Icom IC-706

Licom

Member
Jag har monterat min 706,a i Bilen. Har en LDG AT 7000 inkopplad till denna. Problemet är att det inte går tuna på radion, varken med eller utan AT inkopplad. Det enda som hörs är en ton, när jag trycker på radions tunerknapp. Ingen lampa som tänds i knappen. Har lusläst i radions manual, men har inte lyckats hitta något där.

Tacksam för svar.

Kanske en dum fråga, men utöver koaxkabel mellan radio och tuner, har du någon annan kabel mellan dessa?

Det brukar vara ytterligare en kabel mellan som låter radion styra tunern (Interface cable tror jag det kallas) på dessa.
På baksidan av radion skall det finnas en platt 4-polig kontakt märkt tuner för detta om jag minns rätt.

De få gånger jag har kört från en 706:a fick man trycka tuner knappen momentant för att aktivera / deaktivera tunern.
när tunern väl är aktiv räcker en tryckning på ett par sekunder för att få fart på tunern.

På VHF / UHF har knappen visst en annan funktion. Du får konsultera manualen.

Jag har interfacekabel mellan radion och tunern. Problemet är att tunerknappen på radion verkar vara inaktiv. Det är delad installation, så frontpanelen fram o radiodelen i skuffen. Tänkte plocka ur riggen o prova den i schacket. Vad jag vet så har tuning på radion fungerat tidigare.

Jag har monterat min 706,a i Bilen. Har en LDG AT 7000 inkopplad till denna. Problemet är att det inte går tuna på radion, varken med eller utan AT inkopplad. Det enda som hörs är en ton, när jag trycker på radions tunerknapp. Ingen lampa som tänds i knappen. Har lusläst i radions manual, men har inte lyckats hitta något där.

Tacksam för svar.

- Jag kör 706 och LDG IT 100 i delat montage, remote via internet. Går mycket bra.
Har du rätt styrkabel? Har du möjligtvis skada på Icoms separationskabel?

Kanske tråden nedan kan vara till hjälp.

Yahoo! Groups

Det måste ha hänt något i själva radion. Jag får högt SWR-värde o dålig uteffekt, på alla band. För tillfället har jag riggen i schacket. Det går helt enkelt inte att tuna i radion.Tänkte prova att koppla in en manuell extern tuner, typ Zetagi 535.
Är det någon som haft liknande problem ?

Det måste ha hänt något i själva radion. Jag får högt SWR-värde o dålig uteffekt, på alla band. För tillfället har jag riggen i schacket. Det går helt enkelt inte att tuna i radion.Tänkte prova att koppla in en manuell extern tuner, typ Zetagi 535.
Är det någon som haft liknande problem ?

- Nej.
Vad kör du mot för konstlast?

Jag minns ett liknande problem jag haft på en 706. Minns dock inte om alla band var involverade då det var ca 10 år sedan jag mekade med detta.

För att utröna om det är fel på 706an eller inte.
Prova mot en konstlast 50 ohm. Då ska du ha SWR 1:1 och full uteffekt.
Har du högt SWR med konstlast sätt en avstämmare mellan konstlast och 706. Kan du nu stämma av till nära 1:1 men får samtidigt låg uteffekt är det troligen fel i filterdelen. Högst troligt någon switch-diod, små rackare med tre ben om jag inte minns fel.

Göran

Tack ! För alla svar. Nu kör jag via min manuella tuner Zetagi 535. Har inga problem att stämma av min G5Rv. SWR 1:1.Jag får ut full effekt ur radion nu. Det är bara det att jag inte kan använda radion mobilt, pga. att det inte går att använda en autotuner till radion. Återstår att komma underfund med vad som är fel i radions tuner -funktion. Det lyser ingen lampa i tunerknappen på radion.Det enda som hörs är en svag ton i radion.

Back