Icom IC-E90 och DC 11V

Patrik

New Member
Jag får inte rätsida på vad som gäller angående Icom IC-E90 och extern spänningsmatning...

Det är oklart när man läser manualen, se urklippt text nedan:

1:
Angående laddning med BC-110DR:
CAUTION: To avoid damage to the transceiver, turn the
transceiver OFF while charging.

BC-110DR har märkspänning 12V.

Sedan läser man även följande angående 'External power operation':

2:
Power supply range is between 5.5–11.0 V DC.
NEVER CONNECT OVER 11.5 V DC directly into
the DC power jack of the transceiver.

I samma paragraf annat stycke läser man:

3:
If a battery pack is attached, the voltage of the external
power must be within 11.5–16 V DC, otherwise, the battery
power may be used for operation.

1, 2 och 3 motsäger varandra.
Kan jag köra e90:an med scanläge då jag har anslutit den till BC-110DR utan att den tar skada? NEJ enligt punkt 1. NEJ enligt punkt 2. JA enligt punkt 3.

Menas det att jag inte skall ansluta mer än 11.5V om jag inte har batteriet installerat? Med batteriet i behöver jag ha minst 11.5V matning?

:confused:

Sedan har jag ju även bordsladdaren BC-139. Den laddar direkt till kontakterna på batteripacket till skillnad från BC-110DR som laddar batteriet 'bakvägen'.
Det optimala vore att kunna ställa handapparaten i bordsladdaren efter en dag ute, fortfarande på och kvar i scanläge. Om man vill besvara eller göra ett anrop vill jag bara lyfta den ur laddaren och köra på batteriet. Emellertid står det i kapitlet 'Rapid Charging' gällande desktopladdaren BC-139:
CAUTION: To avoid damage to the transceiver, turn it OFF
while charging.

Någon som har någon erfarenhet av detta och icom ic-e90?

Mvh Patrik

Last edited:
Radion varnar om du försöker sända med mer än 11 Volt, och vägrar sända.
Det är allt man behvöer veta, och inget går sönder.
Ös på bara.

Men varför frågar du inte den du köpt den av?

Radion varnar om du försöker sända med mer än 11 Volt, och vägrar sända.
Det är allt man behvöer veta, och inget går sönder.
Ös på bara.

Tack, bra! Man undrar ju en smula brydd vilka snillen det är som skrivit manualen.

Går det alltså då även, trots att det avråds från detta uttryckligen i manualen, att köra radion i scanläge fast den laddar i bordsladdaren?

Mvh P

Oki, får väl köra på det och se om någonting poppar... Man tycker ju instinktivt att det skall fungera, men man ryggar ju tillbaka när det i manualen står
CAUTION: To avoid damage to the transceiver, turn it OFF
while charging.

Men varför frågar du inte den du köpt den av?
Har funderat över citatet ovan... Måste det första självklara valet vara att kontakta säljaren? Jag lade ned en hel det tid på frågeinlägget för att på ett tydligt och artigt sätt framlägga min fråga ordentligt och konkretisera det hela i två enkla frågeställningar. Det känns lite märkligt att man får ett svar som innehåller en underton av att det är fel ställe att fråga på? Här borde det med stor sannolikhet finnas möjlighet att få svar från en användare som har erfarenheter ang. just detta.

Om man nu får klara svar som jag nu fått så är jag nöjd. Det är ju inte illa att få svar från en så distingerad och kunnig yrkesman som SM4FPD, även om jag inte köpt apparaten ny.

Mvh P

Last edited:
... Man undrar ju en smula brydd vilka snillen det är som skrivit manualen...
En bruksanvisning (svengelska manual) är normalt skriven med två syften:
1 - att lära användaren utnyttja apparaten med alla dess funktioner och informera om dess begränsningar
2 - att varna för felaktigt handhavande och särskilt ange sådant som kan äventyra garantin och framför allt vålla skada på person och egendom

Tyvärr förefaller det avsnitt som citerades ha försökt åstadkomma båda sakerna på samma gång och tappat konsekvensen genom att blanda ihop begreppen. Detta i synnerhet om det egentligen förhåller sig som Roy beskriver.

Syfte nr 2 brukar i USA vara så rigoröst utformat att man inte skall kunna stämma tillverkaren och/eller leverantören - enkelt uttryckt skrivet för kompletta idioter. Tyvärr är sådana oftast inte tillräckligt läskunniga ...

Mvh Göstha

Back