Icom mikrofon till QROlle

SM6POP

Foliehatt
Jag har byggt en QROlle och den funkar utmärkt men jag behöver en bättre mikrofon till den.
Jag har en Icom HM-36 liggande som jag tänkte använda. Det är ju ett electret-element i den så den behöver matningsspänning för att funka.
Kollade lite på IC-7400:ans schema och där matas den med 8 volt genom två motstånd som tillsammans blir 900Ohm på mikrofonkontakt-stiftet som audion också går genom. Precis som det brukar vara kopplat. Jag kollade först att det sitter en konding på ingången till mikrofonförstärkar-kretsen i QROllen vilket det gör och sedan tar jag matningen via en spänningsregulator i QROllen som ger 9v och sedan genom ett 1K motstånd till mikrofonen. Ingen modulation, det är tvärtyst. Kopplade bort spänningsmatningen och tillbaka med den gamla dynamiska micken och då funkar det. Kollade även HM-36:an i IC-7400 och det funkar också så inget fel på mickarna eller QROllen. Vad är det jag gör för fel??
 
1 kohm verkar litet.
Jag brukar ta 12 V och sätta två 2,2 kohm till 4,7 kohm i serie, i skarven melln de två seriekopplade motstånden en konding till jord, 4,7 - 10 uF 16 V. Då får man en etrra filtretring av likspänningen.
Kondingen in på radion mikrofonförsärkare måsta ha rätt polaritet.
Är den en tantal betyder polariteten allt.
Med en dynamik mik får vi noll volt på mikrofonsidan och ev 1 -2 V på sidan av kondingen som är kopplad till mikrofonförstärakrens bas.
Enklaste är att sätta en extra konding serie med mikingången.
När du väl har spänning kan du koppla in den dynamiska mirkfonen så kortsluter den spänningen, någon mA flyter genom dessa linding.
Ljud skall det bli trots detta.
Jag har gjort de otaliga ggr så det skall funka....
Så gott som allt där man kan koppla in en mikrofon har fantommatning. Som datorn mobil ljudinspalerare etc.
Allt är byggt för eleketretmikrofoner.

de
Roy
 
Sorry, jag var inte riktigt tydlig där, det är en QROlle-Classic jag har och inte en QROlle-II.
Så här ser kretsen ut.
 

Attachments

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    27,2 KB · Views: 29
Och där ser vi att kondensatorn på ingången har plus vänt mot transistorn.
Och ägger du på 5 - 10 V eleketretmatning kommer den stakaren att bli felpolariserd.
Som jag nämnde, en tantal tål inte det.
Byt den till en bipolär 0,1 - 1 uF
Eller en till i serie med plus utåt.

SM4FPD
 
Tack för tipset FPD, ser det nu. Jag byter till en bipolär, sådana har jag på hyllan så det blir bra.
Jag återkommer med rapport när det är gjort.
73 de SM6POP
 
Då var det bytt, satt dit en polypropylen kondensator, de är ju riktigt bra när det gäller audio.
Lite större och inte ytmonterad men det funkade bra att ställa den mellan paddarna där tantalen satt.
Nu modulerar radion och en test med motstation under helgen så får vi se hur det låter.
//SM6POP
 
Vad bra då!
Var det en tantal som satt där förut? Brukar se ut som en röd eller grön droppe.
Vanliga lytar brukar tåla bakvänt, åtminstone ett tag.

Jag minns när vi på SRS sålde HAIL:s headset, de hade då en dynamisk mikrofon, den klassiska HC-4 eller HC-5.
Man monterade då en lien konding i headsetet för att skydda mikrofonen mot likström.
I ett parti sådana headset hade man satt kondingen bakvänt. (Ja vad form av utbildning tillverkningspersonalen hade är okänt....)
Det gjorde att de felst sådan headset kom tillbaka för garantiproblem.
En del lät illa, andra brusade, andra lät inte als. Så bakvända tantalelektrolyter kan spöka.....

SM4FPD Roy
 
Det var en tantal, nästan allt är ytmonterat så ett annat utseende på den .
Ja, en konding är bra om man kopplar en dynamisk mick till en radio avsedd för electret mikrofon, risken är också att spänningsmatningen från radion går sönder när mikrofonelementet kortsluter den.
Tänkte göra en tvåtons-test och kika hur det ser ut i oscilloskopet men jag testar mot en motstation istället så får man även lite synpunkter på audions karaktär.
//SM6POP
 
De flesta dynamiska mikrofoner klarar likström, som går genom dess smala tråd i talspolen, om det ligger spänning för matning av elektret.
Men de små från HEIL, HC-4 och HC-5 tålde inte detta, därav serikondingen i headseten.
Matningen i radion tål nog kortis då det ju matar via 2,2 - 10 kohm. Blir ju delar av mA.

