Icom IC 703 eller IC 718

Christer5

Well-Known Member
Är det någon som kan ge svar på hur dessa tranceivrar är som mottagare på kortvåg

Ge mig gärna ett råd .
Tack
/Christer
 
Jag har en 817ND sedan ett år tillbaka.

Tänk på vad just du ska ha den till. Mätvärden är inte allt, den ska ju funka till just ditt speciella sett att utöva hobbyn.

Vill du ha en bra mottagare i en QRP-rig, välj Elecraft K2. :)
Min K2 har bättre mottagare än 817. Dessutom har K2'an inbyggda filter.
Men den är inte lika portabel som 817, den har inte mottagning mellan ham-banden, och den har inte VHF/UHF.

817 är mindre, och har inbyggd acc.
817 är en komplett station 160m-70cm som bas, mobil eller bärbar.
817 kan vara lite svår att sköta om man har stora fingrar.
817 har inte möjlighet till inbyggd ATU. Det finns dock folk som byggt in en Elecraft T1 i batterifacket, men då förlorar man ju batterierna. :confused:

CW-filter bör du ha om du ska köra CW. Det ingår inte i 817, vet ej hur det är med 703.
Talkompressor ingår inte i 817, jag har byggt in "OBP" i min mic.

Ska du köra PSK-31? Kolla priser på interface och om ditt favoritprog har stöd för den rig du tänker på.

Och förstås priset... ;-)

73 SM0RVV
 
Jag har en 817ND sedan ett år tillbaka.

Tänk på vad just du ska ha den till. Mätvärden är inte allt, den ska ju funka till just ditt speciella sett att utöva hobbyn.


73 SM0RVV

Han ska ju bara ha den för att lyssna på inte sända..

----------

IC-703 har en rätt skaplig mottagare och framför allt är den rätt strömsnål om man vill använda den med batteridrift då mottagaren inte drar lika mycket ström som andra riggar kan göra, så där har du en praktisk detalj om du vill ta med dig radion ut någonstans .. Men åandra sidan är 817 mindre och mera kompakt. 817 täcker mer och klarar även VHF/UHF men jag tror inte den är riktigt så bra för avancerad lyssning på kortvågen som 703 lär vara.

Det kan behövas ett något smalare filter om man vill ägna sig åt mera avancerad lyssning, ibland kan standardfiltret upplevas som något bred vid lyssning på rundradio på kortvåg, men det är ju lika även för andra fabrikat. Med mera avancerad lyssning menas att lyssna på svårhörda stationer, som kanske får trängas med andra starkare stationer väldigt nära den frekvens du lyssnar på.



Sen är det här med olika finesser på apparaterna, men som ibland inte fungerar i verkligheten som fabrikanten tänkt, t ex störätare m.m. Och under vilka förutsättningar man har vid lyssning. Men när man väl har blivit aktiv och erfaren som lyssnare vill man avancera och jaga de svårare objekten så får man fundera på bättre antenner och kanske ännu mottagare och tillbehör.

Ska du lyssna på radioamatörer som sänder på foni eller telegrafi eller på vanliga allmäna rundradiostationer så duger ju båda bra, men jag vill inte säga själv vilken just du ska ha och riskera att ge en rekommendation som kanske blir dyrköpt.

Men mitt råd är att helt enkelt prova och jämför själv, och se vilken du trivs med. Det går egentligen inte att köpa med ögonen, och utgå från vad tillverkarnas datablad säger, men inte allt. Det kan skilja sig från tillverkare till andra hur de framställer hur "bra" deras produkter är på papperet.
 
Last edited:
Han ska ju bara ha den för att lyssna på inte sända..

Jag tror det är bäst om Christer5 själv bestämmer vad han ska ha den till. :) :) :D

Men om din tolkning av Christer5's inlägg är rätt så kanske en ren mottagare är bättre lämpad? :confused:

73 SM0RVV
 
Skall endast ha den till att lyssna med,finns ju inga nya rena kortvågsmottagare att köpa.

Har en annons på DX radio på köpes en Icom IC R75 en nyare med CE märkning.

Helst vill jag köpa nytt och då kanske jag får gå över till en transceiver fick ett råd idag att
Yaesu FT 450 AT är en bra rigg.

Jag har under en längre tid plågat forumet med mina funderingar om kortvågsmottagare och det är
verkligen många som givit mig bra svar.

Råden är många men jag förstår fullständigt att det är jag själv som måste välja.

Tack alla !!
 
Ah! Sorry! :(
Det var jag som inte la ihop ett och ett mellan trådarna... ;)

Lycka till med ditt val av station!
73 SM0RVV
 
Letar fortfarande efter en IC R 75 men hitills inget napp,har idag ropat in en Icom IC R 72 på Tradera den blev inte så dyr så den blir bra att testa vidare med.

Sedan får jag se vad som kommer att bli i framtiden.

Tack för all råd !
/Christer
 
Back
Top