Icom IC-7800

Det är klart att man kollar reglage och så vidare innan man går in i radion och med en radio som 7800 finns ju en del att ha koll på även om mycket ställer sig i default när man gör en reset. Jag har ju inte lagat i närheten så många stationer som dig FPD och hittills har ingen kommit med ett så simpelt fel som tex en RF-gain i fel läge men nära har det varit. Jag fick för ett tag sedan en förfrågan om en Yaesu med död mottagare och efter lite telefonkonsultation och närmare koll av ägaren visade sig att brusspärren var dragen i bott. Annars inget sådant, kanske ägarna har bättre koll nu för tiden eller så händer det så sällan att jag inte stött på det av den enkla anledningen att inte så många stationer passerar bänken här.
//SM6POP
 
Fick igår ett mail där någon frågade hur man gör reset på sin radio.
Motfrågan som jag brukar ställa är: vad har du för felsymptom?
I detta fall var det jätteljust ljud i USB och väldigt mörkt ljud i LSB.
Efter att ha påmint om PBT kranen, den där som sitter till vänste om ...xxx.... så behövdes ingen reset.
Liknande mail får jag en 5 - 10 ggr per vecka.
Jo det är många kranar att hålla reda på, och att ta fram handboken, nej det ligger långt bort, och ofta är den borta i halmen.
YAESU eller Kenwood ser jag väldigt sällan, även om det förekommer frågor i ren desperation om dem till mig. Så jag kan inte uttala mig om deras pragamvara och stabilitet.

Jag upplever lite att man inte tillgodogör sig de utmärkta funktioner som finns på radiostationerna, som PBT, IF-shift, brusspärr, taligenkännande brusspärr, subtone, RF-gain, AGC tidskontanter, talprocessor, bandbredder, NB, NR men visst det är ofta en tjock handbok och mycket att ha i skallen, och ofta hörs det ju bra ändå, utan alla funktioner. de som hör av sig och tycker att riggen är bred, ja de brukar jag tipsa om att det finns stora möjligheter att välja bandbredd, förutom den 3,7 kHz SSB bandbredd man kört med i alla tider.

I allmännhet har de flesta radioamtörer bra koll på sina grejer, dvs de är jäteduktiga, men det går att glömma vissa saker.

SM4FPD
 
Back
Top