Det var en inbyggt ATU såsom till exempel Kenwoods TS-480AT som jag avsåg, gjord för de allra enklaste antennerna inom 20-150ohm.
Det är som du skriver, en definitiv skillnad på tuner o tuner, de inbyggda brukar palla upp till SWR 3:1 (150 ohm) och är vad jag själv brukar kalla "koaxtuner" även de kommersiella lösa anpassningsenheterna såsom LDG AT-7000 sorterar in under den kategorin med sitt begränsade område på 4-800 ohm vilket får anses i sammanhanget som ganska bra med tanke på dess användningsområde, tillsammans med en unun på säg 4:1 så får vi en respektabel antenntuner.
Själv nyttjar jag ofta min MFJ 929 med en 9:1 unun efter några meter koax.
De '"riktiga" antennanpassningsenheterna för "random wire" har ett område på exempelvis 0.2-6000 ohm vilket ger ett enormt område och därigenom möjlighet att stämma av det mesta, vad man måste betänka här är den väldigt höga spänning som förekommer på utgångsterminalen speciellt vid korta spröt-/trådantenner!
Ett bra exempel där som jag själv nyttjar ibland är SG-237
Alla radioamatörer verkar ju känna någon som stämt av en järnsäng (detta måste vara på den tiden som alla hade en järnsäng..) själv föredrar jag att stämma av saker som åtminstone liknar antenner och kan stråla hjälpligt fritt..
Det kanske var orättvist att jämföra IC-7200 med IC-718, men med mina ögon så låg dom bra till för en jämförelse, IC-718 är på väg ut och det måste ju komma en rigg som tar över i budgetsegmentet och som dessutom är lite "tuff" och då är ju IC-7200 helt rätt
för det är väl ingen ytterligare ny mindre rigg på gång än, Roy??