Icom ic-7200

SM5XUN

░░░░░░░
Jag såg nu att SRS har fått upp ett tänkt pris på riggen, så jag kikade mer på specifikationerna...
Som jag ser det är det en mer ruggad version av IC-718 med IF-DSP och 50MHz, inget annat direkt som skiljer (har jag missat nånting avgörande kanske?), hade radion haft en inbyggd ATU så hade jag beställt en direkt, då hade den varit helt underbar till portabelkörning ;)

Anledningen till att den inte har inbyggd AT är att det inte får plats.
Men många säger att det visst finns små riggar på 100 watt med inbyggd AT.
Det är sant, men dessa har en AT som har ett mycket snävt avstämmningsområde, dvs de klarar inte stege, lw, eller någon typ av antennexperiment. De går ofta sönder om det experimenteras med portabelantenner.
Dessutom är det en kostnadsfråga.
En rig som man kan tänkas ta med ut för exvis portabelbruk, är IC-703, 10 watt och den har en AT som klarar allt, till och med den bekanta järnsängen, eller ett elstängsel. Dvs med den effekten är det möjlight att göra en AT som klarar det folk vill ha.

En AH-4 gör saken men är nästan lika stor som hela radion. Och den skulle ju inte få plats inne i IC-7200.

Då säger många att det borde räcka med en enklare inbyggd tuner som bara klarar att finastämma dipoler och Yagis, liksom de störrer iggarna. Men i praktiken är det väldigt svårt att veta vaad man försöker få sin AT att stämma av.

Jag vet hur det funkar då jag varje vecka har minst tio fall där man vill ha hjälp med uppbrunna AT i alla tänkbara fabrikat.
Själv är jag lättad att man inte försökte pressa in en AT på 100 watt i en rig som kan tänkas bli portabel. Det finns trots allt naturlagar att övetrvinna.

Till en IC-7200 rekommenderas en AH-4 eller ett hembygge, då kan man köra alla tänkbara antenner som kan förekomma vid of road amatörradio.

Att likna IC-7200 med IC-718 är väl kanske möjligt bara på prislappen. eller till vilken målkategori man vänder sig till.
IC-718 är en rig med vanlig MF kristallfilter etc. en närmast analog rig
IC-7200 liknar nog mer en IC-7000, elelr torebror IC-756PROall, då större delen av mottagaren är en DSP. Vi kan med filterfabrik skapa filter i alal mode etc.
Liknar vi den vid IC-F7000 är likheterna förutom användarintefacet, större.
IC-F7000 är en proffs HF station som funnits några år, en system HF med selcall.

OK ICOM har AT-180 den kanske skulle få plats i en IC-7200, men samma igen den är avsedd för finastämmning av koaxmatade antenner. en brinner dock inte för antennexperiment, mne klarar inte et man får upp på en bergstopp, (SOTA).

Hembygge av AT tycker jag skulle föranleda en egen tråd i det här forumet, det är trevliga byggen som de flesta kalrar och mycket givande at bygga.
Dessutom skulle egenbygge medverka till att kunskapen i ämnet skulle höjas.

Det var en inbyggt ATU såsom till exempel Kenwoods TS-480AT som jag avsåg, gjord för de allra enklaste antennerna inom 20-150ohm.

Det är som du skriver, en definitiv skillnad på tuner o tuner, de inbyggda brukar palla upp till SWR 3:1 (150 ohm) och är vad jag själv brukar kalla "koaxtuner" även de kommersiella lösa anpassningsenheterna såsom LDG AT-7000 sorterar in under den kategorin med sitt begränsade område på 4-800 ohm vilket får anses i sammanhanget som ganska bra med tanke på dess användningsområde, tillsammans med en unun på säg 4:1 så får vi en respektabel antenntuner.
Själv nyttjar jag ofta min MFJ 929 med en 9:1 unun efter några meter koax.

