icom ic 7410 problem

Skardi

Member
Hej. Jag håller som bäst på att plugga inför mitt cert. Jag har köpt en ic 7410 helt ny. Till den köpte jag en gp antenn till att börja med så jag kan lyssna runt lite där ute;) .
Far min är ga amatör sen barnsben men börjar bli lite till åren och svårt att hjälpa mig men jag lånade över han för att testa riggen.

Problemet. Vid sändning går ingen effekt ut enl mätaren på radion samt att när man talar i mic sticker swr i topp.
Ic 7410 har en inbyggd tuner som använts. Gp´n är en pkw för 10/15/20m den är kopplad via aircom koax dir på elementen. primär på topp och skärm på jordplansdelen. Har jag inte lärt mig ett skit ennu och gjort nån dunder blunder eller kan ni komma på något annat? Alla delar är helt nya. Med vänlig hälsning, Mattias

edit. Fungerar utmärkt att få in konversationer us mm
 
Det verkar som du försöker sända SSB, då går ingen effekt ut förrän man modulerar.
Med instrumentet i SWR läge kommer då SWR att indikeras om sådan finns, vid tal.

Bäst är att stegvis gå igenom handboken sida för sida och lära sig allt!!!

De
SM4FPD
 
FPD de FUD
Tror du inte det är så att Skardi har HI SWR och riggen bara kväver uteffekten? Han ser SWR men ingen uteffekt. Antennen vet jag inget om. Det finns så mycket konst-(antenn)-iga nuförtiden. Roy, visar 7410'an någon FWD när den stryper helt?
 
Problemet löst!! följde koaxen och hittade en skada på den som jag måste missat vid installation. Såg ut som nån satt kabelsaxen i den och sen ångrat sig halvvägs :(
Som tur var va det bara 2,5 m från antenn så det var lätt fixat. Nu lirar allt som det ska. Tack för att ni tog er tid.
 
Skardi

Och tack till dig Mattias, för att du tog dig tid att berätta här hur du löste problemet. Det är alltid trevligt och värdefullt att få veta hur andra fixar uppkomna fel på utrustningen.

Lycka nu till med pluggandet och licensprovet.

/Janne
 
Back
Top