Icom IC-7200 kinesisk handmikrofon

sm0kfr

Well-Known Member
Hej forum!
Till Roy SM6FPD huvudsakligen.
Har en IC-7200 som jag har använt de senaste dagarna huvudsakligen på SSB. Den är ny. Kört ca. 3 QSO:n.
Apparaten är ju enastående i sitt slag.
Emellertid har jag två morgnar i rad fått dåliga rapporter på SSB. Audion uppfattas som "muffled", som om man har lagt en filt över mikrofonelementet. Jag har gått in på webben och det finns ju moddar tydligen. Detta tycks gälla den kinesiska versionen av HM-36 handmikrofon inte den japanska. Förklaringen kan kanske vara att de kinesiska rösterna är ljusare en våra. Det är min förklaring. Jag kan ha fel.
Jag har försökt att använda de breda filterinställningarna men det hjälper inte saken. Eftersom det tydligen finns flera rapporter om detta problem så anser jag att problemet nog ligger i mikrofonen.
Så vad kan man göra? Jag vill ju inte gå in och pilla i min nya fina apparat och göra garantin ogiltig.
Tacksam för respons.
MVH
de SM0KFR
op
Ulf

Ja gör modifieringen av mikrofonen Ulf!. Riggen skall INTE byggas om
Alla mikrofoner låte olika liksom alla våra röster.
Att HM-36 låter annorlunda efter att den tillverkars i Kina beror nog knappst på rösterna, kineserna har nog inte lagt ner arbete på att höra hur den låter, utan dt är en brist på specifiktioner från beställaren. Ett misstag i arbetet att lämna ut detta jobbet. Men läser man spec på eleketkapslar så är de mycket lika, 20 - 20 000 Hz +- 2 dB eller så. Så då är det väl bara att bygga.... Vi måste ha klart för oss att det handlar om att spara några kronor per mikrofon på den nivån.
En ny variant av HM-36 lär vara på gång.

Förr kostade mikrofoner vansiningt mycket pengar. Jga mnns hur na dreglade öve Bejokens sortiment v USA mickr, helt ouppnåelig i pris.
Att labba med mikrofoner är något som radioamatörer gjort i alla tider, med det lilla frekvensområdet 200 - 2700 Hz C:a som vi tillgodogör oss med mycket skparpa filter som ett SSB filter utgär, låter röster och olika mikrofoner väldigt olika. Det är därmed ett tacksamt experimentområde.
Musikknuttarna som labbar med flera tusenkronorsmikrofoner gör samma sak, trots att de har mikar om täcker 50 - 20 000 Hz....Men då är skillanderna små.

De
Roy

Tack skall du ha Roy för input. Modden är gjord. Vi skall höra imorgon bitti hur det gått. Postar ett svar till dej här Roy.
Tack också till SE5X (har aldrig sett ett sånt prefix, hi, hi).
Slutligen vill jag säga "ett great forum". Tänk om vida världen hade fungerat likadant.
73 till er alla och en god fortsättniong på det nya året.

Modifiering gjord

Hej Roy!
Modifieringen gjord. Rapporten morse var att jag låter kristallklart, en utmärkt modulering. Diskanten är drastiskt förbättrad. Jag har skickat Lennarts länk till en del i Småland som köpt riggen. Jag hoppas att du inte har något emot det Lennart?
Passar på att tacka Lennart igen för en fin mod med utmärkta bifogade fotografier.
Jag plockade bort filtproppen framför elementet men måste då dra ner mik.förstärkningen speciellt om jag använder kompressorn.
Jag är helnöjd med apparaten nu. It´s a keeper.
Som sagt, har jag stoppat foten i munnen får jag väl ta ut den. Värre är det inte.
73
SM0KFR
Ulf

Back