Icom Ic-7400

igge

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av ICOM IC-7400.
Kan det vara något att satsa på som första rigg?

Hej igge.
När jag var på klubben i måndags så hörde jag talas om att just 7400án var den Icom där det ansågs att man fick mest för pengarna. (relativt sett givetvis)
Detta är givetvis tänjbart och ett tyckande, men de kanske har rätt.
Jämför och läs, samt ta övriga kommentarer här i tråden.
Ha de gott SM6KTC ERland

Det är en bra rigg. Men som en första rigg kan det vara lämpligt att prova något enklare? Annars kan det bli även den enda riggen... Olika mottagaregenskaper måste upplevas för att förstås.

I all välmening osv

/Micke

Jag har bara två år kvar av mitt yrkesverksamma liv, sen är det pension som gäller.
Jag tänkte skaffa mig en rigg som jag kan leva med resten av livet.
Ett svårt val kan jag erkänna.
Men om några månader så kanske allt har utkristalliserats och jag vet vad som jag skall ha.
Lite större rigg, volymmässigt tror jag på så jag slipper förstoringsglaset.

Jag har provat ett antal riggar och här är mitt omdöme. Observera dock att jag endast kört SSB.
IC-735 trevlig rigg men enkel jämfört med dagens moderna.
IC-746 (IC-7400) mycket rigg för pengarna om man betraktar att den även har 6m och 2 m inbyggt.
FT-1000MP MarkV Field. En kanonrigg med 2 separat mottagare. Bra vid SPLIT körning.
IC-756ProIII Dyr och i klass med FT-1000 ovan.
FT-950 är mitt senaste val och här har jag nog hittat den optimala lösningen. Relativt billig.Fullt i klass med FT-1000 eller IC-756 ovan. Mottagaren är skön att lyssna på dessutom. Lägre brusnivå än de andra. Köp den utomlands tex England så tjänar Du många sköna kronor. Vill Du absolut ha 2 m och 70 cm så köp en separat rigg för detta.
Således FT-950 är ett klart bättre köp än de övriga tycker jag. Och bättre blir den med Yaesu återkommande uppdatering av mjukvaran.
SA0AND

Back