De '"riktiga" antennanpassningsenheterna för "random wire" har ett område på exempelvis 0.2-6000 ohm vilket ger ett enormt område och därigenom möjlighet att stämma av det mesta, vad man måste betänka här är den väldigt höga spänning som förekommer på utgångsterminalen speciellt vid korta spröt-/trådantenner!
Ett bra exempel där som jag själv nyttjar ibland är SG-237

Alla radioamatörer verkar ju känna någon som stämt av en järnsäng (detta måste vara på den tiden som alla hade en järnsäng..) själv föredrar jag att stämma av saker som åtminstone liknar antenner och kan stråla hjälpligt fritt.. :p

Det kanske var orättvist att jämföra IC-7200 med IC-718, men med mina ögon så låg dom bra till för en jämförelse, IC-718 är på väg ut och det måste ju komma en rigg som tar över i budgetsegmentet och som dessutom är lite "tuff" och då är ju IC-7200 helt rätt ;) för det är väl ingen ytterligare ny mindre rigg på gång än, Roy??

Last edited:
Jo visst finns det nya riggar på gång. det vore väl tjänstefel om inte företaget har nya produkter på gång. Dock är det just nu ingen som är officiell, eller ens på gång att bli det. Jag talar givetvis om apparater som är i tankestadiet och kanske en bit till. Att jag svarade så är för att jag inte skulle säga det om det vore något som snart blir officiellt, och att vara lite ironisk mot en dum fråga.... (ta inte illa upp) ICOM har alltid ett antal projekt på gång, av dessa projekt blir kanske 10 procent verklighet. Givetvis är det hemligt under utvecklingsarbetet, och under arbetets gång kan ett projekt ändra inriktning.

Ja detta med järnsängen vet jag inte vad det kommer ifrån, det låter roligt, men är konstigt när en nybörjare hör utrycket. Men i sista QST var det någon som stämde av två pesienner i två fönster som satt bredvid varandra, han klämde in krokodilklämmor på den översta listen i persiennen. Man har sett de som stämmer av två bilar balanserat, två falukorvar går visst oxo att köra HF på, dock ändrar sig impdansen runt i smith diagrammet altefterssom den blir varm och god. Ja det finns till och med de som kör FD4 som antenn.

Ang antenner och antennexperiment och AT, så är det bara att säga att det kan uppstå höga spänningar, överslag och fenomen, som gör att det finns minsta möjliga storlek som är mer eller mindre naturlagar.

Apropå antenner och järnsängar kunde man förr hitta uttjänta sådana i var och varannan skogsbacke. Ramen var oftast gjord av vinkeljärn av höghållfast stål. I min fackverksmast som jag skruvade ihop 1967 sitter åtskilliga järnsängar upphittade i skogarna i västra Stockholm. Så jag sänder verkligen på flera (fd) järnsängar på 80 och 160m där jag matar tornet.
http://web.telia.com/~u38602224/

Men hur katten kan det ligga järnsängar i skogen?
Nu är SM5KI på "ring P1"..... kl 0943
En parantes bara.....
Inte katten har jag hittat järnsängar i skogen... det finns inga i min skogstrakt.
men är det inte en massa hål för fjädrarna på vinkeljärnen, ja man kan väl säga att du är lite av en arkeolog då SM0BRF som hittar historiens gamlaa järnsängar. Hoppas bara att de inte skall lämnas in till rikantikvaarieämbetet, mne det blir väl först om 100 år....
Så då finns det kanske en bakgrund till den här sägen om att stämma av en järnsäng.
Jag vet att jag sparade fjädrar från nån järnsäng som låg i en container en gång, men de var för korta och hårda för antenner.
Ett mycket kul inlägg SM0BRF !!!!

Här är hemsidan till riksantikvariearieämbetet där kan man då söka på fornminne i sin trakt och eventuellt hitta fler järnsängar: Start - Riksantikvarieämbetet

Last edited:
Samma tavla som med ic-718

AJA baja ICOM,missa FM igen

Fråga till dig Roy, om du fått någon info på om man kommer
att rätta till det i nästa programuppdatering till riggen ?

För till skillnad från IC-718 så ligger väl detta i mjukvara nu väl ?

Finns det förresten några testresultat och jämförelser på ip2 och
ip3 och sådant att ta del utav?

73 de Kenneth.

Back