Bernt SM6EVE
Well-Known Member
Hej - fick min IC-7200 för någon vecka sedan. Spännande, sist jag köpte nytt var 1983... Någon som köpt likadan rig och vill utbyta första erfarenheter av den?
73 Bernt
73 Bernt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej Bernt! Vad tycker du om din Ic 7200, vad hade du innan du köpte den? Hur står den sig i jämförelse tycker du?
Mvh. Roger
Lustigt att ännu en rigg som måste modifieras innan leverans släpps. Hinner de inte provköra modellerna de släpper ens, kan man undra?
huvusaken är ATT missarna i konstruktion går att åtgärda.
--Hej - ja, det var dåligt. Och Mekonomen som värvar kunder från märkesverkstäderna genom TV-reklam.Det är nog som RNA säger, själv försökte jag reklamera ett par bromsbelägg jag köpte från Mekonomen, hade till och med mig resterna, de lossnade efter ett par hundra meter. Men de ville inte ha mig som fortsatt kund tydligen. de slapp och jag köper mina bromsbelägg på annat ställe där de lämnar garanti.
.
Faller inte bedrägeriförsök under allmänt åtal? Sedan är det givetvis lätt föreställa sig vilken illasinnad skogsbrandsartad ryktesspridning ett åtal skulle kunna leda till, men jag hoppas verkligen att du stämmer i bäcken! Usch, det är så man skäms!Jag skrev att i min enfald tror jag att god och snabb service kan löna sig, men i verkligheten försöker man lura oss som alltid. Det är en otrolig fantasi när det gäller att bedra SRS. Något vi kanske får läsa i mina memoarer..... Vi exvis finna att man försöker byta serienummer, höljen och typskyltar för att få gratis service, och modifiering på grejer köpta i andra länder. Så trots enfalden att hjälpa våra kunder luras man på skortan
Håller med RNA " lustigt att det fortfarande finns.... som måste modifieras"
Ja det är skit att aldrig männsikan kan lära sig att göra en sak som är perfekt från början, och som håller i oändlighet, och som aldrig går sönder.
Att en amatörradiostation har en LF del för lurarna som har LF detektering är helt oförsvarbart. Jag tror det är en fråga om att man konstruerat på ett visst vis, fått fram protyper etc, men sen har man snyggat till kretskortlayouten och misslyckats med jorden och ströinduktanser. detta borde ju ha visat sig vid EMC testen, dvs immunitetstesten, men nivån behöver vara lite högre än vid en sådan test för att avslöja saken. Som tur är blev det en modifiering som är 100%. Något som vid andra produkter kan ta år för tillverkaren att inse, och då har garantin gått ut.....
Det håller jag med om, men det är nog lättare sagt än gjort. Hur gör man ett representativt urval av tillräckligt intensivt aktiva HAMs och hur vidmakthåller man deras intresse att agera "testpiloter"? Det är ju erfarenhet som gör även provarmästaren.Jag tror de allra flesta fel skulle upptäckas om apparaterna testades praktiskt av riktiga HAMs med olika intresseinriktning.
Det håller jag med om, men det är nog lättare sagt än gjort. Hur gör man ett representativt urval av tillräckligt intensivt aktiva HAMs och hur vidmakthåller man deras intresse att agera "testpiloter"? Det är ju erfarenhet som gör även provarmästaren.
Slutligen är den provtid som kan ställas till förfogande väldigt begränsad, och många ryggar säkert tillbaka inför testuppgiften redan av det skälet. En snäv deadline verkar alltid avskräckande, och tänk om man ändå inte hittar generalfelet ...
/ Göstha
Jo, nog fuskas och snålas det med konstruktioner inom många branscher.
Och det kan bero på tendensen att ersätta tekniker med ekonomer i teknikföretagens ledning, vilket i sin tur framtvingats av giriga aktieägare, som nervöst byter investeringsobjekt så fort avkastningen understiger 4 x den normala bankräntan.Ja det jag har sett i mitt yrkesliv får mig att tycka att yrkesstolthet har ersatts med kvartalsrapporter.