Icom IC-970H Ingen mick audio

SM5DIC

Member
Hej Alla,
Jag har en IC-970H på mitt verkstadsbord. Den fungerar OK så när som på SSB, FM, Am ingen modulation från mick in.
Har två mikrofoner av samma typ HM-36 (Anses gälla för IC-970). Mick kontakten, på stationen, pinne 1 där fins ingen spänning! Eftersom det är en kondensator mikriofon som skall matas, bör det väl finnas, eller hur?
Innan jjag river isär stationen, har någon ett tips vad felet bör ligga?
73 de Ragge, SM5DIC
 
Den fungerar OK så när som på SSB, FM, Am ingen modulation från mick in!

Vad är det då som fungerar? - Kolla gamla kondingar på mic-ingången, elyter som torkat!

/Sven.
 
Jag tittade i manualen. Det verkar finnas direktingång till modulatorn via ACC(1) kontakten (pin 4), liksom en utgång från mikförstärkaren (pin 1). Med hjälp av dessa borde det gå att isolera problemet. Om det dessutom går att testa miken/mikarna i en annan enhet kan ju många frågetecken elimineras.
 
Det stämmer, du skall ha drivspänningen till micken på stift 1, samma som också audion från micken är på.
Börja med att kolla så du har mellan 7 och 8 volt in på VR-kortet. spänningen kommer på kontaktstycket J2 från Main-unit.
 
Det första som skall göras är givietvis att se till att det finns spänning på mikingången.
Om du mäter dennna spänning med mikjord som refrens, dvs pin 7 så är tipset att mikjord dvs pin7 avbrott i.
Ett väldigt vanligt fel är att pin 7 till jord är avbränd.
Varför är en bra fråga men det har hänt åtskilliga ggr.
Pin 7 är jord till miken och inte jord eller återledare för PTT, avsikten med det är att det inte skal flyta likström i mikrofonskärmen.
Pin 7 är RF avkopplad med en drossel någonstans, förmodligen bakom själva kontakten, som då bränns av.

Mät pin 7 till apprathöljet skall vara nära noll Ohm.

Har du mätt om det finns spänning på pin1 och använd appratahöljer som referens, så funkr det änå inte om pin7 är avbränd.

Klart det kan vara annat fel som gör att spänning på pin 1 är borta.

Prova toncall vid sändning, om 1750 Hz kommer är ju sändaren och modultorn OK.

SM4FPD
 
Här kommer de mätpunkter jag skulle testa för att följa jord och spänning till micken, har du tur så är det bara dålig förbindelse i något av kontakterna annars blir det fram med lödpennan.
 

Attachments

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    132,6 KB · Views: 21
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    96,5 KB · Views: 21
Tack Alla för tips, skall kolla i morgon. Fällt mast och repat antenner, har gått före i jobbkön.. 73 de Ragge
 
C11 !? Vad innehåller den och leder till L1 resp L2 (pin 1 resp 2). Har du möjlighet att se med oscilloscope hur DC-nivå ligger samt hur mic-signalen ser ut?

/Sven.
 
C11 är en låda (DIL kapsel) med en massa avkopplingskondingar.
L1 L2 små drosslar, ev bara ferritpärlor,
Men som sagt mät jord till pin 7 till jord radions chassi först.

Kolla även om den modulerar med 1750 Hz generatorn.

SM4FPD
 
Back
Top