Ja SM4WII du verkar ju inte ha fått klart för dig om den funkar övehuvudtaget? Brusar ja ok, men om man ansluter en antenn?
Ang RAM unit med backupbatteri, så har jag kvar programmeringsdosan, så det är bara att skicka mig RAM kortet för batteribyte. (100kr) Men genom att mäta spänningen kan na bedöma saken, 3,00 Volt är gränsen, under 3,00 V och du har fem år på dig, över 3,00 Volt och den bör funka i minst tio år till.
Huvudproblemet med RAM kortet är lödningar. Då kortet sitter nedtryckt på stift blir det tryck på lödningarna och med tiden åldras dessa. Batteribyte omlödning och omprogrammering är lösningen inför tio år framåt.
Displayen är det inga problem med, däremot kan kondingar i likspänningsomvandlarens utgång för -5 Volt bli dåliga och det blir ripple. bara att byta tre lytar. Inget problem.
Ljudet, ja vad är det egentligen för fel på det? Har aldrig fått klart för mig vad den myten kommer ifrån.
Är det för mörkt ljud? För ljust ljud, resonanser i högtalaren? Annan distorsion, ingen har kunnat svara på detta genom tiderna.
Däremot kan man genom att ändra motkopplingen på LF steget sänka dessa förstärkning och få bort det svaga brus, (hiss noise) som hörs svagt när volkontrollen är nerdragen.
Givetvis skall man inte bedöma ljudet förrän man eliminerat högtalarens egenskaper, dvs med yttre sådan.
Har du möjlighet att meka lite SM4WII så har du en fin mottagare för en måttlig peng. Visst är det dock en liten chansning beroende på vad som kan vara gjort.
Tänk på att idag skulle en sådan mottgare med omvandlat penningvärde idag skulle betinga över 60 000 kr.
de
Roysan ÄssÄmFyraFotPeDahl