ICOM IC-706 och scanning 79 MHz

SA7PTR

Well-Known Member
Hej!

Någon som vet om ICOM IC-706 (dvs första versionen) kan scanna 79 MHz NFM? Står lite kryptisk i manualen.

Vad skiljer den första versionen och 706MKIIG?
 
MKIIG har 70cm och högre uteffekt på 2m än MKI. Jag vill minnas att MKIIG har bättre mottagare över huvud taget på VHF. Kommer tyvärr inte ihåg om MKI tar 79MHz, det var ett bra tag sedan jag uppgraderade. Men min MKIIG gör det i alla fall.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Någon MK! har aldrig funnit utan den första hette bara 706.
Den kna lyssna 79 MHz med smal FM 8 eller 16 kHZ bandbredd, lämpligt att välja FMn då de som kör på 79 mHz talar långt från micken och det blir sml FM.
Ställ in i P minnena 79,0125 till 80,0125 MHz, välj sedan 25 kHz TS, och starta scan i VFO mode så rappar den på de två MHz:en .
Skillanderna är många mellan de tre versionerna att det tar fyra A4 ark att beskriva.
Några är att 706 hade mindre högtalare än de följande, 706 hade bandpassfilter för 144 - 146 MHz och var en bra mottgare för amatörbandet, men 60 - 174 MHz hade den oavstämt ingång och är därmed sämre än de två efterföljande som trackar HF steget på VHF.
706 hade bara plats för ett extra filter, och ingen UHF TX, samt abra 10 watt på VHF
 
Någon MK! har aldrig funnit utan den första hette bara 706.
Nej, det är klart, när IC-706 först kom, hade ju branschen ännu inte börjat med modellbeteckningar som MKII, MKIIG, PROII och PROIII, så det kunde man inte ana, att den skulle komma att bli MKI.
 
Last edited:
Jo pryttlar med MKI MKII etc har funnits i alla tider, själv har jag en SET 19 MKII från 40 talet, så systemet med Mark x varianter ahr funnits länge.
Men när 706 byggdes var det nog ingen, varken ute eller inom fabriken som tänkte på eventuell MKII version.
Men nya komponenter nya möjlighter och nya ideer och önskemål kommer hel tiden, och blir ursprunget populärt så kan det bli så där.

Att beskriva skillnanderna är ett stort jobb som jag nog gjort flera ggr men måste leta efter i mina filer.
 
Tack för alla svar! Har precis köpt en 706:a till lagom pris för att kunna köra mobilt, så det blir till att testa. ;-) MKII finns inte många beg, och MKIIG har ökat markant i pris sedan årsskiftet, vilket många försäker dra nytta av på beg.marknaden...
 
Har nu monterat in 706:an i bilen, en V70, och jag är mycket nöjd! Bra mottagning på 79 MHz med avstämt (tillklippt) 2 m spröt, monterat på railens med lastbågefäste från Biltema. Uteffekten på 10 watt på 2 m räcker för mina behov (hittills). Kör även 10 m repeatertrafik. Har även testat kortvåg, 80 m, och det gick också bra, med en AMPRO-80 HF mobilantenn, som verkara var avstämd från fabrik för 3750 kHz, monterat på ett cykelställ på dragkroken.
 
Back
Top