Icom IC-725/726

SM6VRL

Well-Known Member
Jag gillar recycling, återanvändning av gamla gärna utrangerade saker. Alltid gjort och således 30 år innan det blev på modet.
Återanvända saker som redan finns i huset. Springa på loppis och dra hem gamla saker därifrån blir inte samma sak…även om de är till skänks.

Min Icom IC-726’a blir tyst ifall man slår över på narrow cw. Det saknas smalt filter på platsen för det alltså.
Jag kan inte cw och är inte intresserad av att lära mej det ’nya språket’ som det isf innebär heller. Lära mej bättre engelska vore isf mkt bättre att lägga den energin på.
Trots detta så stannar jag gärna till med vfo’n när jag stöter på pipandet på banden. Jag förstår inte ett smack men ändå är det ngt…lite spännande med det. Slår över på ett par andra antenner och jämför signal/brusförhållanden…likadant som jag gör på alla andra moden också för den delen.
Min andra nästan likadana radio, IC-725 har ngt slags cw-filter i sej. Jag bedömer det göra ett gott jobb.
Det är retfullt att 726’an dör ifall man slår över på Narrow cw.

Ifall jag på ngt skrotkort i huset hittar säg ett betydligt bredare ssb filter från ngn annan radio och stoppar dit på platsen för där ett smalt cw filter eg. borde sitta, kan man då tänka sej att cw’n ändå tajtas till en smula, vad tror ni? Säg då för enkelhets skull att filtret är ett på pricken likadant ssb filter som redan sitter i. Det blir väl de två i serie då. Radion borde iaf inte tystna på cw-narrow läget iaf.

Att det måhända är slöseri med tid gör inget jämfört med allt annat meningslöst jag ändå håller på med. Att få ett riktigt sånt cw filter som eg. skall sitta där är inte intressant om jag ens får det gratis - jag vill återanvända mitt gamla skrot.
 
Jag tittade i manualen för en annan radio (Kenwood TS-430) där filterfunktionen beskrivs, det kan nog vara nåt liknande med din rig. Där är SSB smalnat ner från 2,4 till 1,8 kHz med ett filter, medan CW smalnas ner från 2,4 till 0,5 kHz. Ett SSB filter, om det passar, bör ge lite skillnad även på CW, men inte samma goda resultat som ett riktigt smalt filter. Det borde dock inte blir tyst iaf...
 
Nä och om man bara vill undvika att det tystnar på narrow-läge kan man ju göra sej en fantomkoppling också…men det är ju eg inte det jag är ute efter utan att se om man med gammalt skrot kan få ut ngt positivt alls på tilltaget.

Lustigt nog fick jag ett anrop nyss från en lokal amatör som läst mitt inlägg ovan. SM6VDN, högt upp på 160m f.ö.
Han trodde det skulle gå…om än att viss förvrängning av signalen riskeras. Mmm, skall bli intressant o se vad kanonerna som nog kommer in här sen tycker och tror :)
 
Det blir inte smalare av att sätta dit ett bredare SSB filter i CW filtrets plats.
Sätter du dit et lika SSB som redan finns blir det samma sak som att lyssna CW utan CWnarrow läget
Filtren seriekopplas inte, utan de bara byter plats, mellanfrekvensen.

Det enda som gör nytta av att sätta i CW-filtrets plats är just ett smalt filter med samma mellanfrekvens.
Dvs ett FL-100 eller FL-101

Att seriekoppla två lika filter i mellanfrekensen, gör bandbredden lite brantare, men används sällan, och genomgångsdämpningen blir märkbar.
Inget man har någon direkt nytta av.

SM4FPD
 
Okay…då låter jag bli det helt enkelt. Det är isf om jag hittar ett smalare filter och provar med.
Alltid lär man sej ngt. ☕
 
Back
Top