Icom Ic-71e

SM4WII

Well-Known Member
Jag fick frågan av ett dödsbo ifall jag ville köpa en IC-71E som fanns stående. Finns även med ett par ICOM-hörlurar. Frågan är vad betingar en sådan mottagare för värde idag? Är det något att ha eller funkar den bättre som bokstöd?

Tacksam för svar, SM4WII Kristoffer.

Skall egentligen inte uttala mig då detta är FPD:s bord. Men jag tror att den har samma fina mottagare som IC-751 har. Och den duger till mer än bokstöd! Värdet har jag ingen aning om dock. Sök runt lite och se om du kan hitta någon som är till salu. Då kan du få en uppfattning.

Du nenar nog IC-R71E.
En kottgare som likanr mottgaren i en IC-751A.
Dvs en mycekt bra mottgare prestnadamässigt.
IC-R71e kom till världen c:a 1984, efter sin föregångare IC-R70.
Det kan sitta olika filter i den, som då bestämmer en del av dess värde.
Mottagaren såldes för yrkesbruk i stora antal och som sagt mycket bra mottagare.
Vad den betingar idag är en bra fråga, vore det en TV så gäller containerna, liksom om det vore en dator.
Om den funkar, och ser skaplig ut borde den dock vara väl värd ett par skjortor, (2kkr).
Är den repig dammig skitig och skruvad så kanske en femhundring.

Du bör i alla fall provköra den, och kanske öppna och se vilka fitler som finns, har för kiga tt ett tillbehör var FM kort.
Det såldes en del med tredje parts PLL AM kort.
Samt några med tredje parts AM filter på 4 kHz kristallfilter.

behvöer den renoveras är det ett jobb för den som vet vad han gör och får då en utmärkt RX

de
Roy
SRSAB

"Ännu vet ingen hur gammal en IC- R71 kan bli"

Mottagaren såldes för yrkesbruk i stora antal och som sagt mycket bra mottagare.

De 7 st IC-R71E som Roy sålde till min arbetsplats 1984 är fortfarande igång efter snart
25 års kontinuerlig drift.

Några elektrolyter och trimkondensatorer har fått bytas, men likt Duracellkaninen bara går och går de.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Däremot finns det exempel på de som är sönderskruvade.
Visst är det kula tt trimma och skriva det är ju en del av radiohobbyn.
Men det kan gå bättre att trimma ok man vet vad man gör.
Ja R71 var och är en höjdare.
de
Roy

Kollade i apparaten. Den har inga optioner installerade ser jag.
Hör en drivande ton på låga frekvenser på den. Är även något slags brus i förstärkaren när brusspärren är av om man har lite volym på. Vad tror ni? Vad skall man ge för en sådan?

Last edited:
Ja SM4WII du verkar ju inte ha fått klart för dig om den funkar övehuvudtaget? Brusar ja ok, men om man ansluter en antenn?
Ang RAM unit med backupbatteri, så har jag kvar programmeringsdosan, så det är bara att skicka mig RAM kortet för batteribyte. (100kr) Men genom att mäta spänningen kan na bedöma saken, 3,00 Volt är gränsen, under 3,00 V och du har fem år på dig, över 3,00 Volt och den bör funka i minst tio år till.

Huvudproblemet med RAM kortet är lödningar. Då kortet sitter nedtryckt på stift blir det tryck på lödningarna och med tiden åldras dessa. Batteribyte omlödning och omprogrammering är lösningen inför tio år framåt.

Displayen är det inga problem med, däremot kan kondingar i likspänningsomvandlarens utgång för -5 Volt bli dåliga och det blir ripple. bara att byta tre lytar. Inget problem.

Ljudet, ja vad är det egentligen för fel på det? Har aldrig fått klart för mig vad den myten kommer ifrån.
Är det för mörkt ljud? För ljust ljud, resonanser i högtalaren? Annan distorsion, ingen har kunnat svara på detta genom tiderna.

Däremot kan man genom att ändra motkopplingen på LF steget sänka dessa förstärkning och få bort det svaga brus, (hiss noise) som hörs svagt när volkontrollen är nerdragen.

Givetvis skall man inte bedöma ljudet förrän man eliminerat högtalarens egenskaper, dvs med yttre sådan.

Har du möjlighet att meka lite SM4WII så har du en fin mottagare för en måttlig peng. Visst är det dock en liten chansning beroende på vad som kan vara gjort.

Tänk på att idag skulle en sådan mottgare med omvandlat penningvärde idag skulle betinga över 60 000 kr.

de
Roysan ÄssÄmFyraFotPeDahl

Jodå, visst funkar radion. Har lyssnat med den på alla band. Det var då jag upptäckte det där ljudet på lång- och mellavåg. Det finns kvar även då antennen tas bort och driver hit och dit i frekvens.

Ok du har ljud i mottgaren utan antenn.
Gisar att någon spänningstab självsvänger.
Sätt i en sladdbit som antenn och sniffa med den inne i mottgaren.
Byt avkopplingar före och efter stababr som 7805, 7808 etc finns sådan på de flesta kort.
Har du ett oscilloskop syns det fint om det är bus på någon spänning.
Man kan äen leta efter missfärgade kondinagr, de skall ju vara ljusblå, mne blir dom bnruknaktiga har de gått varma och bör bytas, jag menar kondinagr före och efter nämnda stabbar.
På Display unit byter du kondingar för utgående -5Volt och inkommande 13,8 volt

Sen bör app vara som ny.

De
Roy

Aha, tackar för informationen. Kan nog bli köp ändå då :)
En bra sak man kan göra om man ändå gör sig besväret att byta kondingarna är att sätta ungefär 100nF keramisk ytmonterad kondensator mellan benen på undersidan så slipper man varmgången.

Back