ICOM IC-E90 6m/2m/70cm

Fint Jari att du ställer krav på köparen, att han verkligen är radioamatör.
Dock finns inga krav numera på vem som köper en radiosändare.
Du har således ej rätt att hindra någon att köpa en radiosändare oavsett om han har någon typ av tillstånd eller ej.
Varken PTS, SSA eller annan myndighet kräver att innehav, köp etc kräver någon form av bevis för att få inneha eller använda den.
Idag, och sedan en 15 år, är det handlingen att använda produkten som regleras.
Varken privatpersoner eller företag behöver, eller får kontrollera köparen, dvs agera radiopolis.
Avregeling eller vad det kan kallas, men visst finns det en och annan svartfot, men det har det ju alltid gjort, även på tiden för B90.... och den förr hårda radiolagen.
Till och med på D-STAR förekommer svartfötter.

Lycka till med försäljningen! IC-E90 är en höjdare och en av de enda handapprater som funkar fint på 50 MHz bärbart.

de
SM4FPD
 
Njae, man får alltid välja om man vill sälja till någon. Det finns ingen tvingande lagstiftning där någon som saluför en vara är tvungen att sälja. Så om man vill se en amatörradiolicens för att sälja, så är det helt ok.

mvh
Kai
 
Det är i alla fall inte tillåtet som säljare att neka någon att köpa något som är till salu.
I alla fall inte för företag. Om det nu inte finns en lagstadgad 18 års gräns.

de
SM4FPD
 
Det är i alla fall inte tillåtet som säljare att neka någon att köpa något som är till salu.
I alla fall inte för företag. Om det nu inte finns en lagstadgad 18 års gräns.

de
SM4FPD

Vad har du fått det ifrån? Rent struntprat!

Sätter man upp i försäljningsvillkoren "säljes endast till radioamatörer" så har man ett civilrättsligt avtal och sålat bort icke amatörer. Är inte köparen amatör = ingen affär! Och det spelar ingen roll om säljaren är ett företag, så länge det inte är frågan om diskriminering. Men så är inte fallet i den här frågan! Det går i princip att avtala om vad som helst. Finns hur många företag som helst med ganska omfattande begränsningar i sina försäljningsvillkor om till vem/vilka de säljer till.

NUZ har således redan från början satt upp som villkor att köparen ska vara radioamatör! Helt korrekt!

Tänk om amatörradioåterförsäljarna här i Sverige hade samma pondus. In i försäljingsvillkoren - "endast försäljning till licensierade amatörer". Men det handlar så klart om pengar, och då går det väl bra att sälja till kreti och pleti också....
 
Den värsta bortgallringen som tyvärr är vanlig bland företag i sverige är
"Vi säljer ej till privatpersoner".:mad:

/Emil
 
Om jag vetat det skulle bli en massa snack om min annons hade jag aldrig lagt in den på denna sida. Jag ser gärna att ni fortsätter denna diskussion någon annan stans. Kanske skapa en ny tråd för detta ändamål. Jag försöker bara att sälja en radio.
 
Back
Top