Icom IC-7400 Ljud.

Licom

Member
Är ägare av en Icom 7400 serienr. 01306. Problemet är att ljudet försvinner så gott som helt. S-metern ger utslag.
Efter påslag försvinner ljudet efter ca. 30 sek. Det varar i några minuter. Sedan kommer ljudet steglöst tillbaka igen.
Det fungerar 5-10 min. för att återigen försvinna helt. Efter detta så fungerar den klanderfritt igen, så länge jag har den
igång. Det här är ett ständigt återkommande problem.
Finns det någon som har haft liknande problem ?

1 Har du brusspärren dragen till en viss nivå?
2 Har du VSC på? dvs den taligenkännande bruspärren?
3 Prova en annan högtalare i jacken för yttre högt
4 Prova med hörtelefoner
5 Lyssna på linjeutgången, i acc kontakten, där finns LF före volymkontrollen, och du kan på så sätt bedöma om felet är LF-slutsget.

Blir det totalt tyst? dvs inte ens LF stegets egenbrus?

de
SM4FPD

1. Helt öppen brusspärr.
2. Nej !
3 o 4. Ingen skillnad med yttre högtalare el. hörlurar.
5. Hur lyssna på linjeutgången i acc- kontakten? tillvägagångssätt ?
Det blir totalt tyst efter ett par minuter, ingen reaktion alls på volymkontrollen.
Efter några min. kommer ljudet sakta tillbaka på full effekt igen. Det händer i bland att den kan bli ljudlös igen efter 5-10 min.
Sedan efter detta, så är allt i sin ordning igen.

de SA0BQL

5. "Lyssna på ACC utgången", kolla i manualen så finner du att ACC1 den 8 poliga DIN-kontaken har LF ut före volymkontrollen, pin 5 och jord på pin 2. Nivån är omkring 100 mV, och na lyssnar med en förstärkare av något slag, har du ett oscilloskop ser du brus och toner.
Genom att göra detta kan du isolera felet till bara LF-slutsteget.
Vanligen ansluter man datorns AUX in här för att med datorns hjälp avkoda exvis RTTY.

Du skulle kunna kolla LF-slutsteget oxo beträffande kallödningar.
Vänd upponer på 7400:an. skruva av bottenplåten.
Du finner "MAIN unit" som ett stort kretskort till höger med radion upponer med fronten mot magen.
Längst bak på det kortet finns bl.a. kontakterna, ACC1 ACC2 och DATA.
Strax framför (framför är c:a 3 - 5 cm in på kortet i riktning mot fronten) DATA jacken sitter LF steget, en 5 pinnars kapsel monterad i ett hål i kortet. Där den sitter bultat mot chassit för kylning.
Hålet c:a 10 x 15 mm. Kläm och peta lite för att se om det föreligger glapp, löd ev om anslutningar på kortet.

Felet du beskriver har jag aldrig varit med om förr.

Och finner du inte felet så här krävs felsökning genom att följa signalen med osc.

De
SM4FPD

Back