåtidens delare klarade av.
IC-701 gör detta i två steg, först med en "bandoscillator" och sedan med en spänningsstyrd kristalloscillator, en VXO.

Utfrekvensen från den sista blandaren i kedjan ligger mellan 1 och 3 MHz.

Detta matas till LSI-kretsen IC1 vilket innehåller detta:

View attachment 7244
Man ser att huvuddelarna är en programmerbar delare med delningstalet 100 - 299 vilket ger
200 steg á 10 kHz på VCO:ernas utfrekvenser. Detta räcker med en viss råge för att täcka 10m bandet i ett segment. Sedan finns två upp/ner-räknare för VFO A och B respektive, samt lite kontrollogik. Eftersom man vill ha 100 Hz steg i utfrekvensen görs detta genom att låta de två minst signifikanta siffrorna i upp/ner räknarna styra utfrekvensen i VXO:n i 100 Hz steg.

En syntes gjord i början av 70-talet som hade 100 Hz steg direkt på utfrekvensen blev antingen svårt plågad av spuriouser och fasbrus, eller hade en "seg" frekvensändring. Ingetdera var "säljbart" för en radio vilken vände sig till användare med lite högre anspråk.

Tillverkare av materiel i högre prisklasser gjorde ofta så att syntesens utfrekvens genererades via två eller flera faslåsta slingor, "interpolationsloopar", vilka i sin tur gjorde att frekvensen genererades i minst två slingor; en yttre med 100 kHz eller så steg och ett inre med 100 Hz steg. Detta gjordes så att interpolationsslingan kunde arbeta med ett steg på 10 kHz och därmed få en snabb låsning, och sedan delades frekvensen med 100 så att 100 Hz steg erhölls internt.
Standard Radio och Racal var bland pionjärerna i slutet av 60-talet för sådan teknik.

Nackdelen med sådant är att flera blandningar och delare erfordras, och det blir svårt att få till spuriousundertryckningen. Ska man få in en sådan syntes på ett enda kretskort eller som en modul blir det riktigt svårt.

Jo, att kolla 21-24:an på SC-3062, samt 5V stabilitet borde inte vara så svårt. Jag återkommer med resultatet av mätningen under helgen.

/Alex
 
Jo, att kolla 21-24:an på SC-3062, samt 5V stabilitet borde inte vara så svårt. Jag återkommer med resultatet av mätningen under helgen.

/Alex
Ja, trodde jag.....
Tyvärr, finns IC1 på PLL kortet som är placerat i mitten av allt - det går inte att komma åt den ovanpå eller underifrån...

IMG_0996_840.JPG
IMG_0997_395.JPG

Sen, hittade jag trimmerrotor 10K (syns på bilden nr 2 - tejpad på VFO motor) liggande på golvet efter jag vred och vänt på 701:an... Kikade lite noggrant och hittade vart den kommer ifrån..

IMG_0991_522.JPG
Den stackaren börjar falla isär... 50 år...

Och hittade ytterligare konstig koppling på en IC...

IMG_0995_562.JPG

Näh... om jag börjar flytta på kretskort och alla kopplingar för att komma åt PLL,kommer den aldrig att fungera igen - risken är att ytterligare kontakter bryts m.m.

Jag ska försöka fixa 10k trimmer, men resten få vara som det är - den går i backup-rigg lådan.
I värsta fall, kan det hända, när jag är totalt uttråkad och har absolut inget annat att göra att jag försöker fräscha upp 701:an med nya lödningar, nya pinnar mellan kretskortlager och felsöka PLL, men inte i snar framtid...


TACK till alla som kom med info, förslag och tips till detta problem!!
Jag ska skriva ut tråden och lägga den tillsammans med 701:an för framtiden..

73
/Alex
 
Jo som jag nämnde är det ett stort jobb att trimma PLL.
Den kommer man åt underifrån, de stora korten ovanpå skall aldrig tas lös, de går inte att lyfta med alla trådar på deras undersidor.
Man tar upp RF unit dvs med radion uppocj´hnervänd, under radion, lägger den lite åt sidan, exvis på stegmotorbandomkopplarenheten, med så många sladdar som möjligt kvar.
Har ett minne av att den kontakt för band, måste tas ur, den ersätts med en ny tråd som kopplas för ett band, så kan radion köras med RF kotet på ett band upptaget och med PLL åtkomlig.

Nu kan man fundera på om man skall köra radion och felsöka teoretiskt eller ta ur PLL-kortet och löda om det och sätta ihop igen.
De allra flesta fel löser sig med metod två, dvs att blint löda om PLL kortet.

Att trimma PLL då, för att få 100 Hz sten rätt i varje trafiksätt. Kräver instrument och ett oöändligt tålamod.

VCO behöver knappst trimmas den är stabil och även en viss åldring tas upp av faslåsningen.

Gör man fel, så får man leta sig en ny radio...... eller kanske få tag på en skrotad 701:a
Det lär finnas många sönderlagade "där ute"

Ang 5 V stabbar, ja de kan vara kluriga och i värsta fall självsvänga.
Men då skulle felet inte ha varit konstant.
Så då får vi räkna med att 5 V är OK.
Likaså -9 V som kommer från en liten likspänningsovandlare.

Trimrarna är något som ibland faller för åldern i liknande elektronik.
Obs då att du kan inte lyfta på korten ovanpå, de måste lödas underifrån med PLL urtagen.
Sitter trimmern långt bak måst även bandomkopplarenheten ur, för att komma åt lödningarna, vilket är många kablar och knöligt.

SM4FPD
 
Japp, så var det sista rycket på 701-an... Nu har jag monterat ny trimmer,inte det snyggaste jobbet, men det fungerar. För att slippa riva hela burken för att byta en trimmer, har jag klippt av den gamla och återanvänt bef. kontakt för att löda den nya trimmer på...:cool:
IMG_1007_722_clipped.jpg
:eek:
Nästa fråga är i vilken positionen var trimmer? Jag har hittat en bild på 'nätet' som visar kretskortet på ovansida, men det verkar lite skumt.
ic701_02.jpg
Nämligen, den trimmer reglerar COMP knappen,
comp.png
och om jag har den i positionen som på bilden(i CW läget), blir 'power' justering alltför tight, d.v.s. om jag vrider COMP till mitten "power" är 0W (extern mätare) och sen plötsligt hoppar till 60W för att sluta på 104W i slutet av rotationen. Jag har hittat positionen på trimmer som ger någorlunda rätt justering, men funderar om detta kan skada slutsteg eller 'Speech processor'

Vad göra?
 
Mät på den du tog bort (ohm) och vad som visas från mitt-pinnen till ena resp andra pinnen. - En annan sak som är viktig och då man vill säkerställa +5 volten, det är att du mäter med oscilloscope och ser att den är en ren +5 DC, tänk på att rippel kan överskrida störmarginalen för TTL-kretsar, (AOM berörde det i sitt första inlägg). Dåliga kondingar(elyter) kan vara åldrade och fungerar ej som de ska ihop med spänningsregulatorer, likaså de för audion från mic-ingången. - Riktiga spänningsvärden är grunden till övriga funktioner.

/Sven.
 
Back
Top