Icom IC-7100 TX-problem

SA6AMA

Member
Hej på er radiogurus.
Jag är ägare av en Icom IC-7100 som varit i min ägo i drygt ett år, kanske 2 om jag tänker efter. Radion är köpt begagnad och har fungerat tillfredställande till min blygsamma användning fram tills nu. Nu när jag sitter här med problemet och tänker tillbaka så har den nog inte fungerat som ingenjörerna på Icom föreställt sig men problemen jag haft har jag konsekvent skyllt på min antenn...fram tills sent inatt när jag äntligen plöjt igenom blockschemat och en drös med youtub-klipp.

Problemet och historiken
När radion anlände till mig och jag glatt kopplade upp den hemma och provkörde så insåg jag ganska snart att det finns ingen uteffekt alls någonstans på något band eller mode. Då jag är en människa som utgår från att andra är som mig så vill man ju inte tro att man precis köpt något trasigt. Säljaren har ju intygat att maskinen fungerade fram tills han gjorde en factory reset och packade maskinen. Det är ju en del mjukvara i radion och sånt kan ju bugga, jag provade helt enkelt att nedgradera firmware och sedan uppdatera igen och vips så hade jag uteffekt där det borde finnas på mitt kommando. Radion monterades i en låda som i sin tur placerades i min bil. På bilen finns det även en Barrett 910 autotune antenn för HF-banden (Syns längst fram på bilen).upload_2020-5-2_15-48-29.jpeg

Denna kombination har fungerat fint men lite då och då så har kombinationen vägrat att tuna. Problemet har självläkt när man startat om radion vilket har fått mig att tro att det handlat om att autotune enheten inte följt instruktion, det är ju ändå en vansinnigt elak miljö för radioutrustning. För några veckor sedan så var problemet konsekvent, antennen tunade aldrig. Jag plockade ur radion från bilen och kopplade upp den hemma istället och först nu så trillade polletten ner igen, jag har ju ingen uteffekt alls någonstans på något band eller mode. De inbyggda mätarna gör ett litet ryckande men inte mer. Provade med 2meter och 70cm bandet mot en handapparat och på så korta avstånd så fungerar det, det finns alltså ytterst lite effekt ut. Det finns 2st antennkontakter och där med 2st effektförstärkare och jag har väldigt svårt att tro att båda dessa har sagt upp sig. När jag trycker på PTT så hör jag hur relät för Sändning/mottagning slår om. Arbetshypotesen är altså att det måste vara något som är gemensamt för alla band vid sändning och skiljt från mottagningsläget som klappat ihop. Mottagningen fungerar alldeles utmärkt på samtliga band.
En titt i blockschemat ger (Orange är TX och Grön RX):
upload_2020-5-2_16-7-8.jpeg
upload_2020-5-2_16-7-43.jpeg

Den översta bilden visar PA kortet och det nedre visar Main kortet.
Med tidigare resonemang om att det är osannolikt att båda slutsteg brunnit sammtidigt bör altså felet finnas i drivstegen högst upp till vänster på PA bilden är min slutsats, alternativt första förstärkarsteget längst upp till höger på Main bilden. Jag har inga instrument att verifiera mina tankar med. De finaste instrumenten jag äger är spett och slägga, vansinnigt effektiva verktyg men dom passar inte här. Jag har svårt att tro att jag är ensam i världen om mina problem så jag anlitade google. Jag hittade ett 50minuter långt youtubeklipp
Där samma symptom som jag har åtgärdas. Jag vill ju gärna verifiera att mitt problem är helt identiskt och först när det är gjort byta komponenten. Vart vänder man sig för hjälp med detta? Det ska tilläggas att jag är en snål fan så jag vill ju såklart att det är relativt billigt också. Vad säger ni gurus, håller mitt resonomang och kan jag helt sonika utgå från att jag och youtubeklippet har samma problem. Kan jag verifiera på något sätt med enkla instrument i hemmet och iså fall vilka. Gubben i klippet är ju knappast amatör utan mer ett fullblodsproffs. Komponenten är sjukligt liten, min finaste lödspets känns som en stenbumling och jag är inte tillräckligt erfaren med dessa små komponenter för att våga själv.

Niklas SA6AMA
 
Hej Niklas
Det finns ju lite olika komponenter som kan vara boven i dramat, jag laddade ner service-manualen och kollade lite.
Det finns en hel del halvledare som är gemensamma för alla band som jag skulle kolla, Q251, Q101, Q102 och IC3021.
Du behöver kolla hur stark signal du efter varje steg och framför allt efter IC3021 som är svår att mäta om den är hel men det kan du göra med trissorna som är MosFet trissor om jag inte ser fel.
Har du inte möjlighet att kolla vilken effekt du har efter varje amp-steg så börja med att mäta om trissorna är hela och att du har rätt drivspänning till dem och även till IC3021.
När jag tittar på schemat så ser det ut som IC3021 sitter på Mainunit och de andra på PA-kortet.
Det som talar emot att det är någon av de som lämnat jordelivet är att det funkar ibland, kolla drivspänningarna till de olika komponenterna men eftersom du har en uteffekt om än liten så borde det gå hyfsat lätt att hitta.
Ta det för vad det är då jag inte har haft det som min profession men vi får se om FPD ser detta som har björnkoll.
73 de Sm6POP - Anders
 
IC-7100 är efter min tid med ICOM.
Jag har heller inte ens sett en, långt mindre har jag studerat schemat.
Men att både VHF UHF skutsteget och HF slutsteget skulle vara trasigt är inte rimligt.
Desutom är det minst förekommande att just slutsteg går sönder. (sånt hände på 70 talet)
Att programvara skulle vara instabil låter heller inte rimligt, jag brukar skoja med att säga att vi har inte en microsoft-produkt här.
Men visst, efter min tid med ICOM så kan ju programvarorna vara mer stabila...

