Icom IC-910H PTT styrning ?

micke80

Member
Halloj!

Har en Ic-910H och skulle vilja ha ut en ptt signal till mina steg och preamps !

Är det någon som har erfarenhet av denna station och hur man plockar ut ptt styrsignalen ur radion på 2, 70 & 23cm utan några större ombyggnationer ??
(vet ett sätt men vill kolla här om andra tips innan)

Vill helst inte ha någon sequencer utan ren relästyrning...


//M
 
Halloj!

Har en Ic-910H och skulle vilja ha ut en ptt signal till mina steg och preamps !

Är det någon som har erfarenhet av denna station och hur man plockar ut ptt styrsignalen ur radion på 2, 70 & 23cm utan några större ombyggnationer ??
(vet ett sätt men vill kolla här om andra tips innan)

Vill helst inte ha någon sequencer utan ren relästyrning...


//M
Hej, jag har aldrig sett den här typen av station i verkligheten. Jag tycker från bilder jag sett att det ser ut som att du har ett ACC uttag bak för extern kontroll av PA mm.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Hej, jag har aldrig sett den här typen av station i verkligheten. Jag tycker från bilder jag sett att det ser ut som att du har ett ACC uttag bak för extern kontroll av PA mm.

mvh Håkan SM7WSJ

Vad jag förstått är det bara ingångar och massa annat jox i den proppen...
Jag får ta till plan b och öppna apparaten och löda in en tråd och lite komponenter som sköter funktionen jag vill ha...!

Tack iallafall !

//Micke
 
Men varför är detta så maklöst komplicerat då?
Läs i manualen på sidan 13 så finns en komplett beskrivning på alla acc kontakternas funktioner.
Pin 3 på den 8 poliga konatkten är PTT, in och ut.
Jordar du den sänder radion, trycker du på PTT jordas denna.
Det står att den tål 20 mA. Men klart att man bör skydda den mot mot EMK från ett relä.
Läs sedan på sidan 58, där ser du hur man kn välja funktion per band på den här pinnen.

Är man sedan extra smart kan man nyttj PRE amp spänningen som fantommatas över koaxen, genom att använda den kan man även switcha ett PA. Slår du på PRA amp spänningen finns 12 Volt på koaxen vid RX ocvh går bort vid TX, den är perfekt föra tt manövrera ett PA, och kan göras per band.

Ytterliagre saker i manualen som förklarar saken:
Sidan 16 där står att du skall läsa sidan 13 och 52 för acc kontaktens funktioner.
Ser vi på sidan 52 finner vi att man visar en applikation där ett Modem nycklar transivern med just pinne 3 acc 1 eller micjacken pin 5.
Vi ser oxo på sidan 52 att på den lilla Acc kontakten, finns PTT in och ut, pin3 PTT.

Har man många avancerade saker i sitt anlägg. som mastoppförstärkare PA, dubbla matarkoaxar, ja då kan en sequencer vara bra för att skydda, särksilt som man då inte har någon uppfattning om tider föra alla dessa relän att slå om. Sequencern styrs då från mickens PTT och den måste i så fall isloeras till den funktionen.
 
Back
Top