Jag minns de tidiga ICOM.
IC-215, IC-202, 211, 245, 240 etc.
De hade dynamiska handmikar och kunde mata bordsmikrofon med eleketret och förstärkare.
När man anslöt handmiken hördes ett svagt knäppande i handmiken, ibland knastrade det oxo.
Med tiden kunde knastret bli påtagligare vid sändning, och det kom då från dålig kontakt på mikrofonstiftet.
Det borde ha varit en seriekonding i de dynamiska handmikrofonerna på den tiden.

SM4FPD
 
Så sant, har läst på många ställen att man kan köra sönder radion på så sätt så jag kollade lite på schemat till IC-7400 hur den matas.
Där matas den från 8v genom 900 Ohm. Knappt 9 mA vid en kortis.
// SM6POP
 
Kollade också vad induktanserna i serie med matningen och signalen tål och det var över hundra mA så inga problem där heller så den radion borde tåla en dynamisk mikrofon utan problem
// SM6POP.
 
Till detta får man då lägga resistansen i den dynamiska mikrofonen, som är 200 - 1000 Ohm, för ICOM:s HM-4 600 Ohm.

Det lustiga i sången är ändå vad som brukade gå sönder i riggarna , och det är ledningen för mikrofonjord, som är en annan jord än PTT jord.
Alla ledningar från mikkontakten går via små drosslar.
Den drossel som leder mikjord in i radion var den som gick sönder oftast.
Att alla stift i mikjacken är avkopplade med drosslar är en EMC sak.
Att jorddrosslen ofta gick händan är lite underligt. Åska kanske. Eller allt för fula ord i mikrofonen.
Går vi till riggens baksida har vi två DIN-jackar för accesory.
Pin 2 på dessa är jord och även där finns små drosslar. Ofta förbrända, och då funkar ju inga tillbehör. Åska kanske?

Hade till och med någon kund som röntgade drosseln till mikjord, då han menade att han inte orsakat det hela.
Drosseln var förbränd inne i sin epoxyinneslutning.....

En del saker blir bra frågor.....

SM4FPD
 
Så är det, 9 mA var när jag räknade på värsta scenariot som jag skrev en kortis så resistansen i mikrofonen minskar förstås strömmen ytterligare.
Kollade lite på induktansen som sitter i serie med mikrofonjord och den tål 40mA i en IC-7400 så en kortis på mikrofonssidan kan inte bränna den.
Kanske åska som du säger. Fula ord har jag inte provat men kanske gör det i kväll i experimentsyfte förstås och naturligtvis mot en konstlast.
Det finns ju 8v på stift 2 och den går direkt till 8v utan några drosslar eller annat vad jag kan se.
Det finns inte några andra fabrikat med samma kontakt som använder stiften på annat sätt så man lyckas använda spänningen 8v på stift 2 att kortsluta mikrofonjorden? Det finns säkert dem som tänker att det passar när kontakten ser lika ut.
 
Jo att det testas med olika mikar som har samma konakt är ju helt klart. Eller att man tar fel mikrofon och klämmer in.
det har gjorts i alla tider.
I en del fall har man monteat kontakter fel, kanske spegelvänt kontakterna, eller inte sett de små siffrorna vid stiften.
Ja fula ord är det får radiosttioner som tål.
Mot konstlast kan det funka i begränsad omfattning, givetvis endast för prov. Med alla mätisntrument anslutna för att registrera förloppet.
Ja 8 V till jordtråden kan kanske blåsa avkopplingsdrosseln i serie med jorden.

I många riggar är det modularkontakter, som IC-706alla, det klagads rätt vilt på dessa kontakter när de började användas. De ansågs klena och skulle gå sönder. Trots allt verkar de hålla rätt bra, och begränsar hemmontering av mikrofonpluggar. Vissa modularpluggar kan gå av vid haken, men de felsta har bra plast som håller.

SM4FPD
 
Jag har 2st IC-706MKIIG och 2st Yaesu-stationer med modularkontakter och inga problem. En av Yaesu-stationernas sladd gick söder vi kontakten men i det fallet var det höljet i mikrofonsladden som var av dålig kvalité och sprack där dragavlastningen i modularkontakten klämmer på kabeln.
I kväll blir det test i skarpt läge med QROlle så får vi se hur det låter.
//SM6POP
 
Back
Top