En sådan här radio har vissa steg som är gemensamma för HF VHF och UHF, som Anders nämner.
Något av de tidiga stegen stänger av möjligheten att sända på frekvenser som inte är amatörband. Någon mute signal skall gå att finna.
Är radion "öppnad" för att kunna sända på allt så finns förstås ingen mute av frekvenser som inte är amatörradio.

Jag skulle börja med att se om den drar ström vid sändningsförsök, MOS transistorer i slutsteg, är vanliga sedan 15 år och de drar rätt hög BIAS.
Sätt en ampere mätare på DC-sladden.
Så vid Ptt utan att effekt kommer ut, skall du ha en ström på kanske 3 A, på HF - UHF.
Sänd sedan och byt till ett trafiskätt som skall ge bärvåg, FM eller RTTY, är det samma ström vid PTT då?
I så fall finns ingen drivning från tidigare steg.
Ökar strömmen, kanske det ändå försöker komma ut effekt, men samma sak igen, knappast fel mellan båda slutsteg på HF till UHF och till antennjackarna.

Jag vill nog mena att de transisorer som Anders nämnde kan vara periodiska fel i.
Dvs de steg som är en bredbandig stärkare från HF till UHF.
Såna transistorer kan glappa, och det verkar ju ändpå som den sänder när den vill men allt mer sällan.
Så då blir det att mäta omkring dessa steg med voltmeter.
Med hjålp av schemat kan man se vilka spänningar som kan vara rimliga, och likspänningsmätningar kommer man en bra bit med.

Man kan även löda en liten trådbit som antenn vid de tidiga stegen som är gemensamma för HF - UHF och lyssna i en annan mottagare.
Flytta sen antenntrådstumpen mellan gate och ut på dessa steg och se om signaln blir starkare.
Vid HF är det då lämpligt at lyssna på en hög frekvens 28 - 50 MHz, då de låga HF har svag räckvidd med en sån stump.

Förmodligen handlar det om halvsmå, (5 x 7 mm) ytmonterade på kylyta på eller under kretskortet, medeleffektransistorer som kan vara kluriga att löda loss.
Men det skall kunna gå med enkla medel att ringa in felet.

Var man kan få hjälp är förstås en bra fråga.
Vi lever i en annan värld än när jag jobbade med reparationer.
Och en amatörradiostation i den här prisklssen är nog mer eller mindre som en TV, frys, kyl, tvättmaskin eller motsvarande, går den sönder gäller återvinningen och man köper en ny.

Kylspray, ja att köpa en burk är nog en god investering. Genom att kyla de steg vi talat om kanske man kan hitta en transistor som är internt glapp.


Nägra hufvudregler:
Laga inte något som fungerar.
Byt inte komponenter på måfå
Tro inte på myter och tro, att veta är att veta.
Skall du ändå byta något, använde inte en uppvärmd spik att löda med, risken att förstöra är mycket stor. (läs använde riktiga verktyg)
Se till att verkligen veta hur man gör.
Jag har sett större förödelser än man någonsin kan tänka sig vid reparationsförsök.



Vad gäller You Tube så är jag personligen totalt allergisk, vägrar att titta på skiten oavsett.

De
Roy SM4FPD
 
Tack för tips båda 2.
Jag mätte enligt Roys instruktioner och får samma ström vid sändning på SSB som FM dvs 3,5A på HF-banden och 2,5A vid VHF/UHF. Nästa steg blir att mäta drivspänningar, behöver få hem några mindre mätprober och ett schyst förstoringsglas innan det sker bara. Mina ögon börjar tydligen bli gamla.

Niklas SA6AMA
 
Jo synen kan bli sämre när man blir över 80.....
Bra med ordentligt ljus oxo, en skaplig LED ficklampa är inte fel att punktbelysa med.

Du får 3,5 A resp 2,5 A viket då lär betyda att radion får BIAS och att slutransistorerna är DC-mässigt hela.
Möjligen matas BIAS om radion skall kunna sända, dvs om du försöäker sända på en frekvens där den inte skall kunna sända så blir det heller ingen BIAS.
Därmed bör vi kunna utesluta mjukvaran som felet.

Häftig bil du har!!!!
Är det ett taktält som du kan bo i?


SM4FPD
 
Hej igen.
Det är ju som Roy säger med biasen och även på den sista drivaren med den strömmen gissar jag. Den är lätt att byta, en vanlig TO-220 kapsel ser det ut som. Sitter själv och byter drivare i en IC-7400 som är lite av den typen Roy skrev om tidigare. Sourcen på de sitter mitt under trissorna och var lödda på en kylplåt under kretskortet, krävde en hel del värme och koll på läget. De andra drivarna i din radio är vanliga små ytmonterade så de går lätt att byta med rätt utrustning och stadig hand och det gäller även drivkretsen på det andra kortet. Kanske börja med spänningarna på bilden jag bifogar och trissorna kan du ju mäta på plats, det blir ju inte en fullödig koll på dem men du kan åtminstone se om det är kortis eller avbrott i dem.
73 //Anders

ic-7100-1.jpg
 
Back
Top