ICOM IC-R7000

sm4fxr

Active Member
Hej,

En ICOM R7000 har varit i min ägo några år men stått tyst på en hylla. Detta beroende på att den är oanvändbar på CW/SSB. Kan beskrivas som att det är århundradets aurora. Frågan är om mottagaren är så erbarmligt dålig så att det är omkonstruktion som gäller eller om det räcker att hitta och fixa felet.
 
Det finns en fabriksmod för att förbättra läsbarheten på CW/SSB som skall göras inne i synt-enheten. Den apparat som jag äger som kommer från "ett ställe" visade sig redan vara moddad. (Hittade beskrivningen på nätet någonstans). Det går att lyssna på CW/SSB men jag anar att konstruktionen inte är "optimerad" för det trafiksättet. Den kvalitet som finns på dedikerade amatörstationer har inte min R7000.

Däremot var det interna nätaggets prestanda under all kritik och fick konstrueras om till en bastant vanlig 3-terminalsregulator. Då baksidan visade sig olämplig att montera en yttre kylfläns behöll jag den inre placeringen men tog upp ett hål på bottendelen av kapslingen och monterade en tunn PC-fläkt där som genom att ventillera apparaten låter låter den hålla en adekvat låg temperatur.
 
Last edited:
Det är sant att sidbandsbrusegenskaper för dennna ottagare INTE kan jämföras med en mottagare, (eller sändare) för ett band amatörradio.
Men för att kunna så mycket som den gör bedömdes den vara utmärkt på sin tid.
Den är åndå tillvekad på en tid då det var väldigt komplicerat att åstadkomma så stort frekvensområde till det priset och storlek.
IC-R7000 såldes 1997 - 1990. Den konstruerades då omkring 2 år tidigare.

Men de vanligaste felen bör man först och främs se på , då exis brune strömförsörjningar kan ge ett större problem med oren oschillatorsignal.
Apparaten ahr en DC DC enhet, en lite plåtlåda undertill som skall generrera ett antl spänning, ex -12 V, 18 V, 5V, -9 V, 25 V.
Kondensatorerna i denna enhet tröttnar efter en tid. Man msåt mäta upp spänningarna dels med Voltmeter, dels med oschilloskop.
Om spänningrna inte är exakt de som angs i schemt, så kan detta vara normalt, exvis att 24 V är 22,6 V. Men finns det rippel så måste det åtgärdas.

Displayen, har även den likspänningsomvandlare, felet där kan bli klena siffror, eller felaktiga siffror med saknade segment.
Samma här byt kondingar vid likspänningsomvandlaren.

Alla spänningar i övrigt från analoga stabbar måste kollas och ev. kondsatoer bör bytas.

Att ge sig på trimningen av trackningen på HF-stegen innan alla spånninbgar är kontrollerade och rippelfria, kommer att skapa ett nytt fel, dvs den blir feltrimmad. Normalt behövs ingen trimning då kretsarna inte ändrar sig själv.
Men är apparaten trimmad av någon och har fel spänningar blir det fel alltihopa.

När allt detta är perfekt, kan man möjligen kolla upp ev modifieringar, som jag personligen INTE har provat, då jag anser att det är knappst någont man kan tro gör någon viktig skillnad eller som täcker allt, eller som inte ger andra nackdelar.
Innan man ger sig på detta bör man verkligen läsa på och helt förstå apparaten konstruktion, för att vara helt säker på vad man gör.
För övrigt, min erfarenhet, modifieringr man hittar i tidningar och på nätet kan man sällan helt lita på. Man måste förstå själv och ha möjlighet att gör jobbet och mäta upp resulteátet, dvs verifiera vad man gör.

Vill man DX:a på 144 MHz låga delen, ja då skall man istället skffa n beggnad all mode 144 MHz station.

SM4FPD
 
Min R7000 brukade hålla mig sällskap med litet flygradiolyssnande i radiolabbet tills Coronan fick allt flyg att upphöra någon gång i mars 2020 då radion stängdes av. Nu tyckte jag att det kanske var dags att börja lyssna igen och passade på att öppna upp och kolla den lilla spänningsomvandlaren. I alla fall en lyt hade något vid sig som inte var lödhartz... Den och resten av lytarna byttes i förebyggande syfte och ... jo ... det lät nog litet bättre. Hursomhelst så bör man nog som Roy påpekar kolla innehållet i burken.
 
Back
Top